Nortura

Energi- og transportkostnader svekker Nortura-resultatet

Del

Norturas inntekter øker med seks prosent i tredje tertial, og ender på 8,5 milliarder kroner mot 8 milliarder året før. Resultatet svekkes imidlertid i av kraftig kostnadsvekst for innsatsfaktorer.

Konsernsjef i Nortura, Anne Marit Panengstuen. Foto: Nortura/Yvonne Wilhelmsen
Konsernsjef i Nortura, Anne Marit Panengstuen. Foto: Nortura/Yvonne Wilhelmsen

Tertialet preges av en kraftig tilbakegang i norsk dagligvarehandel, men til tross for at dagligvaremarkedet i Norge faller rundt ni prosent styrker Gilde sin posisjon og øker markedsandelen med 1,4 prosentpoeng. Gilde tar markedsandeler i alle kategorier og kjeder.

Samlet styrket Nortura sin posisjon med 0,3 prosentpoeng. Prior hvitt kjøtt og egg går tilbake 0,8 prosentpoeng i perioden, hovedsakelig grunnet råvaremangel og sterk EMV-vekst i eggmarkedet.

EBITDA resultatet for konsernet ender på 42 millioner kroner, mot 144 millioner kroner året før. Resultatsvekkelsen forklares i hovedsak med den kraftige veksten i energi og transportkostnader på 115 millioner kroner.

Kostnadsveksten videreføres
«Etter at grensene åpnet etter covid er handelen i Sverige tilbake på 2019-nivå, noe som fører til omsetningen i norske butikker faller med ni prosent. Samtidig må vi betale mer for råvarer og andre innsatsfaktorer. Dette er kostnader som ligger utfor vår kontroll, og som gir et EBITDA-resultat som er svakere enn planlagt», sier konsernsjef Anne Marit Panengstuen.

Internasjonale flaskehalser og krigen i Ukraina skaper økt risiko og inflasjonspress, noe som påvirker økonomien til både husdyrprodusenter og lønnsomheten i industrien. Denne utviklingen fører til økte priser på egg og kjøtt øker ytterligere i andre halvår.

«Engrosprisene for egg og kjøtt øker samlet med mellom 11-17 prosent i år. I tillegg står vi foran en uforutsigbar internasjonal situasjon. Med fallende bruttomargin og økende EMV-andeler i handelen, har ikke Nortura mulighet til å kompensere for kostnadsveksten over egen bunnlinje. Kostnadsveksten må derfor videreføres i verdikjeden», sier Panengstuen.

EMV nå størst i egg kategorien
Nortura er bekymret for EMV-utviklingen i dagligvarehandelen. De uavhengige merkevareleverandørene har mistet sin posisjon som markedsledere i de uforedlede kjøttkategoriene. Det er en spesielt urovekkende utvikling i egg kategorien hvor EMV tar plassen til de uavhengige merkevarene. Bare i siste tertial øker EMV-andelen med 4,4 prosentpoeng. Kjedenes egne merkevarer har nå en markedsandel på 49,4 prosent.

“Jeg er bekymret for utviklingen og frykter at vi får samme utvikling for egg som for kjøttdeig, hvor 80 prosent av produktene som selges er EMV. Sterke nasjonale merker er avgjørende for videreutvikling av det norske eggets kvalitet og unike posisjon, opprettholdelse av spredt eggproduksjon og en innovativ matindustri», sier Panengstuen.

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Konsernsjef i Nortura, Anne Marit Panengstuen. Foto: Nortura/Yvonne Wilhelmsen
Konsernsjef i Nortura, Anne Marit Panengstuen. Foto: Nortura/Yvonne Wilhelmsen
Last ned bilde

Lenker

Om Nortura

Nortura
Nortura
Lørenveien 37
0585 Oslo

03070http://www.nortura.no

Nortura er en av Norges største matprodusenter, med kjente merkevarer som Gilde og Prior.

Vi jobber hver dag for matglede, helse, bærekraft og verdiskaping over hele landet.

Følg pressemeldinger fra Nortura

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Nortura på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Nortura

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom