Digitalradio Norge

En måned til FM-slukking på Vestlandet og Sørlandet

I dag er det en måned til NRK slutter å sende på FM i Sogn og Fjordane, Hordaland, Rogaland og de to Agder-fylkene.

21.juni slutter NRK å sende på FM på Sørlandet og Vestlandet. Foto: Tore Guriby/DRN

-Norge er på vei inn i en digital radiotid, og som følge av dette opphører FM-sendingene til riksdekkende radio i 2017. Nå overtar DAB og nettbasert radio. Radio er også tilgjengelig via tv, sier Ole Jørgen Torvmark, daglig leder i Digitalradio Norge. Digital radio gir mer innhold enn det som har vært mulig på FM

Mye av radiolyttingen er digital

Omlag 2 millioner nordmenn hører allerede nå digital radio hver eneste dag. Det estimeres å være omlag 4 millioner DAB-radioer i Norge og mer enn 7 av 10 husstander har en eller flere DAB-radioer, i følge Digitalradioundersøkelsen fra Kantar TNS, som er den offisielle kartleggingen.

-  Digitaliseringen har pågått i flere år og kartlegginger viser at digitaliseringen har skjedd gradvis. Men fremdeles er det mange biler som skal oppgradere radioen. Vi oppfordrer alle til å gjøre dette i god tid for å unngå kø, sier Torvmark.

FM-stillhet før fellesferien

NRKs FM-sendinger på Sørlandet og Vestlandet opphører 21.juni, før fellesferien.

- Ta en radiosjekk på hytta før sommerferien for å vite at du vil få inn kanalene du normalt hører på, sier Torvmark.

I følge Digitalradioundersøkelsen fra Kantar TNS er det nå flere som har DAB-radio hjemme enn på hytta.

Etter 21. juni vil NRK kun sende radio digitalt iSogn og Fjordane, Hordaland, Rogaland, Vest-Agder og Aust-Agder. P4 og Radio Norge slutter å sende på FM 15. september i disse fylkene.

Det er flere riksdekkende kanaler på DAB enn FM. Vær oppmerksom på at NRK og kommersiell radio enkelte steder har ulik dekningsgrad.

Her er praktiske tips om DAB i bilen og på hytta.

FAKTA OM FM-SLUKKING:

• I 2017 slukkes riksdekkende FM-sendinger region for region. Slukkingen begynte i Nordland 11. januar og avsluttes i Troms og Finnmark 13. desember.
  • Kommersielle lokalradioer i Oslo, Trondheim, Bergen og Stavanger slukker FM-sendinger samtidig med kommersielle rikskanaler.
  • Lokalradio fortsetter å sende på FM.

DETTE ER DIGITAL RADIO:

• Digital radio er radio over DAB, nett, mobil eller tv-apparater.
  • Norge har 30 riksdekkende kanaler på DAB.
  • DAB-kanaler sendes i to sendernett med ulik dekning. NRKs radionett dekker 99,7 prosent av befolkningen mens kommersiell radio dekker 92,8 prosent.
  • FM-radioer kan brukes videre ved hjelp av adapter. Adapter finnes både for bil- og hjemmeradio.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------

Følgende radiokanaler slukker sine FM-sendinger 21.06.2017:

• NRK P2
  • NRK P3
  • NRK P1 Hordaland
  • NRK P1 Rogaland
  • NRK P1 Sogn og Fjordane
  • NRK P1 Sørlandet
  • NRK Alltid Nyheter
  • NRK mP3

Følgende radiokanaler slukker sine FM-sendinger 15.09.2017:

• P4
  • Radio Norge
  • P5 Stavanger
  • NRJ Stavanger
  • Radio Sandnes
  • P5 Bergen
  • NRJ Bergen

Følgende radiokanaler får fortsette sine FM-sendinger i minst 5 år til *:

Bykle Radio, City Radio & TV, Gimlekollen Radio, Godt Nytt Radio, Håpets Røst, Jesus FM, Jæren Misjonsradio, JærRadioen, Kanal 7 Bergen, Kristen Nærradio Haugaland, Kystradioen, Kystradioen (Bergen), Metro FM, Misjonsradioen, Grimstad, NB Radio, Nordfjord Nærradio, NRJ Kristiansand, Radio + Askøy, Radio 102, Radio Arbeidet, Radio Askøy, Radio Atlantic, Radio Bølgen, Radio Evangeliets Røst, Radio Evje, Radio Fana, Radio Filadelfia Kristiansand, Radio Fitjar, Radio Folgefonn, Radio Gnisten, Radio Grimstad, Radio Internasjonal, Radio Kos, Radio Kvinesdal, Radio L Lillesand Nærradio, Radio Loland, Radio Luster, Radio Lyngdal, Radio Metro Haugesund, Radio Naustloftet, Radio Nordsjø, Radio Osterøy, Radio P5, Radio PR, Radio PS, Radio Salem, Radio Sotra, Radio Stryn, Radio Sunnhordland, Radio Sør Kristiansand, Radio Sør Lillesand, Radio Sør Lindesnes, Radio Sørvest, Radio Tamil Bergen, Radio Voz Latina, RadiOs, Studentradioen i Bergen, TVH Radio*

Kilde: Medietilsynet

FM-sendingene til Radio Rock Bergen, Radio 1 Hits Stavanger, Radio 1 Bergen og Radio 1 Hits Bergen opphørte 31.12.2015.

Bilder

Foto: Tore Guriby/DRN

Om Digitalradio Norge

Digitalradio Norge

Digitalradio Norge og Radio.no

Digitalradio Norge AS skal sikre en smidig overgang fra analog til digital radio i Norge. Selskapet driver nettstedet radio.no. Selskapet representerer NRK, P4-gruppen og Bauer Media.

Følg saker fra Digitalradio Norge

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Digitalradio Norge på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Digitalradio Norge