Endometrioseforeningen vinner Jenteprisen 2022

Jenteprisen 2022 går til Endometrioseforeningen for deres arbeid med å øke kunnskap og kjennskap til blant annet kvinnesykdommen endometriose. – Det er rørende å vinne Jenteprisen 2022, dette betyr mye for oss, sier styreleder i Endometrioseforeningen.

– I mer enn 25 år har Endometrioseforeningen utrettelig og frivillig jobbet for å øke kunnskapen om underdiagnostiserte kvinnesykdommer, og i et større perspektiv evnet å få fokus på kvinnehelse. Juryen er svært imponert over arbeidet, sier juryleder Hege Yli Melhus Ask.

– Det er rørende å vinne Jenteprisen 2022, dette betyr mye for oss. Vi har alltid ment at likestilling i stor grad handler om kvinnehelse og har i 25 år arbeidet for at alle med endometriose og adenomyose skal bli trodd og få bedre helsehjelp. Vi representerer unge jenter, kvinner, transpersoner og ikke-binære som ikke opplever å bli sett eller hørt. Denne prisen bidrar til at vår hjertesak får mer oppmerksomhet, noe som forhåpentligvis bidrar til mer kunnskapsdeling og støtte, sier Elisabeth Raasholm Larbye, styreleder i Endometrioseforeningen.

Endometrioseforeningen vinner årets Jentepris for arbeidet med å sette kvinnehelse på dagsordenen. I over 25 år har de jobbet for å løfte fram endometriose og adenomyose, som er to underdiagnostiserte sykdommer. Bare endometriose alene rammer seks til ti prosent av kvinner (1), heter det i juryens begrunnelse.

– Juryen er særlig imponert over Endometrioseforeningens stå-på vilje og iherdige innsats med å løfte kvinnehelse og sette viktige saker på agendaen, sier Ask.

Tar i snitt syv år å få en diagnose

Endometriose rammer cirka én av ti kvinner (2) og adenomyose cirka to av ti kvinner (3). Sykdommene rammer også transpersoner og ikke-binære. Minst 500.000 nordmenn har dermed én eller begge sykdommene. Selv om disse sykdommene er svært vanlige, tar det likevel i gjennomsnitt syv år før man får en diagnose (4). I løpet av disse årene blir mange møtt med mangelfull forståelse, de blir ikke trodd og får dermed ikke riktig helsehjelp.

– Kvinnehelse sidestilles sjeldent med menns helse. Det kommer til syne i språket vi bruker, for i dag snakker vi eksempelvis om «kvinnehelse» og «helse», ikke «kvinnehelse» og «mannehelse». Nå er det på tide å gi jentene mer plass, og nettopp det jobber vi i Endometrioseforeningen med. Når kvinnehelse blir helse, da kan vi snakke om likestilling, sier Larby.

Kvinnehelse skal ikke være tabu og flaut

Sykdommer som endometriose og adenomyose er både sterkt underkommunisert og underdiagnostisert. Allerede i ung alder blir jenter fortalt at sterke smerter rundt menstruasjon er helt vanlig, og mange jenter går dermed med unødvendige smerter i flere år.

– Endometrioseforeningen representerer en enorm pasientgruppe som fortsatt møter gammelt tabu, skam og store hindre hver eneste dag. Kvinner, jenter, transpersoner og ikke-binære lever i kropper det forskes for lite på, som samfunnet bryr seg for lite om. Det må endres, og for vår del er Jentedagen en viktig markering som er med på å løfte denne tematikken, sier Larby.

Generalsekretær i Plan International Norge, Kari Helene Partapuoli, mener årets vinner jobber med en viktig sak som bidrar til økt likestilling.

– Årets vinner setter fokus på alvorlige sykdommer som mange kvinner lider av i stillhet. Foreningen har bidratt til at helsedirektoratet nå jobber målrettet for å forbedre kvinners helsetilbud. De har fått en offentlig unnskyldning fra tidligere helseminister, Bent Høie, og ting begynner endelig å skje. Resultatene foreningen har oppnådd er imponerende og det jobbes nå med å få til et bedre tilbud for kvinner som lider av endometriose og adenomyose. Vi håper Jenteprisen bidrar til å støtte foreningens arbeid om bedre helsetilbud for kvinner, sier Kari Helene Partapuoli, generalsekretær i Plan International Norge.

