En sommerhusdrøm ved kysten i Danmark

Mange drømmer om et lekkert sommerhus på stranden – tett på havet, med måkeskrik og vind i håret. På Boeslum Strand på Jylland har arkitekt Elin Donskov skapt et slikt ferieparadis.

SOMMERHUS I KEBONY: Sommerhuset på Boeslum Strand utenfor Århus har en nydelig beliggenhet.  Noe av det viktigste for byggets stil og holdbarhet er fasadens kledning. Foto: Aksel Jermstad.
SOMMERHUS I KEBONY: Sommerhuset på Boeslum Strand utenfor Århus har en nydelig beliggenhet. Noe av det viktigste for byggets stil og holdbarhet er fasadens kledning. Foto: Aksel Jermstad.

Den anerkjente, danske arkitekten har lang erfaring med å tegne villaer og sommerhus med nærhet til naturen. Et arbeid som krever at arkitekten tar spesielle hensyn.

- Når en skal bygge hus i naturlandskap, skal det gjøres med stor respekt. Et sommerhus ved stranden skal ikke være dominerende, men tvert imot tilpasses til omgivelsene slik at naturens farger og teksturer ikke overdøves. Bærekraftige naturmaterialer, slik som kvalitetstreverk gjør seg godt til både jord, fjell, hav og himmel, forklarer hun.

Må tåle vind og vær

Sommerhuset på Boeslum Strand utenfor Århus har en nydelig beliggenhet med 180 graders utsikt mot havet, til stor glede for beboerne. For arkitekt Elin betyr imidlertid en værutsatt beliggenhet at det må stilles helt andre krav til boligen og materialene som brukes.

- Noe av det viktigste for byggets stil og holdbarhet er fasadens kledning. En naturlig fasade som vil patinere vakkert over tid er svært verdifullt, og ikke minst elegant. I tillegg er det helt essensielt å velge en type kledning som tåler å utsettes for vind og vær uten behandling, særlig i områder hvor en er utsatt for sterk vind og eventuelt saltsprut.

Når kvalitet teller

Valget falt til slutt på norskutviklet Kebony, grunnet treets robuste og fleksible egenskaper.

- Kebony har en ekstremt lang holdbarhet. Den får også en nydelig gråfarge med årene. En annen klar fordel med Kebony er at det er utrolig formstabilt og enkelt å jobbe med på et detaljert nivå, slik som å skape fine hjørner. Det er faktisk en av de viktigste faktorene jeg ser på som arkitekt når jeg velger treverk til kledning, røper hun.

For huseierne derimot, var det viktigste ønsket treverk med en elegant sølvgrå fargetone og et naturlig uttrykk, samtidig som det måtte være vedlikeholdsfri kledning.

Ligner på edeltre

Ifølge Elin er treverk med lang levetid og rustikk, værbitt overflate en drøm for enhver arkitekt som designer hus i åpne landskap. Men også blant andre i bransjen er det en kontinuerlig utfordring å finne treverk som både er robust og fleksibelt nok å arbeide med. Derfor er det gjerne fagfolk som først får øynene opp for Kebony.

- I dette prosjektet var det byggherren selv som introduserte Kebony som et produkt vi burde se nærmere på, forteller Elin.

- Tømreren var også svært positiv til Kebony og dets egenskaper under forarbeidet. Kebony-prosessen gjør treverket tungt og hardt, slik at det minner mer om en edel tresort både i utseende og kvalitet.

Populært blant familier

Kebony er særlig populært blant miljøbevisste barnefamilier, ettersom treet er like trygt som ubehandlet tre og ikke inneholder hverken giftstoffer eller kjemikalier. Det tåler også sol og varme godt uten å bli for varmt, noe som gjør det til et foretrukkent valg for terrasser og uteområder. Det at Kebony fås i flere ulike profiler gjør det enkelt å finne en type som passer ethvert prosjekt.

Elin jobber med ulike kunder og behov, men innrømmer at hun selv har en favoritt blant Kebony-typene.

- Personlig foretrekker jeg Kebonys Character-profil, som har en del naturlig kvist. Det oppleves levende og interessant som fasadeflate, og gir huset en mer rustikk karakter.

Teknologien bak Kebony® er en miljøvennlig og patentert trebehandlingsprosess utviklet i Norge. Denne prosessen forbedrer egenskapene til treet ved hjelp av en bio-basert væske. Prosessen gir treets cellestruktur en permanent endring med de ypperste egenskaper og en dyp brunfarge som kan sammenlignes med eksklusive tropiske tresorter.