«Energimelding» fra norske akademikere og industriveteraner tar et kraftig oppgjør med norsk energipolitikk

Ny utredning om konsekvenser av vindkraft på land fra norske fagpersoner med bred og omfattende erfaring innen energipolitikk og energi- og naturforvaltning peker ut en radikalt annerledes retning for norsk energipolitikk.

06.07.2021 slippes «Energipolitikk på naturens premisser - til beste for klima, naturmangfold, mennesker og næringsliv». Rapporten er resultat av et utredningsprosjekt som ble initiert av Motvind Norge i januar 2021. Arbeidet er utført av et utvalg av fagfolk med bred kunnskap og erfaring innen energiforsyning, industriutvikling, samfunnsutvikling og naturforvaltning.

Basert på utvalgets funn presenteres en rekke anbefalinger som vil lede samfunnets klimasatsing og energipolitikk inn på en mye mer miljø- og naturvennlig vei videre enn dagens satsing. Samtidig vil det skapes flere arbeidsplasser enn hva regjeringens nylig fremlagte stortingsmelding «Energi til arbeid» legger opp til når det gjelder å fremskaffe den energien som behøves for elektrifisering og omstilling av samfunnet.

Noen av utvalgets anbefalinger er:

• Norge kan fullelektrifisere fastlandet og drifte kysttrafikken innen 2050 uten ytterligere bygging av vindkraft. Samtidig kan landet ha store mengder fornybar energi tilgjengelig for ny industri. Dette er basert på prognoser fra NVE, Statnett og SINTEF og inkluderer satsing på biogass.
  • Ideen om «hydrogensamfunnet» er lite hensiktsmessig for Norge. Hydrogen kan være aktuelt som råstoff i industrien, men for de fleste andre bruksområder vil satsing på hydrogen resultere i sløsing med verdifull kraft som kunne bli brukt med bedre klimaeffekt.
  • Videre elektrifisering med strøm fra land må stanses. Det gir økte klimautslipp, økt press på naturen og resulterer i sterk prisstigning på strøm. Det gir igjen fare for utflagging av industri.
  • Utredningsgruppa mener framtidig energipolitikk må se norske energiressurser som en viktig felles ressurs. Disponering av ressursene må underordnes nasjonale hensyn, og ikke ut fra hva som tjener kraftbransjen. På den måten kan det utvikles en energipolitikk som sikrer konkurransekraft, og der det skjer en god avveining mellom hensyn til klima, til naturmangfold, til næringsliv og til befolkningens livsvilkår.

Rapporten kan leses i sin helhet på www.energiognatur.no. Et sammendrag av rapporten, tilrettelagt for utskrift, er tilgjengelig for nedlasting på https://energiognatur.no/energipolitikk-pa-naturens-premisser/

Hovfaret 17

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Motvind Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Massiv folkelig avvisning med 7500 høringssvar til EUs Fornybardirektiv23.4.2024 15:56:31 CEST | Pressemelding

Det har kommet inn over 7500 svar på regjeringens høring av EUs reviderte Fornybardirektiv. Dette gjør det til en av høringene som har mottatt flest innspill noensinne. Nesten alle ber regjeringen si nei til direktivet. “Den massive responsen sender et klart signal fra grasrota til regjeringen om at befolkningen ikke kommer til å akseptere at Fornybardirektivet innføres hverken helt eller delvis i Norge» sier John Fiskvik, styreleder i Motvind Norge