Enighet i lønnsforhandlingene for anleggsarbeidere

Norsk Arbeidsmandsforbund og Byggenæringens Landsforening (BNL) har etter ordinære lønnsforhandlinger kommet til enighet om et forslag til revidert overenskomst for private anlegg 2020-2022.

Forhandlingsleder Anita Johansen fra Norsk Arbeidsmandsforbund sier i en kommentar at hun er tilfreds med resultatet og hun er fornøyd med at partene kom til enighet uten å gå veien via Riksmekleren. Det har også vært et godt forhandlingsklima mellom partene.

- Ut fra forutsetninger for dette oppgjøret så ser vi på dette som et godt resultat, sier Johansen.

Forslaget har bl.a. følgende hovedpunkter:

1. Tarifftillegg økes til                            kr. 27,80
  2. Minstelønn økes til                             kr 220,00
  3. Fagtillegget økes til                            kr 12,50
  4. Satser for skifttillegg økes med        kr   3,00
  5. Separate garderober for kvinner
  6. Felles seriøsitets erklæring

Et samlet forhandlingsutvalg anbefaler resultatet for sine medlemmer.

Urent spill fra arbeidsgiverne i vekterstreiken6.10.2020 16:30:07 CESTPressemelding

I snart tre uker har over 1100 vektere organisert i Norsk Arbeidsmandsforbund, streiket for anstendige lønns- og arbeidsvilkår. Norsk Arbeidsmandsforbund får inn flere rapporter om omdisponering av vektere, slik at arbeidet til streikende vektere blir utført av vektere som ikke er tatt ut i streik. Lokale ledere hevder overfor ansatte at det finnes dispensasjoner som tillater dette. Å utføre arbeidet til ansatte som er i streik regnes som streikebryteri. Norsk Arbeidsmandsforbund vil understreke at forbundet ikke har gitt noen dispensasjoner i streiken.