Emma AdBåge ställer läsaren på barnens sida

Uppsala, March 24, 2022 (GLOBE NEWSWIRE) -- För att se det här innehållet från cdn.filestackcontent.com måste du ge ditt medgivande sidans topp.

Emma AdBåge - Originalillustrationer visas på Bror Hjorths Hus 2 apr-29 maj 2022.

Emma AdBåge - Originalillustrationer

2 april - 29 maj 2022
Bror Hjorths Hus, Uppsala

Bilderboksmakaren Emma AdBåge har en särskild blick för det vardagliga. Ofta baserar hon sina berättelser på egna erfarenheter, eller på idéer hon fått genom att tjuvlyssna på andras samtal. I utställningen på Bror Hjorths Hus visas originalillustrationer och skisser till en dryg handfull av Emma AdBåges böcker, bl a den Augustbelönade bilderboken Gropen. Bilderna hänger i ett lekfullt gestaltat utställningsrum där det finns plats för besökarna att läsa, leka och själva skapa.

Emma AdBåges skaparprocess börjar alltid med en fråga, något hon vill undersöka närmare. Att hennes bilder kan se lite olika ut från bok till bok beror på att tonen i texten får styra  bildens uttryck.

I boken Gropen (2018) får läsarna följa med till skolgårdens bästa plats. Emma AdBåge får både vuxna och barn att känna igen sig och minnas sina egna speciella platser. Och oavsett ålder ställer sig läsaren sig på barnens sida mot de oroliga vuxna som försöker förbjuda deras lek i gropen. AdBåge väjer inte heller för att använda bilderboken som ett medium för att ta upp mer allvarliga ämnen. Boken Naturen (2020) är upplagd som en årstidsbok, men leder läsaren till att fundera på människans förhållande till naturen och hur vårt beteende påverkar klimatet.

Emma AdBåge är född 1982 och är uppvuxen i en liten by i Östergötland. Hon har gett ut drygt 25 bilderböcker som illustratör och/eller författare. Tvillingsyster Lisen AdBåge är också prisbelönad bilderboksskapare.

Utställningskommissarie: Maria Malmberg Wallin, Bror Hjorths Hus.

PRESSVISNING:

Du är välkommen att få en förhandstitt på utställningen. Vill du träffa Emma AdBåge gör du det I första hand torsdag 31 mars kl 9.00-14.00.

Avtala tid med: Maria Malmberg Wallin,  utställningskommissarie, 018-567031 eller maria@brorhjorthshus.se

PRESSBILDER:

Får användas i anslutning till artikel om utställningen.

Önskemål på andra bilder? Kontakta mattias@brorhjorthshus.se

INVIGNING:

Utställningen öppnar lör 2 apr kl 14.00

Den invigs med ett samtal mellan Emma AdBåge och Maria Malmberg Wallin, utställningskommissarie.

Sänds även på YouTube & Facebook.

FÖREDRAG:

Onsdag 18 maj kl 19.00.
Emma AdBåge berättar om sitt skapande.
Biljetter säljs via Tickster.com

ÖPPETTIDER:

Torsdag-söndag kl 12-16

About Press - Bror Hjorts Hus
Bror Hjorths Hus är ett konstnärsmuseum i Uppsala inrymt i Bror Hjorths tidigare bostad och ateljé. Förutom Bror Hjorths konst, visas utställningar med andra konstnärer i en tillbyggd konsthall. Museet har också en museibutik och kafédel. Oavsett om du kommer för att se Bror Hjorths konst, någon av de tillfälliga utställningarna i konsthallen, delta i konstskola eller lyssna på ett föredrag eller konsert hoppas vi att du lämnar huset med en känsla av att du upplevt något utöver det vanliga. Bror Hjorth (1894-1968) räknas som en av de stora modernisterna i svensk konst, lika mycket målare som skulptör och dessutom en skicklig tecknare. Hans konst är en hyllning till kärleken, musiken och livet. Med sina många målningar, skulpturer, reliefer och teckningar ger museet en unik bild av ett spännande och rikt konstnärskap.

Marknadsförare/Intendent
Mattias Enström

mattias@brorhjorthshus.se
018-567032

För att se det här innehållet från ml.globenewswire.com måste du ge ditt medgivande sidans topp.

Game studio Omnigame picks Agillic to scale personalisation and international growth16.5.2022 10:30:00 CEST | Press release

Press release, Copenhagen, 16 May 2022 OmnigameApS is an independent Danish online game studio on an ambitious mission to deliver quality, highly entertaining games and boost player engagement through its new communication strategy. Uncompromising on quality in both their games and customer experience, Omnigame turned to Agillic for operational efficiency, empowering its team to turn its copious data into highly personalised and relevant communication, and to scale the business internationally without ballooning headcounts. With implementation by Agillic Gold Solution Partner NexusOne, Omnigame was up and running on Agillic in less than three months. Since April, it has been leveraging the platform to run automated customer journeys, using content, personalisation and language versions dynamically across three owned channels - with room to scale. Omnigame’s Head of CX, Pia Nørland, says: ‘We are really excited to have started with Agillic. With the first flows already in place and runn

Stockwik förvärvar Cordinator Medical Service16.5.2022 10:00:00 CEST | Pressemelding

Solna den 16 maj 2022 PRESSMEDDELANDE Stockwik Förvaltning AB (publ) har ingått avtal om förvärv av Cordinator Medical Service AB (”Cordinator”). Stockwik förvärvar samtliga aktier i Cordinator. Som ett av Östergötlands ledande företag inom sitt verksamhetsområde företagshälsovård och privat sjukvård kompletterar Cordinator på ett utmärkt sätt Stockwiks övriga företag inom segmentet; TEAM Hälsa, Hela Företagshälsovård, Tjugonde Friskvård och Hälsobolaget. Med Cordinators verksamhet i Linköping och Norrköping täcker vi nu en stor del av Sverige. På Cordinators kliniker finns idag ca 30 anställda och konsulter. Verksamheten har bedrivits av Gunilla Rundqvist sedan 2004 med fokus på kvalitet och kundnöjdhet. För den senaste tolvmånadersperioden, per den 30 april 2022, uppgick Cordinators nettoomsättning till 26 MSEK. EBITDA-resultatet uppgick för motsvarande period till knappa 4 MSEK. Transaktionen sker på skuldfri basis till en EBITDA-multipel 6x. BAKGRUND OCH MOTIV Förvärvet av Cordinat