En enklere start for nyetablerere og Gründere

I dag lanseres Navnesøk, en tjeneste som gjør det enkelt for nyetablerere og gründere å sjekke om domenenavn, foretaksnavn og varemerke er ledig. Alt på ett sted og i ett søk.
Domenenavn, foretaksnavn og varemerke. Alt i ett søk.

I dag er 110 gründere samlet på Starte- og drive-bedrift-dagen i Drammen der tjenesten blir lansert.

Tre samarbeider om en tjeneste

Patentstyret, Norid og Brønnøysundregistrene har gått sammen om å lage tjenesten Navnesøk for å bidra til en god start for nyetablerere og gründere. Tjenesten gir bedre kunnskap om oppstartsfasen som næringsdrivende,..for det kan være vanskelig å forholde seg til ulike ordninger og finne fram til navn som er både ledig og tillatt. Du må ha foretaksnavn og kanskje domenenavn og varemerkebeskyttelse. Hvordan gjør jeg dette? Og hva gjør jeg først?

Næringsministeren fornøyd

- Denne tjenesten viser at samarbeid i det offentlige er viktig for å gjøre det enklere for gründerne. Vi trenger enda flere dyktige gründere som starter nye og lønnsomme bedrifter og da må vi lage enkle tjenester som dette, sier Næringsminister Monica Mæland. I Gründerplan 2017 sier regjeringen at vi skal skape og forsterke en kultur om gründerskap i Norge. Patenstyret, Norid og Brønnøysundregistrene bidrar med denne tjenesten til en bedre start for nyetablerere og gründere, sier Mæland.

Samarbeid til forenkling

Samarbeidet om å utvikle tjenesten startet for rundt ett år siden og er et felles initiativ, etter ønske fra Næringslivets hovedorganisasjon (NHO) og Nærings- og fiskeridepartementet (NFD). - Norid, Patentstyret og Brønnøysundregistrene har på hver sin måte viktige oppgaver for å ivareta næringslivets immaterielle verdier. Og vi er svært opptatte av å hjelpe nyetablerere med å få en god start, sier kommunikasjonsdirektør i Brønnøysundregistrene Mette Siri Brønmo.

Fordelene

Det er mye å huske på når du skal starte bedrift. Du skal kanskje registrere både domene, foretak og varemerke. Rekkefølgen du registrerer navn i har betydning. Navnesøk vil hjelpe deg i å gjøre dette i riktig rekkefølge og begrense navnekonflikter og navnesnapping. Målet med løsningen er å effektivisere navnesøk-prosessen og samtidig vise de ulike relevante registreringsmulighetene ved oppstart. Tjenesten finner du på navnesok.no.

For spørsmål og kommentar kontakt Brønnøysundregistrenes pressetelefon 400 200 75.

Pressevakt tlf. 400 200 75

Domenenavn, foretaksnavn og varemerke. Alt i ett søk.
Last ned bilde
Kommunikasjonsdirektør i Brønnøysundregistrene Mette Siri Brønmo under lansering av tjenesten Navnesøk i Drammen.
Last ned bilde
Statssekretær Lars Jacob Hiim fra Nærings- og fiskeridepartementet åpnen den nye tjenesten som gjør det enkelt for gründerne.
Last ned bilde

Vi utvikler og drifter tjenester som gjør kontakten med det offentlige enklere.

Vi er 430 medarbeidere som jobber for å gjøre hverdagen enklere for alle. De fleste av oss jobber i Brønnøysund. Vi har også medarbeidere som jobber i Narvik og Oslo.

Mer om Brønnøysundregistrene.