En stor prestasjon

Geir Gulliksen – Norges eldste utøver i OL – presterte på øverste nivå i dagens kvalifisering på sprangbanen i Tokyo. Sammen med sin 15 år gamle hest Quatro er de videre til onsdagens finale.
Arkivfoto Norges Rytterforbund

En teknisk krevende bane med opptil 1,65 meter høye hinder satte utøverne på store prøver i Japan, men Geir (61) fullførte banen uten hinderfeil. 73 ekvipasjer stilte til start, av disse ville de 30 beste få plass i finalen.

Flere hester hadde stoppet på et hinder som var pyntet med en sumobryter, for å sikre at Quatro ikke skulle bry seg om det, tok Geir en litt god sving mot hinderet slik at hesten skulle få helt optimale forutsetninger for å hoppe feilfritt. Denne svingen medførte et lite tidsfeil, men finaleplassen var sikret likevel.

-Quatro hoppet fantastisk bra, og vi har nådd et viktig mål med å komme til finalen. Nå må vi forberede oss på morgendagen, sier Gulliksen som ble beste rytter blant de fire rytterne som fikk en tidsfeil.

-Å matche både seg selv og en hest til å prestere maksimalt på den ene viktige dagen er imponerende. Som eneste norske rytter har han hatt et stort press på seg, men han har taklet det. Norge er en liten nasjon i denne sporten, men dagens prestasjon viser at vi gjør noe helt riktig. Geirs prestasjon har stor betydning for oss, vi har mange gode ryttere på vei som kan høste av hans erfaring på dette nivået. I dag er jeg stolt og lykkelig, sier sportssjef i NRYF, Nina Johnsen.