En jubeldag

–En jubeldag, sier Bellona-stifter Frederic Hauge. Miljøstiftelsen har jobbet for fangst og lagring av CO₂ som klimaløsning siden 1992 og er fornøyd med at Oslo kommune nå vil bla opp milliarder for å sikre at CO₂ fjernes fra avfallsforbrenningsanlegget på Klemetsrud utenfor Oslo.

Bellona-stifter Frederic Hauge på befaring på Klemetsrud i 2016.

Bellona var blant de første som allerede for 30 år siden var opptatt av å utvikle karbonfangst-  og lagring (CCS) som våpen i klimakampen, og har i flere år samarbeidet med Fortum Oslo Varme for å utvikle CO2-fangst og -lagring som løsning.

–Det er veldig gledelig at fagstanlegget på Klemetsrud nå er sikret. Nå bør regjeringen komme inn med støtte, hvis ikke EU gjør det. Vi må få på plass 7–8 CCS-anlegg før 2030 hvis vi skal nå klimamålene. Det er viktig uansett om EUs innovasjonsfond kommer med penger eller ikke, sier Hauge.

Bellona har jobbet med CCS siden 1992, og miljøstiftelsens rådgivere i Brussel, Nederland og Berlin har vært involvert i flere av prosjektene som har fått støtte fra EUs innovasjonsfond. Bellona innehar nestlederverv i EU-kommisjonens teknologiplattform for CCS.

– Dette er en historisk dag for Oslo og for klimakampen. Vi gratulerer Oslo kommune med en offensiv beslutning som tar byen og Norge i riktig retning, og som setter standarden for alle avfallsanlegg. Klemetsrud blir et viktig eksempel for hele Europa, sier fagsjef Christian Eriksen i Bellona.

– Nå er det helt avgjørende at regjeringen og statsminister Jonas Gahr Støre kommer på banen og garanterer at staten stiller opp med midler som signalisert, og at vi ikke venter på EUs innovasjonsfond. Norge kan løfte dette selv. La oss heller prioritere å søke EU om midler til infrastruktur som alle kan benytte, sier Eriksen.

– Med karbonfangst på Klemetsrud og sementfabrikken på Brevik kutter vi store utslipp. Med dette tar Oslo og Norge et viktig steg for å nå klimamålene, sier Eriksen.

Fagsjef Christian Eriksen

Bellona-stifter Frederic Hauge på befaring på Klemetsrud i 2016.