En seier for folkehelsen
- I Ringnes har vi lenge jobbet for å få myndighetene med oss på laget med en avgift som skiller mellom sukkerholdige og sukkerfrie produkter. Med rette er det mange som har pekt på den manglende logikken med en sukkeravgift for sukkerfrie drikkevarer. Med endringen som ble kommunisert i dag får vi endelig en sammenheng mellom mål og virkemidler i folkehelsepolitikken, uttaler Anders Røed, administrerende direktør i Ringnes.
Det var i 2016 at bransjen undertegnet en intensjonsavtale med helsemyndighetene og forpliktet seg til et felles mål om å ta ned sukkerforbruket fra drikkevarer.
- Vi er kommet veldig langt i Norge, med en sukkerfriandel på godt over femti prosent. Men vi har fortsatt en vei å gå. For hver prosent vi snur forbruket til sukkerfritt tar vi ut 480 tonn sukker, forsetter Røed som er overbevist om at den nye avgiften vil bidra til å snu forbruket i ønsket retning.
- Målet bør være at drikkevarekategorien gjør samme reise som tyggegummi og gjør drikkevarehylla så godt som sukkerfri på noe lengre sikt. Her kan jeg love at vi vil fortsette å utvikle et bredt utvalg med drikkevarer uten sukker, men med god smak, sier Røed.
Bransjen forventer tiltak mot grensehandel
Ringnes stiller seg også bak bransjens generelle krav om en bred tiltakspakke for å få ned omfanget av den unormalt høye grensehandelen.
I juni og juli steg omsetningen av brus i Norge med 55 % sammenlignet med fjoråret, og aller størst er veksten i omsetningen langs grensen. Dette er verdiskaping og arbeidsplasser som vi i et normalår sender over grensa.
- Forsiktige anslag visere at vi kunne økt bemanningen med i overkant av ti prosent dersom vi opprettholder dagens volum, sier Røed.
- Endringen av drikkevareavgiften er et steg i riktig retning, men vi oppfordrer også til å se på andre typiske grensehandelsprodukter. Her trenger vi en langsiktig og forpliktende plan for å få ned grensehandelen, slik vi har sett danskene har gjort det, avslutter Røed.
FAKTA
- Ringnes har i dag en sukkerfriandel på 86 % og et mål å oppnå en sukkerfriandel på 90 % innen 2022. (Les mer på Ringnes.no)
- I forbindelse med revidert nasjonalbudsjett i 2018 tok KrF initiativ til å utrede en differensiert sukkeravgift for drikkevarer etter modell fra UK og Irland.
- I 2019 anbefalte et regjeringsutnevnt utvalg å skrote dagens produktavgift til fordel for en helsemotivert avgift som skiller mellom drikke med og uten tilsatt sukker. Erfaringer fra UK og fra forsøk i Norge viser at en differensiert avgift for drikkevarer bidrar til å snu forbruket fra sukker til sukkerfritt.
Kontakter
Johanna Ellefsen RostadDirektør for Corporate Affairs
Tel:936 26 056Johanna.Ellefsen.Rostad@Ringnes.noBilder
Om Ringnes
Ringnes AS er Norges største bryggeriselskap med ca. 900 medarbeidere. Selskapet eies av Carlsberg Group, som er et av verdens ledende bryggerikonsern. Vi leverer øl, brus og vann til hele det norske drikkemarkedet og vi er stolte av våre mange populære merkevarer!
Følg pressemeldinger fra Ringnes
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Ringnes på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Ringnes
Norges sprekeste 90-åring26.3.2024 11:36:23 CET | Pressemelding
Solo, en av Norges mest kjente og kjære merkevarer, fyller 90 år. I flere tiår har den gule brusen vært en selvskreven del av norske påsketradisjoner og skapt glede og god stemning i norske hjem og hytter.
Det blir Solofest i påsken21.3.2024 13:59:46 CET | Pressemelding
For veldig mange er Solo en ufravikelig del av påskehyggen. Med et forventet forbruk på rundt 7 millioner liter Solo i og rundt påske, tilsvarer dette over 20 prosent av det årlige salgsvolumet til den folkekjære brusen.
Pepsi MAX i ny drakt19.3.2024 13:31:27 CET | Pressemelding
Denne uken kommer de første Pepsi MAX-boksene og flaskene med nytt design ut i butikkene. Endringene er en del av en global konseptfornyelse fra PepsiCo.
Grøttland til Ringnes29.2.2024 15:28:59 CET | Pressemelding
Ringnes styrker seg på kommunikasjon og bærekraft når Jeppe Grøttland går inn i en nyopprettet rolle som senior kommunikasjonssjef med ansvar for ESG fra 1. mars.
30 år siden Imsdaleventyret startet12.2.2024 11:42:08 CET | Pressemelding
- Da vi under OL på Lillehammer lanserte Imsdal, var det mange som var skeptiske. Vi fikk høre at vann på flaske ville være som å selge sand i Sahara. 30 år senere – med fasiten i hånd – kan vi trygt si at skeptikerne tok feil, sier merkevaresjef for Imsdal i Ringnes, Josefine Hagatun.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom