Universal Music Norge

Emilie Nicolas slipper kjærlighetslåten Everyday

Del
Foto: Lasse Fløde
Foto: Lasse Fløde

Emilie Nicolas serverer etterlengtet musikk med sin nye singel Everyday som slippes fredag 10. februar.

«Everyday» er skrevet av Emilie selv, som sier at låten handler om den perfekte kjærligheten. Den er produsert av hennes faste og svært anerkjente samarbeidspartnere Eivind Helgerød og Thomas Kongshavn.

På låten synger Emilie: 

«Everyday I want you, everyday I need it

but I hold back til it hurts til I can’t wait no longer won’t be all I need

I’ll still go back for more that’s why I always want you

even if I’m all alone»

I oktober slapp Emilie «Easy», hennes første sololåt siden «Let Her Breathe» i 2020. Samtidig debuterte Emilie som regissør for musikkvideoen, med sin Oscar-nominerte kjæreste Herbert Nordrum i en dansende hovedrolle. Låten fikk hele 13 internasjonale NMF-plasseringer ved slipp. I november åpnet Emilie P3 Gull-utdelingen i H3 Arena med en storslått opptreden.

Låten ble etterfulgt av «Limits», en sårbar låt om om forholdsbrudd og hjertesorg. Et stjernelag som blant annet bestod av Chirag Patel, Magdi Ytreeide Abdelmaguid og Nicolay Tangen Svænnes bidro med å komponere låten.

Fansen kan glede seg til enda mer musikk fra Emilie Nicolas i 2023.

Mer om Emilie Nicolas:

Det finnes mange måter å beskrive Emilie Nicolas på. Ingenting er helt feil. Ingenting er helt riktig. Musikken er kanskje vanskelig å beskrive, men den er lett å elske. Med sine kritikerroste og prisvinnende utgivelser, har hun gang på gang vist at hun er en artist som treffer publikum både bredt og hardt.

Mye har skjedd siden hun gjorde sin første TV-opptreden på P3 Gull i 2013. Stående sidelengs, som for å søke trygghet hos bandkollegene, fremførte hun gjennombrudssingelen «Pstereo» med en intensitet som overbeviste en samlet musikkbransje om at hun hadde kommet for å bli. Tre kritikerroste album, fire spellemannpriser, og et hav av utsolgte konserter senere, har hun beveget seg frem til scenekanten, med blikket rettet direkte mot et hengivent publikum.

Man kan kanskje si at Emilie Nicolas opererer i mellomrommene. I tekstene utforsker hun relasjoner og kontakt. Hvor nær man kan komme et annet menneske før det blir for nært, og hvor mye avstand en relasjon tåler før den brister. Musikalsk spinner hun en rød tråd fra sin skolerte jazzbakgrunn mot et stadig mer nyskapende popunivers. Utviklingen er konstant, samtidig som noe alltid blir med videre, som i en slags hviskelek. Alt dette kan man si, men man kan også si det enklere: Emilie Nicolas lager originale poplåter som føles som varme knyttneveslag. Rett i magen. 

Med singelen «Easy» tok hun sitt så langt tydeligste steg ut på dansegulvet. Med pulserende beats og dunkle toner tvinger den frem beskrivelser som ikke kunne tilhørt så mange andre: Dansbar melankoli. Fengende fortvilelse. Det veksles uanstrengt mellom det organiske og det digitale. Mellom det myke og harde, fine og fæle. Alt gjennomsyres av selvsikkerheten som kommer av å kunne et håndverk godt nok til å plukke det fra hverandre, snu det rundt og kjøre det gjennom en effektboks.

Som sanger har hun alltid vært opptatt av forskjellige måter å bruke stemmen på. Allerede som student ble hun fascinert av arabisk sang, en inspirasjon som kommer stadig tydeligere frem i hennes egen musikk, enten innpakningen er sjelfull R&B eller eksperimentell klubbmusikk. Når Emilie nå slipper ny musikk, er fokuset på én låt av gangen, og inspirasjonskildene kan dukke opp hvor som helst. Nylig fant hun den i parken:

«Jeg gikk tur med hunden min da noen gikk forbi og hørte på musikk fra mobilen sin. Jeg hørte bare noen sekunder, men tenkte at dette er det beste jeg har hørt i hele mitt liv. Jeg løp etter dem og spurte hva det var. Det var en etiopisk sanger som heter Fikreaddis Nekatibeb. Måten hun synger på inspirerer meg veldig.»

Det finnes mye man kan si om Emilie Nicolas. I kjernen av alt finner vi en vokalist i verdensklasse, unik i sin hjerteskjærende klang. En stemme som ikke lar seg gjemme eller forkle, noe som ble tydelig demonstrert da hun gjestet Karpes låt «BARAF/FAIRUZ» (2022). Her er vokalen hennes skrudd så mørk at det høres ut som en mann. Lytterens reaksjon er likevel den samme: Åh. Hør! Det er Emilie Nicolas.

