En av fire nordmenn tror koronasituasjonen vil påvirke barnas jul negativt
Nesten hver fjerde nordmann (24 prosent) opplever at koronasituasjonen i stor grad påvirker deres evne til å gi egne barn den førjulstiden og julen de fortjener.

Det viser en ny undersøkelse YouGov har utført for UNICEF Norge.
400.000 nordmenn – en av ti – svarer i år som i fjor at de gruer seg til julehøytiden. Det er familier med lav husstandsinntekt og de med eldre barn som gruer seg mest.
I gruppen med lavest husstandsinntekt (under 300.000) kan man i år se en økning blant de som svarer at de gruer seg til førjulstiden og julen,- fra 19 prosent i 2019 til 22-23 prosent i år.
– Dette må sees i sammenheng med pandemien. Mange familier som fra før hadde lav inntekt har nå fått enda strammere økonomi, sier direktør for Barns rettigheter og bærekraft, Kristin Oudmayer i UNICEF Norge.
Frykter lite familiesamvær
Det er folk i Oslo som sterkest føler at koronasituasjonen påvirker evnen til å gi barna den førjulstiden og julen de fortjener. Her svarer 27 prosent at de i stor grad opplever dette, mens i Trøndelag og Nord-Norge er tallet 20 prosent.
Den viktigste årsaken til at nordmenn føler det slik, er begrensninger i å besøke nær familie og feire julen sammen. Nesten 8 av ti oppgir dette som årsak (78 prosent). Og det er særlig kvinner som føler på besøksbegrensningene som negativt.
50 prosent svarer at de er redde for at noen i familien skal bli alvorlige syke, og 30 prosent at noen i nær familie skal gå bort på grunn av covid-19.
Folk i Oslo er også de som mener begrenset besøk og samvær med familien har den mest negative konsekvensen for barna. Ni av ti (90 prosent) svarer dette i Oslo.
I den yngste aldersgruppen (18-29 år) er det ikke lite familiesamvær, men bekymring for at husstandens økonomi skal påvirke negativt, som kommer øverst. Hele 57 prosent svarer dette – mer enn dobbelt så mange som i befolkningen generelt (26 prosent).
Gave- og kjøpepress
En av tre nordmenn (32 prosent) opplever at førjulstiden og julen forsterker følelsen av dårlig økonomi. Ikke unaturlig er det de med lavest husstandsinntekt som opplever dette sterkest.
12 prosent føler juletiden forsterker følelsen av utilstrekkelighet overfor barna. Familier med eldre barn føler utilstrekkelighet sterkere enn andre grupper.
Og blant familiene med eldre barn svarer hele 26 prosent at koronasituasjonen har gjort dem dårligere i stand til å gi barna den julen de fortjener. Svarene fra småbarnsfamilier er kun 17 prosent.
– Gave- og kjøpepress i sosiale medier, media og ellers, vet vi bidrar til at foreldrene føler de må gi dyre gaver til barna. Samtidig føler mange seg skamfulle over at økonomien ikke tillater dette. Og i år har noen kanskje enda mindre å rutte med på grunn av pandemien, sier Oudmayer.
Ta imot og gi hjelp
Derfor er hun glad for at tre av ti svarer at det er sannsynlig at de ville tatt imot hjelp for å gi barna flere positive opplevelser i førjulstiden og julen. Det er foreldre under 39 år; mange med små barn som svarer mest positivt på dette.
Mens 64 prosent svarer at de ville bidratt til å gi et barn som trenger det en positiv opplevelse i førjulstiden og julen. Det er særlig kvinner og småbarnsfamilier som ville stilt opp for andre dersom de kunne gitt et barn en positiv juleopplevelse.
– Dette stemmer godt med de henvendelsene vi får fra familier som trenger hjelp, og folk som ønsker å bidra. Vår erfaring med Feriesentralen er at nordmenn viser stor medmenneskelighet og gavmildhet foran ferie og høytider.
– Alle barn kan ikke få det «alle andre» har, men alle barn fortjener gode opplevelser og samvær i trygge omgivelser, også i juletiden. Prøv å vise ekstra omtanke og raushet for familier og barn som du vet har trang økonomi eller er i en presset familiesituasjon, sier Kristin Oudmayer.
Andre funn:
Ni av ti nordmenn skal feire jul i år.
Færrest skal feire jul i Oslo - 17 prosent skal ikke feire jul i hovedstaden.
Nesten en av fire (24 prosent) svarer at julen forsterker spenningene i familien.
Mer enn hver fjerde nordmann (27 prosent) føler at andre gleder seg mer enn dem.
En av ti (11 prosent) synes det er vanskelig å se andres spennende jul i sosiale medier.
