En enda tydeligere smak av Hardanger

– Prosjektet vil bidra til å styrka identiteten og merkevara «Sider frå Hardanger» Det er veldig spennande å få med nasjonal og utenlandsk forskning, og utenlandske produksjonsmiljø for å fremja kvalitet og lokal verdiskaping, samtidig som det er kjekt å kunne bidra inn med vår erfaring og kompetanse, seier Kjetil Widding, Dagleg leiar i Hardanger Siderprodusentlag.
Det produseres mye god vin på landsbygda i Balkan, men den er ikke så allment kjent. Nå er målet å oppnå anerkjennelse på nivå med kjente franske og italienske vindistrikt. For å få til dette trenger man gode systemer for kompetanseutvikling og -overføring. I prosjektet skal man utvikle en e-læringsplattform der både forskere, vinprodusenter på Balkan og siderprodusenter i Hardanger samle og dele ny kunnskap.
Hardangerrådet vil også spille en viktig rolle i prosjektet.
– Som regional aktør skal Hardangerrådet i dette prosjektet vera med å bygga identitet og utvikla distriktet gjennom samarbeid på tvers av næringar og kommunar, sier daglig leder Jostein Eitrheim.
Karakteriserer kjemiske komponenter
NIBIO skal utvikle et system for å karakterisere viktige kjemiske komponenter som er typisk for smaken av «Sider frå Hardanger». Med tydelige retningslinjer for produksjonen sikres jevn, god og gjenkjennbar kvalitet.
– Kunnskap om hvilke aromastoff og kjemiske komponenter som gir den typiske smaken som er typisk for «Sider frå Hardanger» er viktig for å kunne produsere en jevn og god kvalitet. Hos NIBIO Ullensvang skal vi etablere et sidersenter som tilbyr produsentene sensorisk vurdering og analyse av smakskomponenter i henhold til internasjonale standarder, forteller forsker Ingunn Øvsthus i NIBIO.
Forsker på smaksopplevelser
Det sensoriske panelet ved Nofima vil også være sentrale i prosjektet. Panelet består av 10 dommere som er eksperter i å beskrive smak og aromaegenskaper i mat og drikke. I dette prosjektet skal smakspanelet utvikle et smakskart for sider fra Hardanger under ledelse av sensoriker og prosjektleder Mats Carlehøg.
– For å forstå sensorisk opplevelse av norsk sider og å kunne kommunisere dette ut til forbrukere vil vi vi opparbeide et siderspråk, og det er her våre smaksdommere kommer inn. For å være en god smaksdommer må du ha ekstra god smak- og luktesans, og du må trene. En del av vår jobb i prosjektet er også å bistå med utvikling av et sensorisk panel i Hardanger, sier Mats Carlehøg sensoriker og prosjektleder i Nofima.
Etablerer forsknings- og utviklingssenter for Sider
Sider fra Hardanger har beskyttet geografisk betegnelse, en bekreftelse på at det spesielle miljøet som finnes i Hardanger gir sideren herfra sitt helt spesielle særpreg. I dette forskningsprosjektet skal lokale kompetansemiljø utvikles både i Hardanger og på Balkan.
Hardanger forskning og utviklingssenter for Sider skal se dagens lys i løpet av prosjektperioden. NIBIO skal spille en viktig rolle i denne etablering, og i utviklingen av e-læringsplattformen. Mens Nofima har ansvaret for å etablere et sensorisk panel ved senteret.
Styreleder i Siderprodusentlaget, Asbjørn Børsheim har store forventinger, og gleder seg til å komme skikkelig i gang. – Dette prosjektet vil vera med og vidareutvikla merkevara Sider frå Hardanger og gjera den enno meir internasjonalt kjend, avslutter han.
Fakta om forskningen:
I prosjektet «Uncorking rural heritage» skal forskning og ny kunnskap bidra til utvikling og nyskaping av vin fra Balkan og sider i Hardanger. Prosjektet vil pågå fra 2020 til 2023. og er finansiert av Island, Liechtenstein and Norge gjennom EEA and Norway Grants Fund for Regional Cooperation.
Prosjektdeltakere er: Univeristet i Nova Gorica (UNG), Slovenia, kommunen Obcina Ajdovscina, byen Pozega, Polytechnic in Pozega, Tikves Winery, NIBIO Ullensvang, Nofima, Hardangerrådet og Hardanger Siderprodusentlag
Faktaboks: Hva er sensorikk:
Sensorikk er læren om våre sansers oppfattelse av stimuli gjennom syn, lukt, smak, berøring eller hørsel.
Nøkkelord
Kontakter
Mats Carlehøy; sensoriker, mats.carlehog@nofima.no, mobil: 412 24 957
Bilder
Om Nofima
Nofima er et ledende næringsrettet forskningsinstitutt som driver forskning og utvikling for akvakulturnæringen, fiskerinæringen og matindustrien.
Vi leverer internasjonalt anerkjent forskning og løsninger som gir næringslivet konkurransefortrinn langs hele verdikjeden.
Nofima AS har hovedkontor i Tromsø, og forskningsvirksomhet i Bergen, Stavanger, Sunndalsøra, Tromsø og på Ås.
Instituttet ble etablert 1. januar 2008 og har om lag 390 ansatte
Følg pressemeldinger fra Nofima
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Nofima på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Nofima
Researched what temperature does to salmon health and development16.10.2025 12:35:40 CEST | Press release
In a scientific trial, Atlantic salmon reared at different temperatures developed as expected — until transferred to sea water, when one group surprised the scientists from Nofima.
Undersøkte temperaturens påvirkning på laks16.10.2025 12:35:25 CEST | Pressemelding
Laks som var oppdrettet ved ulike temperaturer utviklet seg helt som forventet. Helt til de ble satt i sjø. Da var det en gruppe av laks som overrasket forskerne.
BlueFusion skal drifte sju forskningstillatelser på Havbruk i nord15.10.2025 17:31:11 CEST | Pressemelding
Havbruksstasjonen i Tromsø har fått sju nye forskningstillatelser for havbruk i nord, og i dag signerte de driftsavtale med BlueFusion AS.
Møt selskapet som skal drifte sju forskningstillatelser på havbruk i nord14.10.2025 15:32:21 CEST | Presseinvitasjon
Havbruksstasjonen i Tromsø har fått sju nye forskningstillatelser for havbruk i nord.
Kristin Hollung blir ny divisjonsdirektør i Nofima10.10.2025 09:41:51 CEST | Pressemelding
Kristin Hollung (59) har takket ja til stillingen som divisjonsdirektør for divisjon Mat i Nofima. Hun kommer fra stillingen som forskningssjef for avdeling Mat og Helse i samme institutt og har vært konstituert divisjonsdirektør siden 1. april 2025.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom