Endra strømningsforhold påvirket Badderen bru

– Selv om den foreløpige årsaksanalysen ikke gir alle svar, er det åpenbart at vi kunne håndtert dette bedre, sier divisjonsdirektør Bjørn Laksforsmo, Statens vegvesen Drift og vedlikehold.
Laksforsmo peker særlig på tre hovedpunkter.
– Grunnlag og forutsetninger som lå til grunn da brua ble konstruert, har ikke vært godt tilgjengelig for fagmiljøet i etterkant. Det burde det ha vært, sier Laksforsmo. Videre har vi ikke lyktes i å identifisere og følge opp de små endringene som har skjedd over tid, og til sist, da det eskalerte, gikk det mye raskere enn vi klarte å respondere på.
Badderen bru på E6 i Kvænangen kommune fikk en knekk på midten den 31. mai 2022, og sto i fare for å falle sammen. Brustengningen førte til en omkjøring via Finland på 690 km. Ny midlertidig bru åpnet 8. juni 2022.
Den foreløpige årsaksanalysen som er utført av Statens vegvesen er nå klar. Analysearbeidet fortsetter til høsten.
Mandatet til den interne arbeidsgruppa har vært todelt:
- Gruppa skal først undersøke mulige årsaker til at brua kollapset. (Foreløpig årsaksanalyse.)
- I det videre arbeidet skal gruppa se på underliggende årsaker, belyse læringspunkter og komme med mulige anbefalinger til blant annet prosjektering og forvaltning av bruer.
Foreløpig konklusjon
Den foreløpige konklusjonen viser at det trolig var et sammenfall av flere forhold som førte til hendelsen.
Det brufaglige miljøet vurderer at det ikke er noe i veien for å fundamentere brupilar direkte i løsmasser, forutsatt at det sikres godt mot erosjon og undergraving. Badderen bru var fundamentert med såle direkte på løsmasser, og det var trolig erosjon ved brupilar som førte til at brua kollapset. Det er så langt i undersøkelsene usikkert om det ble erosjonssikret rundt pilar. Det er også så langt vanskelig å si hvordan erosjon rundt pilar har utviklet seg over tid. Inspeksjoner frem til hendelsen har ikke avdekt skader eller mangler på pilar.
Det tyder på at skader etter vårflommen i 2021 har endret strømningsforholdene ved brua, spesielt etter kollapsen av den gamle brua og ved utforming av kurve på vestre elvebredd oppstrøms brua. Endringene har trolig gitt ugunstig strømningsretning mot pilaren som har gjort den mer utsatt, samtidig som bunnforholdene kan være endret. Det er sannsynlig at endring i strømningsforhold har gitt økt erosjon rundt og under fundament, og at dette startet allerede under vårflommen i 2021.
Videre arbeid til høsten
Det er igangsatt et arbeid med å se på tilsvarende bruer i Troms og Finnmark, og landet for øvrig. Dette arbeidet fortsetter også til høsten.
– Vi har iverksatt noen raske tiltak på øvrige bruer som har samme konstruksjonsprinsipp og som står i flomutsatte områder, sier Laksforsmo.
Laksforsmo skal nå sette seg grundig inn i den foreløpige årsaksanalysen, før arbeidet fortsetter til høsten.
Nøkkelord
Kontakter
Bjørn LaksforsmoDivisjonsdirektørStatens vegvesen Drift og vedlikehold
Tel:41412925bjorn.laksforsmo@vegvesen.noPressevakt Drift og vedlikehold
* Drift, vedlikehold og forvaltning av riksvegnettet * Brøyting/strøing/salting * Asfalt * Rekkverk * Bruer * Tunneler * Fjelloverganger * Rasteplasser * Inspeksjoner * Ferje
Bilder

Dokumenter
Om Statens vegvesen
Statens vegvesen arbeider for å skape et smart og sammenhengende transportsystem på vei for hele Norge. Det skal være enkelt å reise og transportere varer – på sikre veier tilpasset framtidens behov.
Følg pressemeldinger fra Statens vegvesen
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Statens vegvesen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Statens vegvesen
No startar Fellesprosjektet Arna-Stanghelle berg- og skredsikringsarbeid langs E169.5.2025 20:30:01 CEST | Pressemelding
Neste veke startar berg- og skredsikringsarbeid på Vaksdal, Stanghelle og Helle. Arbeidet vil føre til kolonnekøyring på E16 på dagtid.
Sikring av Strindheimtunnelen og utbedring av Trønderbanen: Bruk kollektivtransport og alternative ruter9.5.2025 15:34:42 CEST | Pressemelding
Statens vegvesen og Bane NOR oppfordrer til bruk av kollektivtransport og alternative ruter når det skal gjennomføres sikringsarbeider for Strindheimtunnelen og modernisering av Trønderbanen parallelt.
Her skal Vegvesenet hindra flaum i framtida9.5.2025 14:26:43 CEST | Pressemelding
Statens vegvesen skal byta ei stikkrenne på rv. 13 Verken for å unngå framtidige flaumar.
Stenger E10 ved Sæter i Hårvika to netter i mai9.5.2025 12:09:59 CEST | Pressemelding
E10 ved Sæter mellom Lødingen og Tjeldsundbrua må stenges helt natt til 14. og natt til 15. mai grunnet vegarbeid. Det er ingen omkjøringsmulighet ved arbeidsstedet.
Ekspertutvalg har gransket Morskogen-skredet i februar8.5.2025 10:22:03 CEST | Pressemelding
Ekspertutvalget mener kravene til geologisk oppfølging av veiskjæringer må bli bedre.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom