En annerledes Idrettsgalla 2021

Det blir idrettsgalla på NRK 9. januar 2021, men i en annerledes form enn seerne er vant til. Konkurransegrunnlaget i 2020, som følge av koronasituasjonen, gjør at de fleste klassene vil mangle prestasjonsgrunnlag som kvalifiserer for juryering. I den uvissheten som råder, vil det også kunne bli betydelige forskjeller i konkurransegrunnlaget for de ulike idrettene. Styret for idrettsgallaen har derfor besluttet at den store jubileumsgallaen, som skulle vært avholdt i Trondheim 9. januar, i sin helhet er flyttet til 8. januar 2022.

- Styret mener dette er en god beslutning for både idretten og NRK. De siste månedene har vi diskutert hva som vil være den beste løsningen i denne situasjonen, og det mest rettferdige og forutsigbare for alle parter, er å flytte gallaen til 2022, sier styreleder for idrettsgallaen, Ivar Ragne Jenssen.

Arrangørene ønsker likevel å markere at Idrettsgallaen har 20-årsjubileum i 2021. Det vil skje med en direktesending på NRK 1 fra Oslo 9. januar. Her vil nye og gamle idrettshelter og prestasjoner bli hyllet og feiret. Selv om konkurransesesongen 2020 har vært, og blir, betydelig redusert, er det besluttet at det skal deles ut priser i klassene årets ildsjel, årets forbilde og årets hederspris.

- Juryen stiller seg helt og fullt bak denne beslutningen, som vil sørge for at vi får et bedre beslutningsgrunnlag og en rettferdig juryering til idrettsgalla 2022. Samtidig gleder juryen seg til å starte arbeidet med å vurdere aktuelle kandidater til prisene årets forbilde og årets hederspris, sier juryleder for hovedjuryen, Tore Øvrebø. Ildsjelprisen har egen jury.

Det norske folk kan altså, til tross for flyttingen, glede seg til en markering av 20-årsjubileet
på den planlagte datoen i januar neste år.

- Vi gleder oss til å lage en annerledes sending, hvor de tre prestisjetunge prisene årets ildsjel, årets forbilde og årets hederspris skal deles ut, og få ekstra oppmerksomhet. I tillegg vil vi naturligvis benytte anledningen til å feire 20-årsjubiléet og gjøre stas på tidligere vinnere, nåværende og tidligere toppidrettsutøvere, sier Nadia Hasnaoui, prosjektleder for Idrettsgallaen i NRK.

Idrettsforbundet jobber videre for full gjenåpning av norsk idrett30.6.2020 12:58:29 CESTPressemelding

Store deler av norsk idrett er nå gjenåpnet. Dette gjelder all idrett for barn og ungdom hvor man kan trene normalt og gjennomføre lokale og regionale konkurranser fra 1. august. Toppidretten har fått grønt lys for trening og konkurranser så snart smittevernsprotokollene er på plass innen de ulike idrettene. I tillegg er trening og konkurranser tillatt for alle idretter – også for de over 19 år, som ikke medfører nærkontakt.