En av tre unge isbadet i vinter

Mange tok seg en dukkert i sjøen i vinter, og de yngste er de aller mest ivrige isbaderne, viser nye Ipsos-tall.
TRENDY: Mer enn en av ti nordmenn har isbadet i vinter, og tallene er langt høyere blant de yngste. Foto: Siv Bakken

En undersøkelse fra Ipsos viser at hele 13 prosent av nordmenn har badet ute minst en gang i vinter. Blant de mellom 18 og 29, svarer hele 34 prosent at de har tatt seg en kald dukkert.

Det er fellesorganisasjonen Norsk Friluftsliv som har tatt initiativ til undersøkelsen.

–  Dette er en morsom og sosial trend, og det er hyggelig å se at isbading har fått en plass i manges liv på lik linje andre vinteraktiviteter ute, sier generalsekretær Bente Lier.

Etter hva hun kjenner til, var det i fjor første gang det ble målt hvor mange som driver med, og interesserer seg for, vinterbading i Norge. I en lignende undersøkelse svarte da 12 prosent at de hadde gjort dette.

Like mange har sovet ute

Ipsos har også spurt om andre friluftsaktiviteter man har gjort i vinter.

Tallene viser at de mest populære aktivitetene for befolkningen under ett var å gå på tur, ta et måltid ute i naturen og tenne bål.

Mer overraskende er det kanskje at hele 15 prosent har overnattet ute i friluft i løpet av vinteren, i telt hengekøye snøhule eller lignende. I den yngste aldersgruppen svarer 36 prosent at de har gjort dette.

– Det er liten tvil om at det er mange friskuser i alle aldre her i landet. Takket være allemannsretten kan vi gjøre alt fra å hoppe i havet til gå på tur året rundt. Det er gull verdt for både psykisk og fysisk helse, avslutter Lier.

Her kan du lese mer om allemannsretten og reglene som gjelder når du er i naturen.