En sang om rettferdighet

Rasmus Og Verdens Beste Band slår seg sammen med 9 grader nord og Nidarosdomens Jentekor når de tolker barns tanker om rettferdighet.

– Det er blitt en litt sånn gammeldags kampsang, men det er et spørsmål det er viktig å stille på den naive måten, sier Rasmus Rohde.

LYTT TIL "E det rettferdig?" HER!

Teksten har røtter tilbake til 2014, da Rasmus samlet inn lapper fra SFO-barn i Trondheim der de hadde skrevet ned sine tanker om rettferdighet. Olavsfest har et lignende prosjekt i år, da SFO-elevene skal lage plakater om rettferdighet og gå i et rettferdighetstog under festivalen.

– På lappene sto det alt fra «alle skal få være med i leken» til «alle skal få like mye pølse og godteri»! Rettferdighet er et begrep som får ungene i gang. Et abstrakt begrep som barna likevel har en øyeblikkelig relasjon til. Derfor er det viktig å reflektere rundt det, ikke bare rettferdigheten i eget liv men også i andres. Det er jo et begrep som kan romme både egoisme og veldig mye empati, sier Rasmus.

– Så er det lettere å snakke om rettferdighet for oss som har dekt alle basale behov. Men klasseskillene øker her i Norge også, og gjør refleksjonen enda viktigere, mener han.

Da han fikk spørsmål om å forme sangen på nytt, fikk han lyst til å gi den et helt annet uttrykk. Han hadde spilt på samme festival som det unge bandet 9 grader nord, og elsket det han hørte. Bergensbandet består av søstrene Mira og Dipha Thiruchelvam, samt Jakob Sisselson Hamre (22) og Jakob Sønnesyn (22).

I tillegg bidrar også Nidarosdomens Jentekor under ledelse av dirigent Anita Brevik. Koret kjennetegnes av høy kunstnerisk kvalitet og stor musikalsk spennvidde, og har siden starten i 1992 gjort flere plateinnspillinger, turnert nasjonalt og internasjonalt og vunnet priser i korkonkurranser.

Til tross for at de nå har spilt inn en singel sammen, har pandemien gjort at Rasmus og verdens beste band og 9 grader nord fortsatt ikke har møttes ansikt til ansikt.

– Det har vært filer, videomøter og telefon. Så det skal bli både spennende og koselig å endelig treffe dem.

Begge bandene stiller til konsert på Byscenen under årets Olavsfest. (28.07 - 03.08)