Deloitte

Én av tre nordmenn ønsker reklamepauser på Netflix

Del

Én av tre nordmenn ønsker reklamepauser på strømmetjenester som Netflix og HBO, dersom det hadde medført avslag i prisen. Bransjeekspert mener at nye prismodeller med reklame er noe vi vil kunne se mer av i nær fremtid.

Funnene kommer frem i den ferske Deloitte-rapporten «Digital Consumer Trends 2021», som undersøker medie- og strømmevaner i Skandinavia. Undersøkelsen viser at det er unge som er mest åpne for reklamefinansierte strømmetjenester.

- Allerede i dag finnes det strømmetjenester som baserer seg på reklamefinansiering. Den Disney-eide strømmetjenesten Hulu er et eksempel på det, hvor brukerne får valget mellom en rimelig reklamebasert tilgang, eller et dyrere månedsabonnement uten reklame, sier Joachim Gullaksen, leder for bransjeområdet Technology, Media & Telecom i Deloitte Norge.

Han peker på at det allerede har kommet frem at inntektene er høyere blant abonnenter med reklamebasert tilgang. En av grunnene til det kan være at man når stadig flere gjennom strømmetjenester: I fjor hadde 68% av alle voksne i Skandinavia tilgang til én eller flere tjenester, mot 60% året før.

- Vi vet allerede nå at flere av de store strømmetjenestene utvikler nye prismodeller hvor reklame blir viktig, så det kommer vi trolig til å se mer i nær fremtid. Et spørsmål som da kommer blir naturlig nok hvordan dette påvirker annonsegrunnlaget for mediene, som allerede har mistet store inntekter til sosiale medier og Google, fortsetter Gullaksen.

Undersøkelsen, som tar for seg medie- og strømmevaner i Skandinavia, viser også at:

  • Stadig flere eldre inntar strømmetjenestene. Bortsett nykommeren Disney+, som opplevde en åttedobling i antall bruker fra året før, hadde Netflix deN største økningen i antall brukere
  • Svært mange unge oppgir TikTok som en av sine viktigste nyhetskilder
  • Bruken av helseapper har tatt av under pandemien, hvor antall skritt, søvn, puls, vekt og stressnivå er det mest populære å måle
  • Stadig flere logger av sosiale medier. Én av fire oppgir å ha sluttet å bruke minst ett sosialt medium de siste tolv månedene.

Har du spørsmål til undersøkelsen?

Kontakt Joachim Gullaksen | Tlf: +47 905 34 970  | E-post: jogullaksen@deloitte.no 

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Om Deloitte

Deloitte
Deloitte
Dronning Eufemias gate 14
0191 Oslo

+47 23 27 90 00http://www.deloitte.no

Deloitte er et markedsledende selskap som leverer revisjon, advokattjenester, finansiell rådgivning, risikoanalyser og konsulenttjenester. Vi etterstreber å hjelpe våre kunder realisere sine ambisjoner, skape en positiv forskjell i samfunnet, og utnytte potensialet i våre medarbeidere.

Vi arbeider for en rekke internasjonale selskaper og norske virksomheter innen alle deler av næringslivet, ideelle organisasjoner, idrett og kommunal- og statlig sektor. Hver klient har tilgang til et tverrfaglig team som kan trekke på erfarne medarbeidere og internasjonal kompetanse på tvers av industrier, sektorer og fagdisipliner. Gjennom dette er vi i stand til å bidra med dyp innsikt og kvalifiserte meninger om problemstillinger i daglig drift, så vel som innspill og vurderinger om fremtidige scenarier. Med 1500 ansatte ved 23 kontorer i Norge har vi kapasitet og kompetanse til å gjennomføre alle typer prosjekter. Vi bidrar til å skape resultater for våre klienter gjennom en strategisk tilnærming til utfordringer, med høy grad av praktisk gjennomføringsevne.

Følg pressemeldinger fra Deloitte

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Deloitte på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Deloitte

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom