En av fem kjøpere av brukte boliger er misfornøyde med kjøpet

Hvordan oppleves prosessen rundt kjøp og salg av brukte boliger blant dem som har vært aktive i boligmarkedet i løpet av de siste tre årene?
Overraskende mange var misfornøyde med kjøpet, viser en undersøkelse Alexander Schjøll og Christian B. H. Thorjussen ved Forbruksforskningsinstituttet SIFO, OsloMet, har gjort for Barne- og familiedepartementet. Anledning er at avhendingslova, den viktigste loven for kjøp og salg av brukte boliger, er blitt revidert. Rapporten bygger på en spørreundersøkelse blant kjøpere og selgere av brukte boliger de siste tre årene.
Høyt konfliktnivå
– Vi finner at én av fem boligkjøpere var misfornøyde med boligkjøpet sitt. Av dem som var misfornøyde, endte 35 prosent opp med å klage. Klagen går vanligvis til megler eller et forsikringsselskap. Rundt halvparten av klagerne fikk helt eller delvis medhold, sier Schjøll.
Boligkjøpere som klaget eller vurderte å klage på boligkjøpet er klassifisert som misfornøyde boligkjøpere.
– Et høyt konfliktnivå tyder på en vesentlig markedssvikt, der mange ressurser går med til advokater og rettsbehandling. Sett fra et samfunnsøkonomisk synspunkt er dette uheldig, påpeker Schjøll.
Hvorfor klage?
De vanligste feilene som gjorde at boligkjøperne var misfornøyde var feil i det elektriske anlegget, byggefeil og feil i VVS-systemet.
– Manglende kunnskap om boligen hos kjøper er den viktigste grunnen til at man klager.
– Forsikring øker sannsynligheten for å klage, mens en god tilstandsrapport reduserer klagesannsynligheten, sier Thorjussen.
Mangelfull kunnskap om regelverk
Hva betyr det at boligen er «solgt som den er»? Dette er et punkt som forvirrer svært mange boligkjøpere.
For å undersøke dette ble respondentene i undersøkelsen spurt om hva «solgt som den er» betyr.
De fleste har en delvis riktig oppfatning av hva «solgt som den er» betyr, nemlig at man fortsatt kan klage på skjulte feil og mangler. Det at disse manglene må overstige en verdi på minst 5-6 prosent av kjøpesummen er det derimot så få som 13 prosent av respondentene som visste.
Boligkjøp er en vanskelig prosess
– Vi finner at kunnskapen om regelverket – avhendingslova – er mangelfull, sier Schjøll.
– Det er flere ting i studien som tyder på at boligkjøp er en vanskelig prosess for mange. Vi tror at konflikter mellom kjøper og selger kommer av manglende informasjonsflyt fra selger til kjøper, i kombinasjon med manglende kunnskap om regelverket, sier han.
– Samtidig er det åpen budgivning kort tid etter visning, man må bestemme seg fort. Alt dette tror vi fører til et unødvendig høyt konfliktnivå.
Tilstandsrapport demper konflikter
I den nye avhendingslova er formuleringen «solgt som den er» tatt bort.
– Det kan være gunstig, siden vår studie viser at folk har dårlig forståelse av hva det betyr. Uansett hva lovteksten sier, bør kjøpere og selgere få bedre opplæring. Bedre kunnskap vil trolig dempe konfliktnivået, sier Schjøll.
Hvordan man skal få til bedre informasjonsflyt er et åpent spørsmål, mener forskerne.
– Vi finner at en god tilstandsrapport reduser konfliktnivået. Det kan derfor være gunstig å forbedre denne. Med forbedring forstår vi da både mengden informasjon som står der, men også hvordan den presenteres. Det synes viktig at det gjøres på en måte som er forståelig for alle, også dem med lite kunnskap om boliger.
Referanse
Alexander Schjøll og Christian B. H. Thorjussen: En bolig til besvær? Konflikter ved kjøp av brukt bolig i Norge. SIFO-rapport nr. 16-2019
Fakta
Rapporten er skrevet på oppdrag for Barne- og familiedepartementet (BFD). Bakgrunnen for oppdraget er en revidering av avhendingslova, som er loven som regulerer kjøp og salg av fast eiendom. Analysene er gjort på bakgrunn av en spørreundersøkelse av Norstat på vegne av SIFO. Utvalget besto av 2003 personer, som alle hadde kjøpt eller solgt bolig de siste tre år.
Nøkkelord
Kontakter
Alexander Schjøll
tlf. 952 88 945, e-post: alexander.schjoll@oslomet.no https://www.oslomet.no/om/ansatt/alexan/
Christian Bernhard Holth Thorjussen
tlf. 402 84 209, e-post: chrisbt@oslomet.no
https://www.oslomet.no/om/ansatt/chrisbt/
Kjersti LassenKommunikasjonsrådgiver SIFO
Tel:+47 920 94 990kjersti.lassen@oslomet.noBilder
Lenker
Om OsloMet
Forbruksforskningsinstituttet SIFO skal bidra til å belyse og forstå forbrukets og forbrukernes rolle og betydning i samfunnet og bidra til kunnskapsgrunnlaget for forbrukerpolitikken i Norge.
Følg pressemeldinger fra OsloMet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra OsloMet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra OsloMet
Unge bruker cannabis på ulike måter – én gruppe vekker bekymring6.11.2025 11:23:22 CET | Pressemelding
Forskere deler unge cannabisbrukere inn i fire kategorier. For de fleste handler det om nysgjerrighet, tilhørighet eller å utforske nye ungdomsidentiteter. Men for noen få er bruken knyttet til ensomhet og psykiske utfordringer.
Ungdatakonferansen 202530.10.2025 06:30:00 CET | Pressemelding
Velkommen til Ungdatakonferansen 2025! Årets tema er Mot og motstand: Unges engasjement og holdninger. Kom og møt ledende fagfolk på feltet 12. november, på Sentralen, Oslo.
Institutt for estetiske fag ved OsloMet feirer 150 år7.10.2025 14:12:40 CEST | Pressemelding
Institutt for estetiske fag fyller 150 år. Velkommen til feiring fra 14.-16. oktober med utstillinger, foredrag og forestillinger.
Disse er mest skeptiske til elbil6.10.2025 13:37:20 CEST | Pressemelding
Kvinner, eldre og personer med lavere utdanning er blant de gruppene som er mest skeptiske til elbiler, ifølge en ny studie.
Så likt tenker offentlig og privat ansatte om politikk26.9.2025 12:39:22 CEST | Pressemelding
– Det er interessant at privat ansatte, som ofte plasserer seg på høyresiden, ikke ønsker å kutte i offentlige budsjetter, sier forsker.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom

