Endringane i hamne- og farvasslova får konsekvensar for kommunene

Ved årsskiftet trådde den nye hamne- og farvasslova i kraft, med endringar som har konsekvensar for kystkommuner.
– Endringane i lova påverkar kommunene og deira saksbehandling. Mellom anna er det endringar i regelverket om hamnekapital, ansvar for framkome og reguleringa av ferdselen i kommuna sitt sjøområde. Til dømes er ordninga med ordensføreskrifter fjerna, forklarar Arset.
Dei største endringane for kommunene er i grove trekk desse:
- Det er gitt ein særskild heimel som gir kommunene myndigheit til å mellom anna regulere ankring, bruk av taubåt og dykking i eige sjøområde. Føreskrifter om ankring skal godkjennast av Kystverket.
- Ansvaret og myndigheita for navigasjonsinnretningar, samt ansvar for utbetringar i farvatnet, er i sin heilskap lagt til staten.
- Departementet er gitt myndigheit til å regulere ferdsel i farvatnet. Kommunene er gitt myndigheit til å regulere ferdsel med fritidsfartøy i eige sjøområde.
- Anløpsavgifta vert vidareført under nemninga farvassavgift.
- Eigarkommunen kan på visse vilkår ta ut verdiar frå hamneverksemda.
- Kommunen er gitt høve til mellombels å avgrense oppholdet til fartøy i hamna når dette er naudsynt for å unngå eller avgrense lokal luftforureining.
- Det er fastsett ein heimel for å kunne stille krav til drift av hamna for å ta i vare hensynet til miljø og sikkerheit.
– Vi ser eit stort behov for informasjon om endringane i lova. Det er veldig viktig at kystkommunene og deira saksbehandlarar er klar over kva konsekvensar det har for dei. I vinter inviterer vi derfor til regionale informasjonsmøter om den nye hamne- og farvasslova. Vi oppmodar alle kystkommuner og andre interesserte om å melde seg på og vere med på desse, seier kystdirektøren.
Følgande informasjonsmøter gjenstår:
4. februar – Ålesund - Quality Hotel Waterfront
5. februar – Vadsø - Scandic hotell
12. februar – Haugesund - Scandic Maritim Hotell
27. februar – Alta - Scandic hotell
10. mars – Svolvær - Svinøya Rorbuer, Galleri Berg
11. mars – Bodø - Radisson Blu
18. mars –Tromsø - Scandic Ishavshotellet
Ytterlegare informasjon om lova og påmelding til informasjonsmøta finn ein på Kystverket sine nettsider.
Faktaboks:
Ny hamne- og farvasslov
Den nye hamne- og farvasslova vart vedtatt 21. juni 2019 og gjeld frå 1. januar i år. Lova består av ein farvassdel og ein hamnedel, og erstattar hamne- og farvasslova frå 2009 og loslova frå 2014.
Den nye hamne- og farvasslova støttar oppunder måla for transportpolitikken, mellom anna å fremje sjøtransport som transportform og å legge til rette for effektiv, sikker og miljøvenleg drift av hamner og bruk av farvatnet. Lova skal også ta i vare nasjonale forsvars- og beredskapsinteresser.
Bilder

Lenker
Om Kystverket
Kystverket er ein nasjonal etat for kystforvalting, sjøsikkerheit og beredskap mot akutt forureining. Kystverket arbeider aktivt for ein effektiv og sikker sjøtransport gjennom å ivareta transportnæringas behov for framkome og effektive hamner. Kystverket driv førebyggande arbeid og reduserer skadeeffektane ved akutt forureining, og medverkar til ein bærekraftig utvikling av kystsona. Kystverket ligg under Nærings- og fiskeridepartementet.
Følg pressemeldinger fra Kystverket
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Kystverket på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Kystverket
Status 2025: Kampen om arealet – sameksistens mellom havvind og skipsfart13.8.2025 10:00:00 CEST | Pressemelding
Det satses på vindkraft til havs i verden. I Norge har regjeringen en strategi om å bli en ledende nasjon innenfor havvind, med en industri som utvikler og bygger vindkraftløsninger i toppklasse.
Status 2025: Næringslivets transportbehov12.8.2025 10:00:00 CEST | Pressemelding
For næringslivet er pålitelig, effektiv og bærekraftig transport avgjørende for å sikre konkurransekraft i en tid der utslippskrav skjerpes og grønne løsninger etterspørres. Likevel møter sjøtransporten fortsatt betydelige barrierer – ikke minst informasjonsmangel, manglende fleksibilitet og lav betalingsvilje for grønne løsninger. For å fremme sjøtransporten som en attraktiv transportform til et konkurransedyktig næringsliv, må både næringen og myndighetene ta grep.
Status 2025: Verdikartlegging av norske hamner etter sikkerheitslova11.8.2025 10:00:00 CEST | Pressemelding
Kystverket gjennomfører, på oppdrag frå Nærings- og fiskeridepartementet, verdikartlegging av enkelte norske hamner. Dette gjer vi for å gje departementet tilstrekkeleg grunnlag for å vurdere om det finst skjermingsverdige verdiar med eit særskilt vernebehov i hamnene.
Kystverket avlyser anbudskonkurransen for Kjøllefjord fiskerihavn – nytt arbeid i gang3.7.2025 15:29:46 CEST | Pressemelding
Kystverket har besluttet å avlyse konkurransen om utbyggingstiltaket Innseiling Kjøllefjord Fiskerihavn i Lebesby kommune i Finnmark, etter at de mottatte tilbudene lå vesentlig over prosjektets kostnadsramme.
Status 2025 tek for seg sjøtransporten i ei tid med raske endringar30.6.2025 13:20:22 CEST | Pressemelding
Kystverket har publisert Status 2025 – ei ny samling artiklar som gir fagleg innsikt i korleis sjøtransporten utviklar seg i møtet med nye krav, større kompleksitet og meir uforutsigbare tider.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom