En av fem unge vil isbade i vinter: – En trend vi vil se mer av

Hele 20 prosent av unge planlegger å hoppe i sjøen i vinter, eller har allerede gjort det, viser nye Ipsos-tall.

ISKALD TREND: Norsk Friluftsliv spår at isbading er en av friluftstrendene for 2022. Foto: Siv Bakken

Undersøkelsen viser at fem prosent av nordmenn har vinterbadet så langt i vinter. I tillegg til disse svarer åtte prosent at de planlegger å bade i sjøen eller et vann denne sesongen, men ikke har gjort det ennå.

Det er fellesorganisasjonen Norsk Friluftsliv som har tatt initiativ til undersøkelsen.

–  Mitt inntrykk er at isbading har blitt mer populært det siste året, og jeg spår at dette er en trend vi vil se mer av i tiden framover, sier deres generalsekretær Bente Lier.

Etter hva hun kjenner til, er det første gang det er gjennomført en undersøkelse om hvor mange som driver med, og interesserer seg for, is- og vinterbading i Norge.

Unge mest interessert

Det er de mellom 15 og 24 år som ser ut til å være aller mest interessert i den iskalde aktiviteten.

Blant disse oppgir hele 15 prosent at de planlegger å isbade denne vinteren. Også i denne aldersgruppen er det er imidlertid bare fem prosent som faktisk har hoppet i det.

– Det at dette er blitt populært kan nok knyttes til tiden vi er inne i, som gjør at man kan få behov for å prøve nye aktiviteter og utfordre seg selv på nye måter. Mange oppgir jo at det å isbade at det gir en nærmest terapeutisk effekt og en enorm mestringsfølelse, sier Lier.

Flest kvinner og nordlendinger

Tallene fra Ipsos viser også tydelige forskjeller i nordmenns interesse for isbading, der både kjønn og hvor i landet man er bosatt spiller inn.

– Mens hele syv prosent av norske kvinner sier at de har badet ute så langt i vinter, har bare fire prosent av mennene gjort det samme. Og så kommer det kanskje ikke som noen overraskelse at det er i Nord-Norge at de aller tøffeste og mest aktive isbaderne bor, ler Lier.

Blant de som er bosatt i Nord-Norge oppgir hele åtte prosent at de har isbadet så langt i vinter, mot bare to prosent i Midt-Norge.

Kan ha positiv effekt på psyken

Isbadingens helseeffekter har vært mye diskutert, og forskningen så langt viser ulike resultater.

Noen studier har indikert at aktiviteten kan ha en positiv effekt mot psykiske plager som angst og depresjon. Folk som er utsatt for hjerteproblemer frarådes derimot å isbade, på grunn av sjokk-effekten det har på kroppen.

– Til deg som er inspirert til å teste selv, vær klar over at ekspertene er tydelige på at du aldri bør isbade alene, avslutter Lier.