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Foto: Lasse Fløde
Foto: Lasse Fløde
Last ned bilde
Foto: Lasse Fløde
Foto: Lasse Fløde
Last ned bilde

Om Universal Music Norge

Universal Music Norge
Universal Music Norge
Drammensveien 88B
0271 Oslo

+47 22 54 14 00http://www.universalmusic.no

Universal Music AS er verdens, og Norges, største musikkselskap og representerer blant annet artister som Astrid S, The Weeknd, TIX, Ramón, Post Malone, Ariana Grande, Dagny, Ruben, Shawn Mendes, The Beatles, Odd Nordstoga, Drake, Imagine Dragons, The Rolling Stones m.fl.

Følg pressemeldinger fra Universal Music Norge

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Universal Music Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Universal Music Norge

Alessandra slipper musikkvideo til den globale megahiten “Queen of Kings”!24.3.2023 11:00:00 CET | Pressemelding

Stjerneskuddet Alessandra følger i dag opp megasuksessen til debutsingelen “Queen of Kings” med en splitter ny musikkvideo. Med musikkvideoen fremhever Alessandra låtens allerede sterke budskap om å alltid tørre å være seg selv. Videoen har premiere på Alessandras YouTube-kanal kl. 18:00 i kveld. Musikkvideoen er laget av Scope Creatives med Alexander Zarate på regi og Oda Marøy som produsent. Kl. 17:45 - i forkant av premieren skal Alessandra ha en direktesending på kanalen sin hvor hun svarer på spørsmål fra fans. Følg med HER. “Queen of Kings” har hittil sanket inn over svimlende 30 millioner strømninger. Tidligere denne uken ble det annonsert at det norske håpet først ut på scenen 9. mai - og klar for å kapre seernes hjerter under åpningen av Eurovision-sesongen! På TikTok har Queen of Kings over 260 millioner visninger. Alessandras profil har over 5 millioner likes, i tillegg til 4,5 million totale visninger på YouTube. Alessandra og “Queen of Kings” har allerede oppnådd historisk

Ny musikk fra Lana Del Rey, Jørgen Dahl Moe, Ellie Goulding, 6LACK og Demi Lovato24.3.2023 10:30:00 CET | Pressemelding

Ny låt fra Jørgen Dahl Moe; “Cliché" Lana Del Rey er i dag ute med sitt niende studioalbum, Did you know that there’s a tunnel under Ocean Blvd. Albumet følger opp Blue Banister og Chemtrails Over The Country Club, som begge kom i fjor. Av bidragsytere på albumet finner vi blant andre Jack Antonoff, Jon Batiste, Bleachers og Father John Misty. Lana ble tidligere denne måneden hedret med Visionary Award på 2023 Billboard Women in Music Awards i Los Angeles. Etter nylig samarbeid med Calvin Harris på låten “Miracle”, er Ellie Goulding klar med “By The End of the Night”. Låten er hennes siste singel før albumet Higher Than Heaven, som slippes 7. april. Albumet blir hennes femte studioalbum og følger opp Brightest Blue fra 2020. Om låten sier Goulding: “I feel like we’ve all been through such a lot over the last few years, we’re still processing everything. I don’t know if it’s just me but I feel like we need music that uplifts us and makes us feel good and that’s exactly how I feel about

Centaurify and Universal Music Central Europe Announce Partnership and Exciting Range of Unique Digital Collectibles20.3.2023 13:30:00 CET | Press release

OSLO, MARCH 20, 2023 — Universal Music Central Europe (UMG) and Centaurify today announced a partnership to bring music fans and artists together in new and exciting ways. With deep roots in the music industry and web3 space, Centaurify will deliver a range of solutions for UMG artists who want to explore new forms of digital engagement with fans. As part of the partnership, UMG will release a series of exclusive, limited-edition collectibles celebrating their artists' achievements. These collectibles celebrate achievements in the artist's career and give fans a chance to own a piece of music history. “The Universal Music Collection” will allow artists to explore the possibilities offered by web3 and interact with fans in innovative, exciting ways. The collectibles will evolve as the streaming numbers grow, from launch to orbit, lunar, solar, galaxy and supernova – all in real time. Artists and fans can watch the trophy evolve from its basic form as the song gains traction and mainstre

Centaurify og Universal Music Central Europe annonserer partnerskap og serie av digitale samleobjekter20.3.2023 13:30:00 CET | Pressemelding

OSLO, 20. MARS 2023 — Universal Music Central Europe (UMG) og Centaurify annonserte i dag et partnerskap for å bringe musikkelskere og artister sammen på nye og spennende måter. Med dype røtter i musikkbransjen og web3 vil Centaurify levere en rekke løsninger for UMG-artister som ønsker å utforske nye former for engasjement med fans. Martin Bjercke, Centaurifys medgründer og artist «CLMD», sier dette om samarbeidet: "Universal Music har spilt en stor rolle i min musikkarriere i årevis, så å ta dette store skrittet inn i tech-verdenen med et selskap jeg har så stor respekt for føles uvirkelig. Som artist er jeg spent på mulighetene Web3 tilbyr artister og fans. Universal Music har en historie med å se etter nye veier i bransjen, og jeg er stolt over å fortsette vårt nære forhold på dette feltet." Som en del av partnerskapet vil UMG slippe en serie digitale, unike samleobjekter (NFT’er). Disse vil markere forskjellige milepæler i artistens karriere. Fans vil dermed få muligheten til å ei

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom