Endelig en plan for luftfarten

– Regjeringen har lyttet til oss, og leverer en solid plan for norsk luftfart, sier leder i LO luftfart Sissel Skoghaug.

– Vi er svært fornøyde med at regjeringen endelig har lagt fram en plan for norsk luftfart, dette er virkelig gode nyheter for denne næringa som binder landet sammen, og er en stor og viktig arbeidsplass, sier Skoghaug.

LO Luftfart er et kompetanse- og samarbeidsorgan for ni LO-forbund som organiserer ansatte innen luftfarten.

– Denne planen har vi i LO Luftfart presset på for å få siden 2016, så dette er en stor dag for oss. Regjeringen har lyttet, og kan de ansatte i lufta og på bakken være fornøyde med.

Leder i LO Luftfart Sissel Skoghaug er spesielt glad for at norske lønns- og arbeidsvilkår skal vektlegges når FOT-rutene skal ut på anbud framover:

– Jeg forventer at dette betyr at det blir en slutt på statstøttet sosial dumping på distriktsrutene. Sommerens streik i SAS gjorde folk flest klar over den vanskelige situasjonen for pilotene. Det er derfor viktig og riktig at regjeringen nå poengterer viktigheten av ryddige og seriøse arbeidsforhold i norsk luftfart, sier Skoghaug.

– Vi er glade for at Luftfartstilsynet skal få et større ansvar ved å påse at norske lønns- og arbeidsvilkår følges, men vi forventer at de får et betydelig løft i ressurser for å gjøre jobben sin.

Overordna er denne planen for norsk luftfart et solid og grundig kunnskapsdokument.