Endelig er XPENG P7 klar for Norge!

Norske sjåfører blir de første i Europa som får muligheten til å kjøpe den helt nye XPENG P7. Norgesklare XPENG P7 er tuftet på teknologi og intelligens med lang rekkevidde, og de første bilene vil leveres i løpet av fjerde kvartal i år.

- Dette har vi gledet oss til lenge! Endelig er vi klare til å lansere XPENG P7 i Norge, som første land i Europa. XPENG P7 er en av verdens mest høyteknologiske biler og overgår det meste annet på markedet. Det flotte designet, den lange rekkevidden og den komfortable kjøreopplevelsen tror vi vil sørge for at dette blir en populær bil på det norske markedet, sier Espen Strømme, daglig leder i Zero Emission Mobility.

Zero Emission Mobility er den norske importøren som er ansvarlig for Xpeng i Norge. For mindre enn ett år siden ble den første Xpeng-modellen, Xpeng G3, lansert. Siden lanseringen av G3 har også antall henvendelser om P7 vært veldig høy fra interesserte kunder.

XPENG P7 er XPENGs flaggskipmodell og er klargjort for autonom kjøring. Totalt er bilen utstyrt med 31 sensorer, hvorav 14 kameraer, 12 ultrasoniske sensorer og 5 millimeter bølge-radarer, som oppdager og fanger omgivelsene på en ny måte. P7 er utstyrt med XPILOT 2.5, som er XPENGs egen førerassistent og omtalt som en av verdens mest avanserte. I likhet med G3, drives teknologien i P7 av XPENGs eget operativsystem Xmart OS. Operativsystemet sikrer at bilen oppdaterer seg selv med nettbaserte oppdateringer (OTA) gjennom hele bilens levetid. XPENG P7 er en bil som kontinuerlig vil oppgraderes og bli enda smartere og mer selvkjørende i takt med at infrastruktur, lovverk og programvare utvikles.

- Vi har jobbet lenge med fabrikken for å velge de riktige modellene og spesifikasjonene tilpasset norske forhold. Med XPENG P7 får vi en større bredde i modellutvalget, og kan tilby kundene våre en romslig, sportslig og særdeles komfortabel bil. Det norske markedet driver elbilutviklingen globlalt, og har det vært viktig for oss å lytte til kundene våre. Vi har derfor gått grundig til verks for å bruke erfaringer og tilbakemeldinger for å bli klare til lansering i Norge, sier Strømme.

Norgeslanseringen av XPENG P7 markerer også en milepæl for XPENGs internasjonale satsing. Norge er første land utenfor Kina hvor XPENGs biler er tilgjengelige. I løpet av året vil selskapet etablere seg i flere land i Europa.

- Med lanseringen av XPENG P7 i Norge er vår europeiske lansering virkelig i gang. Etterspørsel har vært stor både i Norge og i resten av Europa, og vi er godt rigget til å møte etterspørselen etter våre banebrytende biler, sier He Xiaopeng, grunnlegger og styreleder i XPENG Motors.

Priser og endelige tekniske spesifikasjoner blir tilgjengelig snart, men det er allerede klart at de første kundene vil få bilene i løpet av 2021.