Emma Tallulah Behn tok NM-gull

I helgen tok Emma Behn med hesten Fetoucha fra Drammen og Omegn Rideklubb gull i Innendørs-NM i sprangridning etter feilfri ridning gjennom hele mesterskapet.

Emma Tallulah Behn/Fetoucha Foto: Kristian Strøm/@equipephoto_

Emma Behn tok gullet i children-klassen, en klasse som i mesterskapssammenheng er for ryttere i alderen 13-14 år. Sølvmedaljen gikk til Linnea Tomelthy Storstrøm/Cilia B fra Bærum Rideklubb, mens bronsevinner ble Anna Mathilde Buskoven/Estafette fra Fredrikstad og Omegn Rideklubb. Det var totalt 12 deltagere i klassen der hinderhøyden lå på 1,10 – 1,15 m. Mesterskapet ble arrangert av Grenland Ryttersportsklubb på Vallermyrene.

Etter de tre innledende runden sto disse tre rytterne alle med feilfrie runder. Dermed måtte de ut i en omhopping om medaljefordelingen. Samtlige fikk da et riv hver, men Emma fikk beste tid og tok dermed gullet.

-Jeg er veldig fornøyd med mesterskapet og også veldig glad for gullet, sa Emma. – Man vet jo aldri hvordan det går i en finale, selv om man ikke har fått noen feil så langt kan alt skje. Heldigvis gikk alt fint i dag!

-Da jeg rev første hinder i omhoppingen, tenkte jeg bare at jeg måtte ri en god runde, og det klarte jeg. Nå er det veldig gøy å tenke at jeg har et år igjen som childrenrytter, sa Linnea.

-På en skala fra én til ti var dette i hvert fall en tier, sa Anna etter å ha sikret seg bronsen. – Jeg var litt nervøs før omhoppingen, og det pleier jeg ikke være. Men hesten min var veldig fin, og det var gøy å ta min første medalje!

Tom Vidar Leren GjeldnesLandslagsleder Children / Norges Rytterforbund

Tel:902 86 556

Emma Tallulah Behn/Fetoucha Foto: Kristian Strøm/@equipephoto_
Foto: Kristian Strøm/@equipephoto_

Norges Rytterforbund ble stiftet 10.desember 1915 og med rundt 32 000 medlemmer er i dag det 11 største særforbundet i NIF.  Tilsluttet NRYF er det ca 320 klubber, og 17 kretser. NRYF bygger sine aktiviteter på idrettens grunnverdier. All idrettslig aktivitet skal bygge på grunnverdier som idrettsglede, fellesskap, helse, ærlighet og dyrevelferd. Videre skal alle aktiviteter i regi av NRYF tilrettelegges på en slik måte at sikkerheten settes i høysetet.

Listen over VM-aktuelle norske utøvere til Herning er klar:30.6.2022 12:02:45 CEST | Pressemelding

Med 37 dager igjen til verdensmesterskapet i Herning, er listen over de norske VM-aktuelle utøverne klar. Det handler om seks sprangryttere, tre dressurryttere, fem pararyttere – og forhåpentligvis en voltigør. Prosessen frem mot et mesterskap er at det først utarbeides en liste over kvalifiserte utøvere som er aktuelle for å delta – de nominerte, en liste som sendes inn til FEI. Deretter, litt nærmere mesterskapet, gjøres det endelige uttaket og det blir helt klart hvem som skal representere Norge. -Nå har vi listen over nominerte klar, utøverne er orientert og listen er sendt, forteller sportssjef i NRYF, Nina Johnsen.

Endelig full stevneaktivitet på Epona Ryttersenter igjen2.5.2022 17:37:08 CEST | Pressemelding

Det er tett oppunder tre år siden sist Epona Ryttersenter var sentrum for internasjonal ryttersport. En ufrivillig pause kom naturlig nok i kjølvannet av pandemien, men i helgen var det endelig masse god dressur på Sørlandet, i form av det internasjonale dressurstevnet Norway Open Dressage. – Dette har vært etterlengtet, vi kjente at vi virkelig har savnet dette nå, sier stevneleder Linne Eidsaa.