Endelig full stevneaktivitet på Epona Ryttersenter igjen

Det er tett oppunder tre år siden sist Epona Ryttersenter var sentrum for internasjonal ryttersport. En ufrivillig pause kom naturlig nok i kjølvannet av pandemien, men i helgen var det endelig masse god dressur på Sørlandet, i form av det internasjonale dressurstevnet Norway Open Dressage. – Dette har vært etterlengtet, vi kjente at vi virkelig har savnet dette nå, sier stevneleder Linne Eidsaa.
– Dette har vært etterlengtet, vi kjente at vi virkelig har savnet dette nå, sier stevneleder Linne Eidsaa. Etter nærmere 3 års pause kunne Epona Ryttersenter igjen ønske velkommen utøvere til deres internasjonale dressurstevne Norway Dressage Open på Epona Ryttersenter. (Foto: Norges Rytterforbund)

Det var dressur av høy klasse fra morgen til kveld, og ikke bare arrangør og deltagere frydet seg – det ble trolig også satt publikumsrekord ved et dressurstevne på Epona i løpet av helgen.

Kvalifiseringsstevne til VM

-Dette var rett og slett veldig gøy, sier Eidsaa om det tradisjonelle stevnet som de har hatt i flere år på Epona, før pandemien stoppet det hele. – Dette er et veldig hyggelig stevne, med mange norske deltagere og også sterke utøvere fra de øvrige nordiske landene. Det er gode rammer rundt det hele, der vi tar vel vare på hestevelferden.

På dommersiden var flere europeiske land representert, og to av dommerne hadde såkalt 5-stjerners status, hvilket vil si at klasser de dømmer i kan være kvalifiserende til internasjonale mesterskap.

-Flere av utøverne som red her i helgen, kom hit for å kvalifisere seg til VM i danske Herning til høsten, forteller Linne.

Roser de frivillige

Det har vært mye forarbeid – og arrangøren varmet opp helgen før med et nasjonalt Elitestevne før de hoppet ut i et internasjonalt storarrangement. - Hvile kan jeg gjøre etterpå, sa Eidsaa før det hele gikk i gang.

Eidsaa roser alle de frivillige som stilte opp og fikk hjulene til å gå rundt. – Det er en fryd å være stevneleder når alle bare er glade og stiller opp, uansett når på døgnet det måtte være. Det få en tommel opp som var på en melding klokken 5 om morgenen, det er bare fantastisk! Denne helgen hjalp flere klubber til, så vi fikk testet samarbeidet – og det fungerte supert, vi passer fint sammen, slår hun fast.

Funksjonsfriske og parautøvere side om side

Stevnet rommet klasser både for seniorryttere, ryttere i aldersbestemte klasser og para-ryttere – slik stevnet pleier.

-For oss er det en selvfølge å kombinere klasser for funksjonsfriske og paradressur-klasser. Men fra både dommere og stewarder fikk vi høre at dette slett ikke er vanlig i Europa, og de syntes det var fantastisk å se disse ri side om side her på Epona.

De firbente utøverne skinte i solen på Epona.

-Vi fikk se mye god dressur her, og det var flere norske toppresultater. Det er flott å se så høyt nivå – og det er flott å se hvordan alle har hesten i fokus, de tilrettelegger for den, har gode systemer rundt sine hester – og de kvitterer med å være glade og flotte. Det er helt herlig!

Topp og bredde på Epona Ryttersenter

Kalenderen fremover er svært travel for Eidsaa og alle de andre engasjerte frivillige knyttet til Epona Ryttersenter.

-Førstkommende helg har vi rekrutteringsstevne med FERD Rideskolecup og novise-klasser for pararyttere, så har vi tre dagers landsstevne i kjøring, innleder Eidsaa.

Etter en frihelg, går det så bare slag i slag med elitestevne i sprangridning, distriktsstevne i sprangridning, voltigestevne og norgesmesterskap i ikke mindre enn tre grener – voltige, kjøring og dressur.

-Det var et svært godt arrangement i helgen, med Norway Open Dressage – akkurat slik det har pleid å være, vi er stolte over å ha et internasjonalt dressurstevne av et slikt kaliber her i Norge, sier sportssjef i Norges Rytterforbund, Nina Johnsen. - Det er også fantastisk at en rideklubb har aktiviteter både for bredde og topp i så mange og så ulike grener, dette synes vi er utrolig morsomt. Det er herlig å kunne vise mangfoldet innen denne flotte sporten vår, dette er virkelig noe vi ønsker og har som mål for ryttersporten.

Etter en hviledag er Eidsaa allerede klar for nye oppgaver:

-Dette er kjempegøy, vi fryder oss over gode tilbakemeldinger fra ryttere og teknisk personell - og vi gleder oss til resten av sesongen. Når vi var i gang med Norway Open Dressage, så tenkte vi at dette har vi virkelig savnet – og vi tenkte også at dette kan ikke bli siste gang, fastslår stevnelederen.

Flere norske ryttere tok topplasseringer, som juniorrytter Emma Løkken fra Oppdal som tok to seire og en andreplass. (Foto: Norges Rytterforbund)
Mens datter Linne Eidsaa var travelt opptatt som stevneleder og speaker, tok hennes mor Randi Margrethe Eidsaa seg av premieseremoniene, her sammen med den nederlandske dommeren Janine van Twist (til høyre) og den danske ponnirytteren Rikke Marie Schoubye Larsen som vant to av ponniklassene. (Foto: Norges Rytterforbund)
Etter et vellykket Norway Open Dressage, står arrangøren foran mye og allsidig ryttersport på Epona Ryttersenter. – Vi er stolte over å ha et så godt internasjonalt dressurstevne her i Norge, og synes det er fantastisk at det er så mange aktiviteter både for bredde og topp i mange grener på Epona fremover. Det viser det herlige mangfoldet i vår flotte sport, sier sportssjef i Norges Rytterforbund, Nina Johnsen. (Foto: Norges Rytterforbund)