En av tre tæppet på Malakoff

Med over 30 000 mennesker innenfor portene i løpet av festivalen og strålende sol var det duket for en real folkefest i Nordfjordeid.
Mye ungt publikum og godt vær gjorde at det ble mye salg og mange transaksjoner på de tre dagene.
Selv om festivalen satte publikumsrekord, gjorde tæpping ved betaling at køene gikk unna i godt tempo. Dette viser tall fra Espos, selskapet som leverte betalingsløsninger til Malakoff. Samtidig var den største andelen av kjøp under 200 kr, noe som forenkler tæpping enda mer.
Flere har blitt oppmerksom på at de kan betale med tæpping, og BankAxept ser en god økning i antallet som tæpper. Dette kommer alle til gode.
- På festivaler må det gå kjapt og mange steder er det frivillige som jobber. For hver gang en kunde tæpper kortet sparer man ni sekunder, fremfor kortbetaling med chip og tasting av pinkode, sier markedssjef Vegar Heir i BankAxept.
Går raskere
BankAxept skal være tilstede på 24 festivaler og konserter rundt omkring i Norge, og så langt viser bruken en sterk vekst i folk som tæpper kortet.
- Hele festivalopplevelsen blir bedre fordi folk får brukt mer tid på musikk og hygge fremfor å stå i kø. Folk synes det er enklere å tæppe kortet. De frivillige er også glade for den nye betalingsmetoden, fordi folk slipper å skjule pinkoden sin, og kjøpene gjøres fort unna, sier Heir.
Vekst av kontaktløse kort
Hver dag bruker de fleste nordmenn betalingskortet opptil flere ganger. Da flyttes penger fra en konto til en annen, og 8 av 10 kjøp gjøres i dag med BankAxept.I dag er 90 prosent av alle betalingsterminaler teknisk klargjort for å kunne håndtere tæpping. Nå er det omtrent tre millioner kontaktløse bankkort med BankAxept i omløp i Norge. Innen utgangen av 2018 er det ventet at dette vil øke til fire millioner.
- Vi forventer at veksten i antall betalingstransaksjoner med tæpping vil fortsette med økt styrke, og at flere utsalgssteder vil aktivere sine betalingsterminaler for tæpping, sier Heir i BankAxept.
Nøkkelord
Kontakter
Vegar W. HeirMarkedssjef
Tel:+47 951 27 697vh@bankaxept.noBilder


Om Stø
Stø AS eies av bankene i Norge og står bak merkevarene Stø, BankID og BankAxept. BankID og BankAxept er Norges mest brukte tjenester innen ID og betaling. Selskapet leverer også Kjenn-din-kunde-tjenester til bedriftsmarkedet.
BankAxept er Norges desidert mest brukte og kostnadseffektive betalingssystem. BankAxept har gjort Norge til verdens mest kontantløse samfunn og håndterer 8 av 10 av alle korttransaksjoner i fysisk handel. Butikkene foretrekker BankAxept på grunn av pris, stabilitet, sikkerhet og raskt oppgjør.
4,6 millioner nordmenn har BankID som brukes til alt fra nettbank, offentlige tjenester og private tjenester innenfor mange bransjer. BankID gir trygg og enkel identifisering og signering på nett, og brukes nesten 1 milliard ganger i løpet av et år.
Følg pressemeldinger fra Stø
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Stø på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Stø
BankID sparer samfunnet for milliarder28.8.2025 06:30:09 CEST | Pressemelding
BankID bidrar til 1,77 milliarder i nettogevinst for samfunnet hvert år, ifølge estimater fra Oslo Economics.
Christoffer Hernæs blir teknologisjef i Stø20.8.2025 06:57:00 CEST | Pressemelding
Christoffer Hernæs er ansatt som ny teknologisjef (CTO) i Stø, selskapet bak BankID og BankAxept.
700 000 fikk betalt for maten1.7.2025 16:48:58 CEST | Pressemelding
Mandag opplevde mange betalingsproblemer i matbutikkene. Likevel gikk 700 000 betalinger gjennom ved hjelp av BankAxepts reserveløsning.
BankID styrker kampen mot svindel26.5.2025 08:24:51 CEST | Pressemelding
I fjor stanset bankene og BankID svindel for 3 milliarder kroner. – BankID har en unik mulighet til å avdekke og forhindre svindel på tvers av sektorer, og det må vi som samfunn utnytte enda bedre, sier Øyvind Westby Brekke, leder for Stø AS.
17. mai: Ny digitalrekord for BankAxept19.5.2025 13:21:51 CEST | Pressemelding
Nasjonaldagen ga ny rekord for BankAxept i digitale kanaler: Nesten 20 prosent var betalinger med mobilen.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom