En halv million dropper håndvask etter dobesøk

Til tross for at håndhygienen er viktigere enn noensinne, innrømmer mange nordmenn nå at de fremdeles slurver. Vi glemmer å vaske hendene før vi spiser, når vi har vært utenfor hjemmet – og etter at vi har vært på do. 42 000 vasker ikke hendene i det hele tatt.
Foto_Pexels-Burst

I en undersøkelse utført av YouGov for Farmasiet svarer 6 av 10 nordmenn at de har fått bedre rutiner for håndhygiene. Antallet som slurver er imidlertid opp mot 1,5 millioner, noe som bekymrer fagsjefen i Farmasiet, Norges største nettapotek.

– Heldigvis er de fleste flinke, men at så mange fremdeles ikke er nøye med håndvask overrasker meg – spesielt med tanke på tiden vi lever i nå, sier Lisa Grinaker, fagsjef i Farmasiet.

Slurving med håndhygienen legges også merke til i befolkningen. 1 av 3 nordmenn mener at folk generelt er for dårlig til å vaske hendene ofte eller grundig nok.

– Dråpe- og kontaktsmitte er den hyppigste smittemåten satt opp mot for eksempel luftsmitte. Man kan enten få viruset på hendene ved direkte kontakt – eller indirekte via forurensede mellomledd. Derfor er det ekstremt viktig at vi får med oss alle i denne håndvaskdugnaden, sier Grinaker, og legger til:

– Virus og bakterier kan også raskt overføres fra hendene til munnbindet, som gjør at du kan bli alvorlig syk.

Kvinner har bedre hygiene
Ifølge statistikken skiller kvinner seg ut som best i klassen når det kommer til hyppig håndvask. Likevel oppgir halvparten at de mangler metoder for å vaske hendene like lenge som helsemyndighetene anbefaler.

– Anbefalingen er å vaske hendene i 30 sekunder for å bli ordentlig ren. Dette fordi det er viktig å vaske håndflaten, overflaten, mellom fingrene, håndleddene og ytterste del av neglene, sier Grinaker.

13 prosent av kvinner oppgir at de teller for å sørge for at de vasker hendene lenge nok, mens kun 7 prosent av menn gjør det. Enkelte svarer også at de synger en sang – og alt fra Mikkel Rev til egenkomponerte vaskesanger oppgis i undersøkelsen.

– Jeg må si jeg blir imponert over slik innsats og kreativitet, og forhåpentligvis kan vi lære av hverandre. Her er det bare å gjøre det beste ut av situasjonen, sier Grinaker.

Verdens håndhygienedag skal øke bevissthet
Den 5. mai markeres Verdens håndhygienedag. Ifølge fagsjefen i Farmasiet er markeringen en god mulighet til å rette oppmerksomheten mot temaet, samt øke kunnskap og gjennomføring av anbefalte håndhygienerutiner. Undersøkelsen tyder på at vi trenger bevissthet på flere arenaer, ikke bare hjemme.

– Kun 4 av 10 sier de vasker hender når de ankommer arbeidsplassen. Det synes jeg er lavt med tanke på at 8 av 10 vasker hendene når de ankommer sitt eget hjem. Dette kan henge samme med at man heller går for hånddesinfeksjon, og det er greit hvis vask og såpe er utilgjengelig. Jeg vil likevel understreke hvor viktig det er å tenke på hygiene på arbeidsplassen, dersom man ikke er på hjemmekontor, sier Grinaker, før hun avslutter:

– Generelt har vi har blitt flinkere med håndhygienen, men når en halv million fortsatt dropper å vaske hendene etter dobesøk, og 42 000 nordmenn ikke vasker hendene i det hele tatt, har vi et fremdeles et forbedringspotensial.

Faktaboks: Slik opprettholder du god håndhygiene

1. Alltid vask hendene eller bruk antibac dersom du har vært ute på offentlige steder – vær obs på dørhåndtak, heisknapper, bankterminaler og lignende.
  2. Alltid vask hender etter du har vært på do
  3. Bruk varmt/lunkent vann
  4. Vask hendene i minst 30 sekunder
  5. Bruk rent håndkle til å tørke hendene etter vask
  6. Vask hendene før du spiser eller håndterer mat
  7. Vask hendene etter du har pusset nesten eller hostet/nyst i hendene
  8. Unngå å hoste og nyse i hendene
  9. Rens mobilen din (her kan bakterier overleve i flere dager)

Sanger nordmenn synger når vi vasker hendene

• Bursdagssang (på norsk eller engelsk)
  • Fader Jakob med egenkomponert tekst: «Vaske hender, vaske hender»
  • Bæ, bæ, lille lam
  • Mikkel Rev
  • Smash Mouth – All Star (fram til de synger "Well")
  • Iron Maiden – The Number of the Beast
  • One Direction – Drag Me Down
  • «Soon May the Wellerman Come», også kjent som «Wellerman»
  • Chicago – Color My World
  • Ja, vi elsker dette landet
  • Toto – Africa
  • Egenkomponert vaskesang: «Nå, lille virus nå skal du til pers, bare vent til jeg kommer til siste vers. Da ligger du død i min kloakk, og jeg sier farvel og takk!»

Lukas Loeb, PR-operatørene
Tlf: +47 478 20 639
E-post: lul@pr-o.no

Foto_Pexels-Burst

Farmasiet AS er Norges største nettapotek, og de holder til i Vestby. Farmasiet har apotek- og driftskonsesjon fra Statens Legemiddelverk og er godkjent som nettapotek. Alle nettapotek må også ha apotekutsalg tilgjengelig for kunder. Apotekutsalgene har besøksadresse Torvuttaket 26, 1540 Vestby. Lokalene er åpne kl. 09:00-16:00 mandag til fredag. Farmasiet tilpasser sitt lagerhold av reseptpliktige legemidler løpende etter etterspørsel.