Emission/överföring av aktier i anslutning till minskning av antalet aktier i Nexstim Abp

Företagsmeddelande, Helsingfors, 19 maj 2021 kl. 13.00 (EEST)

Bolagsstämman av Nexstim Abp (NXTMH:HEX, NXTMS:STO) (”Nexstim” eller ”Bolaget”), fattade 11 maj 2021 beslut om att minska antalet aktier i bolaget utan att minska aktiekapitalet genom att ge ut nya aktier, och genom att lösa in bolagets egna aktier så att hundra (100) nuvarande aktier i bolaget ska motsvara en (1) aktie efter att arrangemangen för att minska antalet aktier i bolaget har genomförts.

Som en del av de ovan nämnda arrangemangen fattade bolagsstämman 11 maj 2021 beslut att bolaget ska vederlagsfritt ge ut 350 000 aktier till bolaget självt. Det bör förtydligas att antalet aktier som tilldelas bolaget självt har beräknats utifrån antalet aktier före minskningen och inte från antalet efter minskningen. Efter minskningen är motsvarande antalet aktier 3500. Dessa aktier som emitteras till bolaget självt ska ges ut igen, med andra ord överföras vederlagsfritt från bolaget till de aktieägare (”mottagande aktieägare”) som på avstämningsdagen  a) i Sverige, 18 maj 2021, innehar aktier registrerade i Euroclear Sweden AB:s värdepapperssystem, oavsett om dessa är registrerade på ett depåförande institut eller aktieägaren, eller b) i Finland, 14 maj 2021, innehar förvaltarregistrerade aktier i Euroclear Finland Ab:s värdeandelssystem, vars antal (a eller b) inte är delbart med 100, i den omfattning som behövs för att deras innehav av aktier i bolaget ska vara delbart med 100.

Enligt bolagsstämmans beslut, som kompletterats genom styrelsens beslut av i dag 19 maj 2021, har bolaget i enlighet med ovan nämnda inlösenförhållande och kriterier vederlagsfritt gett ut, det vill säga överfört, sammanlagt 32 egna aktier till de mottagande aktieägarna så att dessa mottagande aktieägares antal aktier är delbart med 100. Emissionen/överföringen av aktier gäller endast de mottagande aktieägare i grupp a) med direktinnehav av aktier registrerade i Euroclear Sweden AB:s värdepapperssystem, och det antal aktier som krävs för att deras innehav av aktier i bolaget är delbart med 100.

Överföringen av aktier från bolaget till de mottagande aktieägarna förväntas ske och antecknas på depåkontona senast 24 maj 2021.

Helsingfors 19 maj 2021

NEXSTIM ABP

Styrelsen

För mer information gå in på bolagets webbplats på www.nexstim.comeller kontakta:

Leena Niemistö, styrelseordförande
leena.niemisto@nexstim.com

Erik Penser Bank AB (Certified Adviser)
certifiedadviser@penser.se

Om Nexstim Abp

Nexstim är ett finländskt medicinteknikbolag som verkar på den globala marknaden. Vår mission är att möjliggöra individualiserad och effektiv diagnostik och behandling av svåra sjukdomar i hjärnan.

Nexstim har tagit fram en banbrytande teknik för icke-invasiv hjärnstimulering som kallas SmartFocus®. SmartFocus® bygger på transkraniell magnetstimulering (transcranial magnetic stimulation, TMS) i kombination med 3D-navigering. Den unika tekniken möjliggör exakt och individuellt anpassad stimulering av det rätta området i hjärnan.

SmartFocus® TMS används i Nexstims system för navigerad hjärnterapi (Navigated Brain Therapy, NBT®) som fått godkännande från FDA för marknadsföring och försäljning i USA för behandling av egentlig depression. NBT®-systemet har i Europa fått CE-märkning för behandling av egentlig depression och kronisk neuropatisk smärta.

Nexstim marknadsför också sitt system för navigerad hjärnstimulering (Navigated Brain Stimulation, NBS) som bygger på samma teknikplattform, dvs. SmartFocus® TMS. NBS-systemet är det enda FDA-godkända och CE-märkta TMS-systemet för preoperativ kartläggning av hjärnbarken för motorik och tal. Nexstims aktier finns noterade på Nasdaq First North Growth Market Finland och Nasdaq First North Growth Market Sweden.

Mer information finns på www.nexstim.com

On substantial participation16.6.2021 19:10:00 CEST | Press release

JSC Olainfarm has received announcements on substantial participation from Anna Emīlija Maligina, SIA “OLMAFARM” and SIA “FARMA FUND”. The received announcements (in Latvian) are attached. Additional information: Jānis Dubrovskis Investor Relations Advisor of JSC Olainfarm Phone: +371 29178878 Email: janis.dubrovskis@olainfarm.com Attachments Pazinojums_lidzdaliba_SIA Farma Fund_Olainfarm_AEM_OLMAFARM_2021_06_16.docxPazinojums_lidzdaliba_SIA OLMAFARM_Olainfarm_2021_06_16.docxPazinojums_lidzdaliba_AEM_Olainfarm_2021_06_16.docx

GeoJunxion (GOJXN.AS) announces the nomination of a new CEO and CBO16.6.2021 18:00:00 CEST | Press release