Én av tre bønder bør oppgradere brannsikkerheten

Mange branner i landbruket kunne vært unngått med oppgraderte elektriske anlegg. En rekke bønder har behov for bedre brannsikkerhet, viser fersk undersøkelse.
Om en brann utvikler seg, kan den ta liv av husdyr og produksjonsdyr som ikke klarer å komme seg ut på egen hånd. Foto: Fremtind.

I en undersøkelse Respons Analyse har gjennomført for Fremtind, forsikringsselskapet til SpareBank 1 og DNB, kommer det frem at én av tre bønder mener de har behov for å oppgradere ett eller flere brannsikkerhetstiltak. Det er flest bønder i Trøndelag og Nord-Norge som oppgir dette.

– Mange bønder har behov for å oppgradere både varslingssystem, det elektriske anlegget og slukningsutstyr. Dette er viktig for å unngå og begrense brannskader, sier skadeforebygger Therese Nielsen i Fremtind.

Det er stor forskjell på store og mindre gårdsbruk: 43 prosent av bruk med bruk under 100 dekar oppgir at de må oppgradere brannslokking-systemet - mot kun 10 prosent av gårdsbrukene med bruk på over 100 dekar.

Færre branner med el-kontroll

Ifølge Landbrukets brannvernkomité har utbetalingene til landbruksbranner falt betraktelig etter at brannforebyggende el-kontroll ble tatt i bruk. Sammenligner vi utbetalinger til landbruksbranner for de siste fem årene mot de foregående fem, er det i snitt redusert med 100 millioner kroner i året, som tilsvarer en nedgang på 40 prosent.

Det er mye å hente på å forebygge skader på elektrisk utstyr i landbruket og ha riktig varslings- og slokkesystem. For eksempel et anlegg som tidlig detekterer varmegang og gasser – for deretter å kutte strøm og varsle brannvesen lokalt, sier Hofstad-Nielsen.

Også for bolighus i landbruket er det tatt i bruk brannforebyggende el-kontroll med bruk av varmesøkende kamera. Det har bidratt til å snu den negative brannutviklingen for boliger.

Husk termofotografering

Det er registrert tilfeller av branner på gårdsbruk hvor det har vært gjennomført el-kontroll på gården de siste tre årene. Utfordringen er at ikke alle avdekkede feil blir utbedret, og en el-kontroll er et øyeblikksbilde.

– Dette er naturligvis unntak. El-kontroll er viktig og vi anbefaler å gjennomføre dette med termofotografering, som avdekker feil som er under utvikling, sier Nielsen.

Mer enn materielle skader

– Én ting er de materielle skadene, men om en brann utvikler seg kan den ta liv av husdyr og produksjonsdyr som ikke klarer å komme seg ut på egen hånd. Målet er at ingen dyr skal omkomme i brann, avslutter skadeforebyggeren.

Mange bønder har behov for å oppgradere både varslingssystem, det elektriske anlegget og slukningsutstyr, sier skadeforebygger Therese Hofstad-Nielsen. Foto: Fremtind.
Mange bønder har behov for å oppgradere både varslingssystem, det elektriske anlegget og slukningsutstyr. Foto: Fremtind

Vi er eid av SpareBank 1 Gruppen og DNB, og er et av Norges største forsikringsselskap.

Fremtind Service er et datterselskap av Fremtind. De utsteder bombrikker til kjøretøy og krever inn penger for bompasseringen. Ønsker du å komme i kontakt med Fremtind Service finner du kontaktinformasjon her.

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Fremtind på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.