Energimeldingen: Godt utgangspunkt, men vi er bekymra for tempoet, sier forbundsleder i Industri Energi, Frode Alfheim

– Det aller viktigste er å sikre nok kraft til en konkurransedyktig pris, det er avgjørende for å skape arbeidsplasser og nå klimamålene, sier forbundsleder Frode Alfheim.

Alfheim mener energimeldingen er et godt utgangspunkt og er tilfreds med at regjeringen har lyttet til mange av innspillene Industri Energi og en rekke andre aktører leverte gjennom vår energi- og industripolitiske plattform.

– Men vi har dårlig tid og arbeidet så langt har gått for treigt, vi trenger en mer offensiv og aktiv stat som jobber sammen med industrien for å lykkes, sier Alfheim.

– Vi konkurrerer med resten av verden om å tiltrekke oss investeringer i nye industriarbeidsplasser. Både Europa og USA legger store penger på bordet for å bygge industri, vi må være på hugget, så vi ikke sakker akterut, sier Alfheim.

– Norge har forpliktet seg til svært ambisiøse klimamål, som skal nås innen kort tid, da må hele energisystemet vårt spille på lag. Vi må ha en energipolitikk som leverer fornybar energi til en konkurransedyktig pris til industrien, samtidig som den bidrar til å kutte utslipp gjennom elektrifisering på land og til havs, forklarer han.

– Helheten i denne energimeldingen er et godt utgangspunkt, men på noen områder må tiltakene må spisses mye mer, det vil vi jobbe for frem mot stortingsbehandlingen av meldingen, sier Alfheim.

Vil ha mer statlig deltakelse for å etablere hydrogen

– Veikartet til regjeringen for hydrogen beskriver en vei som både er for smal og for kort. Vi må tenke mer på helhetlige verdikjeder helt fra produksjon til distribusjon og bruk. Det er store muligheter til å bygge både brenselsceller og produksjonsutstyr i norsk industri. Vi tror og mener at man må tenke en mer aktiv statlig deltakelse i etableringen av hydrogen som en lavutslippsløsning basert både på norsk naturgass og elektrisitet, sier Alfheim.

Frode AlfheimForbundslederIndustri Energi

Tel:90968615

Torsdag 8. april: Industri Energi arrangerer nettdebatt om vaksiner og beredskap med Frode Alfheim (IE), Jonas Gahr Støre (Ap), Kårstein Eidem Løvaas (H) og Karita Bekkemellem (Legemiddelindustrien) i panelet7.4.2021 13:53:12 CEST | Presseinvitasjon

Kan vaksiner bli et nytt norsk industrieventyr? Og hvordan kan vi bli bedre forberedt til neste gang vi rammes av pandemi? Disse spørsmålene forsøker Industri Energi å finne svaret på, når vi førstkommende torsdag kjører direktesendt debatt fra Industri Energi-huset i Oslo.