Yougov har spurt 1009 personer fra hele landet i perioden 16. – 29. november 2020 om forventninger til førjulstiden og julen.
Tips og råd:
* Inkluder noen du vet er ensomme eller har det vanskelig. Ta en telefon, gå en tur eller inviter på enkel førjulhygge - med smittehensyn.
* Møt mennesker i nærmiljøet med åpenhet og raushet. Til tross for koronaen kan man slå av en prat eller tilby hjelp eller samvær. Det kan ha en enorm betydning.
* Husk at det er voksne som legger lista for hva som skal bli familiens gavetradisjon.
* Be barna lage ønskeliste innenfor en realistisk sum og snakk med dem om hvordan de kan forteller andre i klassen om hyggelige opplevelser og om hvilke verdier og tradisjoner familien har.
* Få barna med på å lage og forberede ting som kan glede og inkludere andre.
For ytterligere informasjon kontakt:
Direktør for Barns rettigheter og bærekraft i UNICEF Norge, Kristin Oudmayer, tlf. 902 51 866 eller senior kommunikasjonsrådgiver Anne D. Nilsen, tlf. 901 17 452.
Nøkkelord
Kontakter
Kristin OudmayerDirektør for barns rettigheter og bærekraft i UNICEF Norge
Tel:902 51 866kristin.oudmayer@unicef.noAnne D. NilsenSenior kommunikasjonsrådgiver
Tel:+47 90117452anne.nilsen@unicef.noBilder

Om UNICEF Norge
Følg saker fra UNICEF Norge
Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra UNICEF Norge på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste saker fra UNICEF Norge
Ny studie: Miljøgifter påvirker barns helse og utvikling7.4.2021 07:00:00 CEST | Pressemelding
Gravide kvinner i Norge, som i resten av verden, er eksponert for tusenvis av kjemikalier som kan påvirke barnas helse og hjerneutvikling. En ny studie viser at nivåene på tungmetaller som bly, kadmium og arsen i mors blod kan øke risikoen for autisme og/eller ADHD hos barnet.
Trade For Aid – NHH-Studenter lanserer en aksjeliga hvor du kan spille med og mot morgendagens ledere - for en god sak!17.3.2021 17:55:45 CET | Pressemelding
Den 22. mars slippes det for første gang en aksjeliga der man kan konkurrere med og spille mot morgendagens ledere. Aksjeligaen, Trade For Aid, er etablert av studentene på Norges Handelshøyskole (NHH) i Bergen. Fokuset i denne aksjeligaen er rettet mot bærekraft. NHH-studentene mener bærekraft og grønne verdier vil forme morgendagens næringsliv og vil skape nye vinnere på børsen.
Emil Bergquist Pedersen blir Youth Advocate for UNICEF Norge12.3.2021 07:00:00 CET | Pressemelding
I fjor donerte han 300.000 kr til UNICEF, nå er verdensmesteren i Fortnite Emil Bergquist Pedersen (19), også kjent som «Nyhrox», blitt UNICEF Norges nye Youth Advocate.
Ti år med krig: Barna i Syria har det verre enn noen gang11.3.2021 07:00:00 CET | Pressemelding
Ti år etter at krigen i Syria startet, er situasjonen verre enn noen gang. Halvparten av befolkningen er avhengig av nødhjelp, 13 millioner mennesker. Matprisene har økt med 236% på et år, og barnearbeid- og barneekteskap har skutt i været.
FN-organisasjoner glade for relokaliseringen av sårbare asylsøkere til Norge3.3.2021 17:26:41 CET | Pressemelding
De tre FN-organisasjonene IOM, (FNs organisasjon for migrasjon), UNHCR (FNs høykommissær for flyktninger) og UNICEF (FNs barnefond) er glade for relokaliseringen av 35 sårbare asylsøkere fra Hellas til Norge i dag. Dette er den første relokaliseringen fra Hellas til Norge siden starten på prosjektet i april 2020.
8 av 10 nordmenn ønsker rettferdig fordeling av covid-19-vaksinen18.12.2020 06:00:00 CET | Pressemelding
De fleste nordmenn mener det er viktig at covid-19-vaksinen fordeles rettferdig i verden. Åtte av ti svarer dette, i en ny undersøkelse for UNICEF Norge.
Ungdom i Norge om koronalivet – ny rapport overrakt statsminister Erna Solberg15.12.2020 15:00:00 CET | Pressemelding
Alle har snakket om barn og unges sårbarhet under nedstengingen, men de unge selv har i liten grad blitt spurt og tatt med på råd. Nå har UNICEF Norge samlet 532 norske ungdommers meninger i en rapport som statsminister Erna Solberg tok imot 15. desember.
I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom