En av disse blir Årets Ladejarl 2021

Topp ti-lista er klar. En av disse blir Årets Ladejarl og får to millioner kroner 11. september.

- Årets Ladejarl viser at personlig ansvar og engasjement er oppskriften for å skape resultater vi andre kan unne og beundre. Årets Ladejarl skal også evne å gjøre andre gode. De ti kandidatene som nå er med i finale-heatet bemerker seg gjennom sin stå-på-vilje for å skape noe større enn seg selv, sier Odd Reitan.

Helle Aanesen var den siste som ble hedret med verdiprisen Årets Ladejarl i 2019 for sitt verdibaserte arbeid for å hjelpe kreftsyke. Engasjementet hennes har resultert i 16 Pusterom på kreftsykehus i Norge og over 300 utdannede AKTIV instruktører samt omfattende forskning på fysisk aktivitet og kreft.

Juryen består av advokat Lars G. Norheim, tidligere vinner av Årets Ladejarl og generalsekretær i Stine Sofie Stiftelse, Ada Sofie Austegard, stortingsrepresentant Linda Hofstad Helleland, regissør Amalie Reitan og Colonialmajor Odd Reitan.

- Årets topp 10-liste består av dyktige enkeltmennesker som brenner for å hjelpe andre. Vi i juryen skal nå velge mellom ti potensielle ladejarler som har vist lidenskap og dedikasjon i sitt arbeid for å gjøre samfunnet til et varmere sted, sier Ada Sofie Austegard, tidligere vinner av Årets Ladejarl 2017 og nå jurymedlem.

Her er årets topp ti kandidater til verdiprisen Årets Ladejarl, i tilfeldig rekkefølge:

Adrian Tollefsen er grunnlegger og generalsekretær i Mental Helse Ungdom med brennende engasjement for at alle skal ha like muligheter for en god psykisk helse.

Aleksander Helmersberg startet Milla Says AS for å hjelpe mennesker med kommunikasjonsutfordringer, manglende eller begrenset verbal tale til å bli forstått og forstå sine nærmeste.

Trude Jacobsen er grunnlegger av Dråpen i Havet. Kjent for resultater i arbeidet med å hjelpe flykninger som ikke kommer seg videre til et bedre liv hvor integrering, samhold og aktiviteter er viktig.

Gunhild A. Stordalen, grunnlegger av EAT brenner for helse, miljø og dyrevelferd. Kjent for sine visjonære mål om en rettferdig og bærekraftig verden, hvor alle har tilgang på sunn og næringsrik mat.

Birgit Skarstein, toppidrettsutøver som inspirerer og viser enormt engasjement for funksjonshemmedes likeverd og inkludering i samfunnet. Hun var blant annet den første deltakeren med rullestol i TV-programmet Skal vi danse.

Mats Zuccarello, ishockeyproff i NHL, startet Zuccarellostiftelsen for å gi alle en barndom med muligheter til å utfolde seg gjennom idrettsglede, lek, mestring og moro.

Javad Mushtaq, grunnlegger og leder for MinMentor og MAK, kjent for sitt engasjement for å øke mangfold i Norge og norsk næringsliv.

Jan Christian Vestre er vekstskaper og tredjegenerasjons møbelskaper som brenner for bærekraftig drift og produksjon med nullutslipp. En bedriftsleder som tydelig tar samfunnsansvar.

Jan Gunnar Skogås sykehusdirektør ved St. Olavs Hospital, avd. Røros har gjennom nytenking og teknologi økt behandlingskapasiteten og reduserte rehabiliteringstiden ved sykehuset.

Deeyah Kahn filmregissør med en tydelig stemme og forbilde for likeverd. Kjent for å belyse tema som ekstremisme og radikalisering og muslimske kvinners rettigheter.

Vi skal belønne verdidrevet ledelse- og arbeid.

Det spesielle med Årets Ladejarlprisen er at den tildeles et enkeltmenneske som motvirker likegyldighet, tar i et ekstra tak i lokalsamfunnet, i næringslivet, i organisasjoner eller på andre måter. REITAN har virksomheter i 7 land, som støtter og samarbeider med om lag 100 store og små organisasjoner og tiltak. Vår visjon er å bli kjent som det mest verdidrevne selskap. I tråd med visjonen vår ønsker vi å rette lyset mot andre som gjør mer enn de må.

Selve prisutdelingen skjer på Lade Gaard i Trondheim, 11. september kl. 11:00.

Odd Reitan med Helle Aanesen, Årets Ladejarl 2019
Odd Reitan sammen med Helsesista, Årets Ladejarl 2018

Vår visjon er å bli kjent som det mest verdidrevne selskapet.

REITAN AS er et holdingselskap som utøver aktivt eierskap gjennom selvstendige selskaper. Som eier bidrar vi med å videreutvikle selskapene gjennom å være en pådriver i arbeidet med strategi, struktur, kultur og finansielle standarder.

REITAN AS  eier selskapene Reitan Retail, Reitan Eiendom og Reitan Kapital – som er tre selvstendige selskapsområder. I tillegg eier vi Britannia Hotel, Posten Moderne og deler av Nye Hjorten Teater. Alle selskapene har felles filosofi, tenkesett og verdigrunnlag som er grunnlaget for sterke selskapskulturer.

For REITANs samlede virksomhet ble totalomsetningen i 2022 på NOK 130 mrd. og resultat før skatt ble NOK 1,9 mrd. Vi sysselsetter totalt 44 101 mennesker i syv land.

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra REITAN på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Britannia Hotel og Nye Hjorten Teater blir midtpunkt for Tv2 sin storsatsing i Trondheim under SkiVM 2025.10.3.2024 15:30:00 CET | Pressemelding

Britannia Hotel og Nye Hjorten Teater blir midtpunkt for Tv2 sin storsatsing i Trondheim under SkiVM 2025. Kanalen skal sammen med Britannia Hotel og Nye Hjorten Teater lage daglige sendinger, der God Morgen Norge får en sentral plass. I tillegg skal det lages et daglig kveldsshow fra Nye Hjorten Teater, der hele produksjonsapparatet til Tv2 er i sving for å lage lørdagstemning hver kveld!