En av tre unge sover ute i høst

Uteovernatting er populært blant unge denne høsten. I en Ipsos-undersøkelse svarer 29 prosent at de enten har sovet ute eller planlegger å gjøre det.

POPULÆRT: Mange unge overnatter ute i høst, viser en fersk undersøkelse. FOTO: Joe Urrutia

– Det er svært gledelig at det å sove ute i telt, hengekøye eller åpen himmel, er en trend blant unge denne høsten, sier Lasse Heimdal, generalsekretær i Norsk Friluftsliv, som har tatt initiativ til undersøkelsen.

Ipsos har til sammen gjennomført 1004 intervjuer om uteovernatting i høstmånedene september, oktober og november.

Tallene viser at unge mellom 15 og 24 er ivrigst på å sove ute. Av disse svarer hele 23 prosent at de allerede har overnattet ute, mens 6 prosent oppgir at de planlegger å gjøre dette innen årstiden er omme.

De unge skiller seg dermed fra befolkningen generelt, der 12 prosent oppgir at de har overnattet ute hittil i høst.

Norsk Friluftsliv tror avkobling er en viktig motivasjon for de mange unge som sover ute.

–Søken etter stillhet og ro er blant svarene som går igjen oftest når unge blir spurt hva som tiltrekker dem ved friluftslivet. For mange er naturen en av få arenaer der de klarer å koble av, så en natt ute gir nok mange et etterlengtet avbrekk fra en ellers hektisk hverdag, sier Heimdal.

Hvor man bor i landet har også mye å si for hvor sannsynlig det er at man har sovet ute i høst.

Blant de bosatt i de tre nordligste fylkene har hele 23 prosent sovet ute hittil i høst. I motsatt ende av skalaen finner vi Midt-Norge, der kun 10 prosent har sovet ute.

paraplyorganisasjonen for 17 norske frivillige friluftslivsorganisasjoner, med over 950 000 medlemskap og representerer over 5000 lokale lag og foreninger. Organisasjonene har individuelle medlemskap og er åpne for alle. De er landsomfattende eller har mer enn 10 000 medlemmer. Organisasjonene har ikke motorferdsel eller organisert konkurranseaktivitet som hovedformål.