Norsk ArbeidsmandsforbundNorsk Arbeidsmandsforbund

Enighet i lønnsoppgjøret for vekterne

Det er i morgentimene i dag oppnådd enighet i forhandlingene mellom Norsk Arbeidsmandsforbund og NHO Service og Handel. Det blir dermed ingen repetisjon av vekterstreiken fra 2020.
Foto: Baard Fiksdal

Etter to dagers forhandlinger og flere timer på overtid har Norsk Arbeidsmandsforbund og NHO Service og Handel kommet til enighet om forslag til revidert Vekteroverenskomst 2022-2024.

Partene har blitt enige om blant annet følgende endringer:

• Lønnen øker med 7 kroner per time for alle ved 37,5 timers uke
  • Områdeledertillegget økes til 2000,-
  • Objekt og vaktledertillegget økes til 1000,-
  • Enighet om å sette ned utvalg for å blant annet se på praksisen ved virksomhetsoverdragelser

-Jeg er fornøyd med resultatet vi har oppnådd for medlemmer på Vekteroverenskomsten, og mener det er bra vi denne gang fikk til en forhandlingsløsning og slapp å gå veien videre til Riksmekleren. Vi fikk gjennomslag for en god grunnlønnsøkning som vil sikre alle våre medlemmer økt kjøpekraft, det er jeg spesielt fornøyd med, sier forbundsleder Anita Johansen.

Et enstemmig forhandlingsutvalg anbefaler resultatet.

Foto: Baard Fiksdal

22 40 10 60http://www.arbeidsmandsforbundet.no

Norsk Arbeidsmandsforbund (NAF) ble stiftet i 1895 av anleggsarbeidere. I dag organiserer forbundet rundt 36.000 medlemmer. Forbundet organiserer også øvrige grupper som ikke kommer under bestemte fag- eller industriforbunds virkeområder. Herunder ungdommer som er under utdanning rettet mot forbundets virkeområder. Forbundet er tilknyttet Landsorganisasjonen i Norge (LO), som har over 1 000.000 medlemmer. Forbundets fremste formål er å organisere arbeidstakere og opprette tariffavtaler for å sikre medlemmene gode lønns- og arbeidsvilkår.