En av verdens største speditører etablerer nordisk fraktknutepunkt på Oslo lufthavn

– Målet med å feste ut en tomt så DB Schenker kan bygge den nye fraktterminalen på nesten 4000 kvadratmeter, er å tilrettelegge for mer lønnsomme ruter for flyselskapene, skape et nordisk knutepunkt for frakt til og fra Norden, samt styrke import- og eksportmulighetene for norsk næringsliv, sier direktør eiendom og kommersiell på Oslo lufthavn, Bent Arne Skatvedt, som har hatt ansvaret med å ta kontrakten i havn.
Styrker flyselskapenes lønnsomhet
For norske og internasjonale flyselskap er det å fylle flyene med både passasjerer og frakt viktig for den totale lønnsomheten. Med dette initiativet styrker Oslo lufthavn sin konkurranseevne om interkontinentale ruter til og fra Norden.
– Og med denne terminalen vil DB Schenker konsolidere sin flyfrakt til og fra Norden på Oslo lufthavn, sier administrerende direktør, Knut Eriksmoen, i DB Schenker Norge.
– Vår etablering vil være et viktig bidrag til å styrke Oslo lufthavn som det foretrukne fraktknutepunktet, tilføyer han.
Langaas i Avinor er tydelig på at å utnytte fraktkapasiteten i flyene er avgjørende for å sikre lønnsomme interkontinentale flyruter.
– Det igjen gir næringslivet økt tilgang til markedene i Asia, USA og andre deler av verden. Så dette er en vinn-vinn-situasjon, tilføyer Langaas.
– For selv om flyene er fulle med flyfrakt ut av Oslo Lufthavn, særlig på grunn av norsk sjømateksport, så ser vi et betydelig potensial for å fylle eksisterende tilgjengelig kapasitet med mer flyfrakt inn til Norge.
Eriksmoen i DB Schenker er enig:
– Økt konkurranse og totaltilbud gjør at Oslo lufthavn blir mer attraktivt for mange. Så vi gleder oss til å starte og håper flere aktører følger etter, sier han.
Slipper å kjøre tomme lastebiler
Svært mange lastebiler som kommer med varer inn til Norge forlater landet igjen tomme. Den nye fraktterminalen kan også bidra til å endre dette bildet.
– Enkelt forklart handler det om å utnytte det faktum at det er tilgjengelig lastekapasitet på fly inn til Norge og i lastebiler ut av landet. Ved å legge til rette for at store speditører kan konsolidere sin frakt på Oslo lufthavn, vil vi bedre kunne utnytte den ledige kapasiteten på fly og vei, sier Langaas.
– For oss i DB Schenker er bildet i dag at vi har mange fulle vogntog over Svinesund hver uke, inn til Norge. Men, mange kjører tomme ut igjen. Dette ønsker vi også å endre på med dette initiativet, sier Eriksmoen
– Det er med andre ord en vinn-vinn-situasjon for oss, flyselskapene og Avinor, avslutter han.
Bilder


Om Avinor
Avinor har ansvar for 43 statlig eide lufthavner, og flysikringstjenesten for sivil og militær luftfart i Norge. Dette nettverket binder Norge sammen - og Norge sammen med verden.
Avinor er en drivkraft i miljøarbeidet i luftfarten og en pådriver for å redusere de samlede klimagassutslippene fra norsk luftfart. Selskapet har en ledende rolle i arbeidet med utvikling av elfly, og leveranse av biodrivstoff til fly.
Avinor bidrar hvert år til 50 millioner sikre og effektive flyreiser. Om lag halvparten av disse er til og fra Oslo lufthavn.
Rundt 3.000 medarbeidere har ansvar for å planlegge, bygge ut og drive et samlet lufthavn- og flysikringssystem. Avinors virksomhet finansieres gjennom luftfartsavgifter og salg på flyplassene.
Følg pressemeldinger fra Avinor
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Avinor på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Avinor
Testrute med elektrisk fly mellom Stavanger og Bergen gjennomført for første gang4.9.2025 14:30:25 CEST | Pressemelding
I dag ble ruteflygningen mellom Stavanger og Bergen med det elektriske flyet ALIA, produsert av BETA Technologies, gjennomført i sin helhet for første gang. Ruta representerer det første testprosjektet i Norge som internasjonal testarena for null- og lavutslippsluftfart.
Nå står over 2400 meter med nyasfaltert rullebane klar4.9.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Etter tre måneder med nattarbeid, asfaltlukt og midnattssol er reasfalteringen på Tromsø lufthavn ferdig. Fra og med 4. september er hele rullebanen tilbake i full drift – klar for både vinterstormer og økende trafikk i årene som kommer. – Vi har holdt oss til tidsplanen, og nå kan vi endelig ønske reisende velkommen til en rullebane som er så god som ny. Det er ikke hver dag man får helt fersk asfalt på en flyplass, så dette er veldig bra, sier lufthavnsjef Ivar Helsing Schrøen.
Utvikling av Hervakrysset: - Et tilbud nærområdet mangler3.9.2025 10:48:33 CEST | Pressemelding
Avinor ønsker å etablere et bedre tilbud for reisende og næringsdrivende med bil på Oslo lufthavn. Med seg på laget får de MER, Burger King og Norgesgruppen.
Flyplassen som endret alt – Svalbard lufthavn markerer 50 år2.9.2025 12:30:01 CEST | Pressemelding
– Da lufthavnen åpnet i 1975, var det et vendepunkt for Svalbardsamfunnet. Med åpningen ble Longyearbyen knyttet tettere til fastlandet og til verden. Gjennom 50 år har flyplassen vært avgjørende for beredskap, for næringsliv og forskning – men kanskje aller viktigst: den har gjort det mulig å leve gode liv her på Svalbard, sier Abraham Foss, konsernsjef i Avinor.
Første halvår 2025: Fortsetter å styrke inntjeningen27.8.2025 12:30:00 CEST | Pressemelding
-Inntjeningen fortsetter å styrke seg fra første kvartal og gjør seg gjeldende også for halvåret sett under ett. Hovedårsaken er en kombinasjon av høyere avgiftsinntekter og økning i trafikken, samtidig som Avinor arbeider kontinuerlig med å kutte kostnader, sier konsernsjef Abraham Foss.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom