En Audi verden ikke har sett maken til: Audi e-tron GT

Med e-tron GT viser Audi hvor fascinerende elektrisk mobilitet kan være. Firedørscoupéen kombinerer emosjonelt design med kraftfulle ytelser og dynamiske kjøreegenskaper. Dette er starten på en ny æra – en gran turismo for fremtiden.
  • Gran turismo-konseptet tolkes på nytt: Bærekraftig, kraftfull og skapt for elektrisk langkjøring
  • Mer enn 488 km rekkevidde (WLTP), og mulighet for ekstremt hurtig lading med inntil 270 kW
  • Lanseres i to utgaver våren 2021: Audi e-tron GT og Audi RS e-tron GT
  • Pris fra kroner 899.900,- (levert Oslo) med mye utstyr inkludert som standard
  • Åpner for bestilling 18. februar
  • Design som gir effektivitet: Et flytende designspråk, og Cw-verdi på bare 0,24
  • Høyteknologisk håndverksproduksjon, som også er karbonnøytral

– Helt siden konseptbilen ble vist for første gang i 2018, har vi sett fram til dagen i dag. Det er utvilsomt stor dag for oss, og premieren på Audi e-tron GT markerer en milepæl for Audi. Bilen kombinerer det beste fra Audis satsing på emobilitet og Audi Sports rike motorsporthistorie. Det er en vaskeekte, elektrisk gran turismo for fremtiden og representerer alt Audi står for. Audi e-tron GT er et håndfast bevis på at satsingen på den elektriske drivlinjen er helhjertet, og at den på ingen måte trenger å gå kompromiss med verken ytelser, kjøreopplevelse eller design. Med sylskarpe linjer, banebrytende ytelser, quattro firehjulsdrift og lang rekkevidde er e-tron GT den perfekte gran turismoen for det norske markedet, sier Elin Sinervo, Direktør for Audi Norge i Harald A. Møller AS

Dette er en Audi verden aldri har sett maken til. Med e-tron GT viser merket sine planer for å skape en emosjonell og fascinerende fremtid for mobilitet. To modeller av denne gran turismoen vil bli lansert samtidig, våren 2021: e-tron GT quattro og RS e-tron GT. Begge modellene er raske og kraftfulle, og begge gir nullutslipp lokalt. Summen av disse kvalitetene gir en sterk karakter som representerer en nytolkning av begrepet gran turismo.

Utvendig er Audi e-tron GT et dynamisk kunstverk. Alle overflater og linjer er harmoniske, fra frontlyktene – der laserlys kan leveres som ekstrautstyr – til den store diffusoren bak. Samspillet av detaljer skaper en skulptur som ser ut som den er formet av vinden. Karosserilinjene er også ekstremt aerodynamiske, med en Cw-verdi på bare 0,24.

Audi Norge åpner for bestillinger allerede 18. februar, og e-tron GT får en attraktiv startpris i Norge på kroner 899.900,-. Denne modeller har mye utstyr inkludert som standard utover det man kan finne på andre modeller i dette segmentet, blant annet; varmeseter foran, 4+1 seter, panorama glasstak, offentlig ladekabel (Mode 3) og e-tron Compact-ladeutstyr. Samtidig med lanseringen tilbyr Audi også en RS e-tron GT «Edition One», en lanseringsmodell med et begrenset antall biler som kommer til Norge.

Dimensjoner: En ekte gran turismo

Interiøret matcher også med et klassisk gran turismo-design: Føreren og forpassasjeren sitter sportslig lavt, separert av en bred sentertunell, og baksetene har god plass også til voksne. Den stilrene elegansen innvendig understreker bilens progressive karakter. Audi e-tron GT kan leveres med lærfrie designpakker, og innvendige stoffer som i stor grad er basert på resirkulerte materialer.

Audi e-tron GT har dimensjoner som en ekte gran turismo. Akselavstanden er hele 2,90 meter, og bilens lengde er 4,99 meter. Bredden er 1,96 meter, mens høyden er bare 1,42 meter. Et bagasjerom bak på 405 liter kombineres med 81 liter ekstra volum foran.

– Audi e-tron GT er vårt nye flaggskip og står som et klokkeklart eksempel på hva vi kan forvente av Audi i fremtiden. Lidenskap driver utvikling, og e-tron GT kommer som et resultat av lidenskapen Audi har til progresjon og ønsket om å bidra til å gjøre en forskjell. Selv om e-tron GT er en elektrisk gran turismo med ekstreme ytelser, er det likevel en praktisk bil som dekker de aller fleste behovene en aktiv familie har, med rommelig bagasjerom og ytterligere lagringsplass foran, god innvendig plass, quattro firehjulsdrift og lang rekkevidde. Det er det som gjør e-tron GT helt spesiell, den er nemlig alt det du vil at den skal være, sier Sinervo.

