Endring fra regjeringen: − Viktig gjennomslag for små bedrifter

Kontantstøtten for å hjelpe bedrifter gjennom koronasituasjonen har hittil krevd bekreftelse fra revisor eller regnskapsfører for alle beløp. For mange små bedrifter har dette gjort at det har kostet like mye å søke om kompensasjon, som det de fikk i støtte. Nå har Finansdepartementet, etter anmodning fra Virke og Regnskap Norge, fjernet kravet for kompensasjonsutbetalinger opp til 15 000 kroner.
Ivar Horneland Kristensen, administrerende direktør i Virke.

− Dette er et viktig gjennomslag for å bevare små bedrifter over hele landet. Majoriteten av virksomhetene i handels- og tjenestenæringen, som ble først og hardest rammet av koronakrisen, består av små bedrifter. Vi er glade for at regjeringen har lyttet til Regnskap Norge og Virke, sier Ivar Horneland Kristensen, administrerende direktør i Virke, handels- og tjenestenæringens hovedorganisasjon.

En gjennomgang av innsyn i vedtak om tildelt tilskudd viser at hver fjerde tildeling innebærer en utbetaling på 10 000 kroner eller mindre.

− Kontroll er viktig, men når kostnadene med å få bekreftelse spiser opp det sårt tiltrengte støttebeløpet blir ikke kompensasjonsordningen til den hjelpen den skulle være. Mange av småbedriftene har ikke stor egenkapital å tære på, og er dermed avhengig av hver krone de kan få i støtte. Ved å unnta fra bekreftelse, blir det mer igjen for de små til å overleve, sier Christine Lundberg Larsen, administrerende direktør i Regnskap Norge, bransjeforeningen for autoriserte regnskapsførere i Norge.

Kontaktperson hos Virke:
Vebjørn Varlid, fungerende kommunikasjonssjef.
Pressetelefon: 476 00 888
E-post: vebjorn.varlid@virke.no

Kontaktperson hos Regnskap Norge:
Marit Kaarbø Løvold, senior kommunikasjonsrådgiver.
E-post: marit@regnskapnorge.no

Ivar Horneland Kristensen, administrerende direktør i Virke.
Christine Lundberg Larsen, administrerende direktør i Regnskap Norge.

Virke er hovedorganisasjonen for handels- og tjenestenæringen i Norge, og representerer over 24 000 virksomheter. Vi jobber for bedre rammevilkår for våre medlemmer, og et Norge som verdsetter og satser på dem som driver virksomhet.