En sang om rettferdighet

Rasmus Og Verdens Beste Band slår seg sammen med 9 grader nord og Nidarosdomens Jentekor når de tolker barns tanker om rettferdighet.

– Det er blitt en litt sånn gammeldags kampsang, men det er et spørsmål det er viktig å stille på den naive måten, sier Rasmus Rohde.

LYTT TIL "E det rettferdig?" HER!

Teksten har røtter tilbake til 2014, da Rasmus samlet inn lapper fra SFO-barn i Trondheim der de hadde skrevet ned sine tanker om rettferdighet. Olavsfest har et lignende prosjekt i år, da SFO-elevene skal lage plakater om rettferdighet og gå i et rettferdighetstog under festivalen.

– På lappene sto det alt fra «alle skal få være med i leken» til «alle skal få like mye pølse og godteri»! Rettferdighet er et begrep som får ungene i gang. Et abstrakt begrep som barna likevel har en øyeblikkelig relasjon til. Derfor er det viktig å reflektere rundt det, ikke bare rettferdigheten i eget liv men også i andres. Det er jo et begrep som kan romme både egoisme og veldig mye empati, sier Rasmus.

– Så er det lettere å snakke om rettferdighet for oss som har dekt alle basale behov. Men klasseskillene øker her i Norge også, og gjør refleksjonen enda viktigere, mener han.

Da han fikk spørsmål om å forme sangen på nytt, fikk han lyst til å gi den et helt annet uttrykk. Han hadde spilt på samme festival som det unge bandet 9 grader nord, og elsket det han hørte. Bergensbandet består av søstrene Mira og Dipha Thiruchelvam, samt Jakob Sisselson Hamre (22) og Jakob Sønnesyn (22).

I tillegg bidrar også Nidarosdomens Jentekor under ledelse av dirigent Anita Brevik. Koret kjennetegnes av høy kunstnerisk kvalitet og stor musikalsk spennvidde, og har siden starten i 1992 gjort flere plateinnspillinger, turnert nasjonalt og internasjonalt og vunnet priser i korkonkurranser.

Til tross for at de nå har spilt inn en singel sammen, har pandemien gjort at Rasmus og verdens beste band og 9 grader nord fortsatt ikke har møttes ansikt til ansikt.

– Det har vært filer, videomøter og telefon. Så det skal bli både spennende og koselig å endelig treffe dem.

Begge bandene stiller til konsert på Byscenen under årets Olavsfest. (28.07 - 03.08)

Stian Carstensen is nominated for The Nordic Council Music Prize 20218.6.2021 15:17:06 CEST | Pressemelding

Intrepid composer and myriad instrumentalist Stian Carstensen from Norway is nominated for The Nordic Council Music Prize 2021. Read more about the nominees here. Stian Carstensen released the single "Hippocampus Serenade" alongside an epic music video on May 21st. This is the first taste from his forthcoming album "Musical Sanatorium", which is due Fall 2021. Watch "Hippocampus Serenade" music video Stian Carstensen is the renowned multi-talented musician and leading light of the critically acclaimed Farmers Market. He is a multiple prize-winning recipient of the Norwegian Music Industry Awards and has collaborated with several renowned artists on many projects. Musically he is recognized for groundbreaking work blending different styles and traditions to push the boundaries of what is considered feasible. He has received glowing reviews from critics and fans who warm to his generous and personal stage performances. His new single release Hippocampus Serenade is a perfect precursor of

Debutalbum fra Ævestaden - "Ingen Mere Gråter"28.5.2021 08:00:50 CEST | Pressemelding