Fremdrift: Alltid reserver

En gran turismo er en sportslig bil for landeveiskjøring; en bil med utstøkte dynamiske egenskaper, samtidig som den er gir høy komfort over lange strekninger. Audi e-tron GT er en slik bil. E-tron GT quattro akselererer til 100 km/h på 4,1 sekunder, og har en toppfart på 245 km/h. RS e-tron GT spurter til 100 km/h på 3,3 sekunder, mens toppfarten er elektronisk begrenset til 250 km/h.

Frontmotoren i Audi e-tron GT quattro yter 175 kW (238 hk), og den bakre yter 320 kW (435 hk). Begge motorene har reserver i bakhånd for ekstreme situasjoner. Derfor er den samlede effekten på 350 kW (476 hk) betydelig lavere enn summen av de to motorene. Opptil 390 kW (530 hk) er tilgjengelig som boost i 2,5 sekunder, og ved bruk av «launch control». Samlet dreiemoment er 630 Nm.

I RS e-tron GT yter frontmotoren også 175 kW (238 hk), mens den bakre her kan levere hele 335 kW (456 hk). Samlet ytelse er 440 kW (598 hk), og maksimalt dreiemoment er 830 Nm. I boost-modus yter RS-drivlinjen 475 kW (646 hk).

– Når Audi Sport sitter i førersetet i utviklingen av en ny bilmodell, kan du forvente et resultat som bærer med seg flere tiår med erfaring fra ekstreme arenaer. Audi e-tron GT har allerede blitt et ikon for oss, og det er bare å glede seg for kundene som allerede 18. februar kan besøke våre forhandlere og bestille drømmebilen, sier Sinervo.

Motorene i Audi e-tron GT er synkronmotorer med permanente magneter (PSM). Det gir høy effektivitet. Den bakre motoren leverer kreftene gjennom en totrinns girkasse. Sammen med motorenes boost-funksjon, muliggjør dette både de ekstreme akselerasjonsressursene, og at føreren kan velge å start i 2. gir for høyere effektivitet.

Rekkevidde: 100 nye km på fem minutter

Batteriet på 86 kWh netto (93 kWh brutto) gir rekkevidde er på inntil 488 km ved blandet kjøring (WLTP). Teknologi basert på 800 volt spenning, gjør DC-hurtiglading med opptil 270 kW mulig. Dette gjør at rekkevidden kan økes med 100 km på bare fem minutter. Under ideelle forutsetninger, tar mindre enn 23 minutter å lade fra 5 til 80 %.

Et viktig bidrag her er også at batteriet og de elektriske komponentene har en avansert termisk regulering, med fire kjølekretsløp. En effektiv varmepumpe er standard på de norske bilene. Den avanserte navigasjonstjenesten i e-tron GT spiller også på lag her. Basert på kjørestil og aktuell trafikksituasjon, vil systemet finne den beste ladestasjonen langs ruten. Ca. en halvtime før ladingen vil systemet begynne å forhåndstemperere batteriet, slik at maksimal ladeeffekt oppnås. Når du velger «raskeste rute» som navigasjonskriterie for lange reiser, inkluderer dette også ladestopp.

Audi e-tron GT har også en svært kraftfull regenerering av energi. Føreren kan med spakene på rattet styre graden av regenerering selv. Maksimalt kan 265 kW føres tilbake til batteriet ved bremsing.

«State-of-the-art» – og karbonnøytral

Understellet balanserer dynamikk og komfort på mesterlig vis takket være teknologi som «Audi drive select», firehjulsstyring, dynamisk demping, luftfjæring med tre kammer, elektrisk firehjulsdrift og differensialsperre bak. Hjulstørrelsen kan velges helt opp til 21-tommer, og bremsene – som kan leverer i karbon som tilvalg – har en diameter på opptil 420 mm.

Som alle Audi-modeller, er e-tron GT fullt tilkoplet internett. Infotainment, tjenestene fra «Audi connect» og assistentsystemene er «state-of-the-art». Og siden dette dynamiske kunstverket også må ha en tiltalende lydkulisse, har Audi komponert en unik lyd for e-tron GT. Den er både kraftfull og progressiv – som en ekte Audi.

Audi e-tron GT produseres sammen med Audi R8 ved Audis fabrikk for spesialproduksjon i Böllinger Höfe ved Neckarsulm. Her kombineres smart høyteknologi med håndverk av høyeste kvalitet. Med blant annet bruk av strøm fra fornybare kilder og biogass, er produksjonen av Audi e-tron GT karbonnøytral.

Norske priser Audi e-tron GT quattro (levert Oslo)

• Audi e-tron GT:             899.900,-
  • Audi e-tron GT Plus:       946.900,-
  • Audi e-tron GT Pro:        999.900,-