Nordax Bank

En av fem unge synes det er pinlig å snakke om økonomi

Er du en av dem som synes det er vanskelig å snakke med noen om økonomien din, er du ikke alene. En ny undersøkelse gjennomført av Novus på oppdrag av Nordax Bank, viser at en av ti nordmenn (12 prosent) synes det er pinlig å snakke om personlig økonomi og mange vil heller brette klær enn å snakke om penger med banken.

Privatøkonomi er et tema som blir stadig mer aktuelt, og de aller fleste tenker nok på sin egen lommebok minst én gang om dagen. Og i likhet med alt annet som hører hverdagen til, kan det av og til være nødvendig å snakke om økonomi både med de nærmeste og med eksperter. Til tross for dette synes nordmenn at økonomi er et pinlig tema å snakke om – spesielt de yngre. En av fem (17 prosent) under 30 år synes det er flaut å snakke med folk rundt seg om økonomi, og hele tre fjerdedeler (77 prosent) av unge nordmenn ville heller snakke med noen andre enn kontaktpersonen i banken om økonomien sin. En som daglig møter menneskers privatøkonomi er boliglånsspesialisten Malin Magnusson i Nordax Bank.

– Det er superviktig å føle seg trygg på at man kan diskutere økonomien sin med banken, men vi må også bli mer åpne generelt når det gjelder privatøkonomi. Det er en selvfølge at man kan ha behov for råd om hvordan man kan endre økonomien sin, uansett hvordan den ser ut, sier Malin Magnusson, boliglånsspesialist hos Nordax Bank.

Undersøkelsen viste også at en fjerdedel av de unge (24 prosent) heller bretter tøy enn å snakke om personlig økonomi, og nesten like mange (22 prosent) svarer at de heller bruker denne tiden på kildesortering. Kontakten med banken kan sikkert føles tung og kjedelig, men Malin mener at det faktisk kan komme noe spennende og gøy ut av en samtale med banken også.

– Når man snakker med en saksbehandler som meg, klarer vi ofte å finne løsninger på noe som virkelig kan skape muligheter. Det kan være drømmen om ny bolig, eller å få orden på økonomien og få ned utgiftene. Etter en samtale med banken, tror jeg mange føler seg optimistiske med tanke på fremtiden, fortsetter Malin Magnusson.

Hva kan være lurt å tenke på når du skal samtale med banken og søke om drømmelånet? Her gir Malin Magnusson noen eksempler:

• Hva er hensikten med lånet, hva skal pengene brukes til?
  • Hvilke inntekter har du (lønn, leieinntekter, m.m.)?
  • Hvis man er gift eller begge eier boligen, må begge undertegne søknaden.
  • Ved kjøp – trenger du egenkapital, eller kan du få hjelp av en kausjonist?
  • Hvis du skal refinansiere og ikke kan låne mer på egen bolig, har du noen som kan kausjonere for å hjelpe deg med tilleggssikkerhet?

Dette er lurt å ta med seg til en samtale med banken:

• Lønnsslipp for de tre siste månedene
  • Skattemeldingen 2020
  • E-takst
  • Utskrift fra Gjeldsregistret
  • Leiekontrakt hvis du leier ut bolig
  • Ved kjøp – dokumentasjon på egenkapital
  • Ved kjøp – Finn-kode hvis du har funnet et objekt
  • Hvis du har eget firma – resultatregnskap og balanse
  • Hvis du har eget firma – Foreløpig regnskap hittil i år
  • Hvis du har eget firma – Siste versjon av næringsoppgaven

Om undersøkelsen:
Undersøkelsen er gjennomført av Novus på oppdrag av Nordax Bank, via webintervjuer i Novus’ tilfeldig rekrutterte og representative Norgespanel. Det ble til sammen gjennomført 1094 intervjuer med allmennheten. Undersøkelsen ble gjennomført i perioden 27. mai–2. juni 2021 og hadde en deltakerfrekvens på 17 prosent.

Om Nordax Bank

Nordax er en ledende nordisk nisjebank som tilbyr konkurransedyktige inn- og utlån til cirka 190.000 kunder i Sverige, Norge, Finland og Tyskland. Vi har over 230 ansatte og gjennom vår unike forretningsmodell, driver vi hele vår virksomhet fra vårt kontor i Stockholm.

Nordax ble grunnlagt av fem entreprenører med lang erfaring innen kredittgiving, og i løpet av ti år har vi skapt en organisasjon basert på stor kunnskap og engasjement. Et bra utgangspunkt for å gi hver enkelt kunde en personlig og tilpasset service.