Om jenteprisen

• Plan International Norge deler hvert år ut Jenteprisen sammen med Costume.
  • Prisen deles ut i forbindelse med FNs internasjonale jentedag 11. oktober.
  • I år feirer vi den tiende jentedagen, og aldri før har jentedagen vært viktigere, da det er en tilbakegang i likestillingen de siste årene.
  • Jenteprisen går til en person, organisasjon eller bedrift i Norge som har gjort en ekstra innsats for å stoppe vold, overgrep og diskriminering av jenter – enten i Norge eller ute i verden.

– Hvis flere hadde visst om endometriose hadde vi allerede hatt en kur. Å skape oppmerksomhet og ikke minst bidra til mer forskning for å finne en kur er Endometrioseforeningens hovedmål, og det gjør de til en verdig vinner av Jenteprisen 2022. Kvinnehelse er et felt som ikke får nok fokus. En av ti kvinner lider av endometriose. Da jeg selv fikk diagnosen for 15 år siden, fikk jeg sjokk over å få en sykdom jeg aldri hadde hørt om - en sykdom som rammer så mange av oss. Det er derfor ekstra gledelig at Jenteprisen løfter frem en aktør som jobber for å endre det. Tusen takk til Endometrioseforeningen for det viktige arbeidet dere gjør for kvinnehelse. COSTUME gratulerer Endometrioseforeningen så mye som vinner av Jenteprisen 2022!, sier Kine B. Hartz, sjefsredaktør i COSTUME.

Ta kontakt for intervjuforespørsler av:

Elisabeth Raasholm Larby, styreleder i Endometrioseforeningen
Kari Helene Partapuoli, generalsekretær i Plan International Norge
Kine B. Hartz, sjefsredaktør I Costume.

Prisutdeling:

Jenteprisen 2022 deles ut på Ingensteds i Oslo på FNs internasjonale jentedag 11. oktober, arrangementet starter kl 18 i dag. Tinashe Williamson er konferansier. Jury består av Hege Yli Melhus Ask (juryleder) – næringslivsleder og styreleder i Skagerak Maturo Seed og styremedlem hos Kron, Isabelle Ringnes – gründer av EqulityCheck og foredragsholder om likestilling teknologi, Malin Knutsen Hundsnes – Ungdomsaktivist i URO (Ungdommens rettighetsorgan – Plan Norge), Edin Babic – kommunikasjonssjef i Likestillings- og diskrimineringsombudet (LDO), Trine Skei Grande – Partner i Footprint (Sopra Steria) og tidligere leder i Venstre, Samina Ansari – Grunnlegger og CEO av AVYANNA DIPLOMACY, og Mona Berntsen – danser.

Les mer om Jenteprisen her.

Bilder og video:

Bilder og video av vinner legges opp fortløpende etter at vinneren er annonsert kl. 18:45.

Tidligere vinnere:

2021: Moving Mamas, jobber med å få flere innvandrerkvinner ut i arbeid.

2020: Stine Sofies Stiftelse, jobber for barn utsatt for vold og overgrep.

2019: Papillon, møteplass for flerkulturelle jenter og kvinner i Bergen.

2018: Mia Landsem, «Datadetektiv» som kjemper mot ulovlig deling av private bilder på nett.

2017: JURK, Juridisk rådgivning for kvinner.

2016: Andrea Voll Voldum, sto frem med sin personlige historie i Hemsedal-saken.

2015: Deeyah Khan, menneskerettighetsaktivist og filmskaper.

2014: Selvhjelp for innvandrere og flyktninger (SEIF) og Gerd Fleischer.

2013: Fakhra Salimi, grunnlegger av Mira-senteret.

2012: Sara Kahsay, jordmor som har jobbet mot kjønnslemlestelse.

Kilder:

Kilde (1): https://legehandboka.no/handboken/kliniske-kapitler/gynekologi/tilstander-og-sykdommer/menstruasjonsproblemer/endometriose

Kilde (2): https://nhi.no/sykdommer/kvinne/ulike-sykdommer/endometriose/

Kilde (3): https://www.maja.no/seksualhelse/hva-er-adenomyose

Kilde (4): https://endometriose.no/om-sykdommene/endometriose/

Plan International er en global bistandsorganisasjon som jobber for at alle barn skal ha like muligheter. Men der barn ikke har det bra, har jenter det verst. Derfor setter Plan jenter først. Vi jobber i mer enn 50 land og driver prosjekter i 55.000 lokalsamfunn verden over. Vi jobber særlig med barns beskyttelse mot vold og overgrep, forhindre barneekteskap, få unge ut i arbeid, og for tenåringsjenter i kriser.

Følg pressemeldinger fra Plan International Norge

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Plan International Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Plan International Norge