Enighet i lønnsoppgjøret mellom AAF og HK

Arbeiderbevegelsens Arbeidsgiverforening er fornøyd med oppgjøret som har resultert i en moderniseringen av lønnssystemet.

Implementering av nye lønnsbestemmelser var den viktigste saken i oppgjøret. mellom Arbeiderbevegelsens Arbeidsgiverforening (AAF) og Handel og Kontor (HK). Det nye lønnssystemet vil være et godt virkemiddel for lønnsfastsettelse og solidarisk lønnsutvikling i foretakene. Systemet vektlegger etableringen av en lokal lønnspolitikk som er tilpasset foretakets forhold og behov.

- Vi har tillit til at arbeidsgiver og tillitsvalgte lokalt finner gode løsninger for overgangen til det nye lønnssystemet. Det nye lønnssystemet vil også bidra til å styrke det lokale partssamarbeidet, sier direktør i AAF Astrid Rødsand.

Partene ble enige om et økonomisk resultat på linje med arbeidslivet forøvrig.

- Det har vært krevende forhandlinger hvor begge parter har bidratt. Jeg ønsker å takke HK for en god og konstruktiv dialog i forhandlingene, noe som resulterer i et felles løft på vårt område, avslutter direktør Astrid Rødsand.