En million bilister på veiene i julen

Juletid er reisetid, og når nesten 1,7 millioner nordmenn skal ut og reise samtidig blir det fort kø og forsinkelser.

1.7 million nordmenn skal ut å reise i julen.

Det viser en ny undersøkelse gjennomført av Respons Analyse på vegne av Fremtind, forsikringsselskapet til SpareBank 1 og DNB.

– Like før jul det mye mennesker på de samme trafikkårene til samme tid, og da oppstår det fort problemer. Det er få ting som skaper mer stress enn å ikke rekke hjem til jul, og det er smart å ta noen forhåndsregler, sier Therese Nielsen, skadeforebygger i Fremtind.

Det viktigste er å beregne god tid

– Skal du bytte mellom fly, tog eller buss må du beregne to timers transfertid. Rekker du ikke flyet fordi toget til flyplassen var en halvtime forsinket dekker ikke reiseforsikringen kostnader som følge av forsinkelsen. Du må ta direkte kontakt med transportselskapet, sier Nielsen.

Blant de som skal til familie og venner, på hytta eller andre steder i Norge oppgir vel 1 av 5 nordmenn at de velger buss eller tog. Like mange planlegger å ta fly.

Nordlendingene holder seg hjemme

76 prosent av de spurte nordlendingene oppgir at de stort sett holder seg hjemme i julen. På motsatt side finner vi Oslo, hvor nær 60 prosent oppgir at de skal reise i julen.

– Her er det nok mange studenter og unge voksne som skal hjem til familie, på hytta eller til utlandet. Disse må lukke vinduer og trekke ut kontakter av elektriske apparater før de låser døren, sier Nielsen.

Kvinner og menn bekymrer seg for ulike ting i trafikken

Undersøkelsen viser at kvinner er betydelig mer redd for glatte veier og vanskelige kjøreforhold enn menn. Som en forlengelse av det er de også mer bekymret for å kollidere enn det menn er.

- Menn derimot er mer bekymret for ting som kan sinke dem på veien, som kø, stengte veier og utålmodige barn. Det er mulig å tolke det som at de er mer opptatt av å komme frem, enn å komme trygt frem, sier Nielsen.

Med mange biler på veiene samtidig blir det naturligvis mer kø og større risiko for ulykker.

- Ro ned, la mobilen ligge når du kjører og husk å beregne litt ekstra tid når du skal ut å kjøre i julen, sier skadeforebyggeren.

Unngå avreise 20. og 23. desember

Forsikringsbransjen har registrert over 13.500 bil- og trafikkskader den 21., 22. og 23. desember de siste tre årene. Samlet erstatning på disse skadene er på over 255 millioner kroner. Dette omfatter kun materielle skader på personbiler under 3,5 tonn.

- Sist julaften var på en tirsdag, i 2013, var det betydelig flere bil- og trafikkskader fredag 20. og mandag 23. enn de andre dagene. Vær og kjøreforhold har mye å si, men i år er det nettopp 20. og 23. desember folk bør være ekstra oppmerksomme når de ferdes på veiene, sier Nielsen.

Den elektroniske undersøkelsen er gjennomført av Respons Analyse på oppdrag for Fremtind Forsikring, november 2019 med 1616 respondenter.

1.7 million nordmenn skal ut å reise i julen.
Skal du bytte mellom fly, tog eller buss bør du beregne god transfer-tid.