Emilie Nicolas er klar med sin nye singel - Limits!

Foto: Lasse Fløde

Emilie Nicolas holder seg travel og følger allerede opp singelen «Easy» med en splitter ny låt – «Limits»! Låten slippes fredag 11. november.

Låten blir tilgjengelig HER 11. november kl. 00:01.

«Limits handler om en person som mister sine hemninger og grenser og ikke er noe grei mot sin partner, som fører til et forholdsbrudd og hjertesorg.» – Emilie Nicolas

På «Limits» har Emilie Nicolas fått med seg et stjernelag av bidragsytere:
Chirag Patel, Magdi Ytreeide Abdelmaguid og Nicolay Tangen Svænnes har vært med å komponere låten sammen med Emilie, og de anerkjente produsentene Thomas Kongshavn og Eivind Helgerød har stått for produksjonen.

14. oktober slapp Emilie Nicolas «Easy», sin første sololåt siden «Let Her Breathe» i 2020. Samtidig debuterte Emilie som regissør for musikkvideoen, med sin Oscar-nominerte kjæreste Herbert Nordrum i en dansende hovedrolle. Låten fikk hele 13 internasjonale NMF-plasseringer ved slipp.

Se videoen HER.

Med singelen «Easy» tar hun sitt så langt tydeligste steg ut på dansegulvet:

«Den er veldig annerledes. Jeg hadde lyst til å prøve å lage en rave- eller trancelåt, men gjøre det om til mitt», sier Emilie.

Mer om Emilie Nicolas:

Det finnes mange måter å beskrive Emilie Nicolas på. Ingenting er helt feil. Ingenting er helt riktig. Musikken er kanskje vanskelig å beskrive, men den er lett å elske. Med sine kritikerroste og prisvinnende utgivelser, har hun gang på gang vist at hun er en artist som treffer publikum både bredt og hardt.

Mye har skjedd siden hun gjorde sin første TV-opptreden på P3 Gull i 2013. Stående sidelengs, som for å søke trygghet hos bandkollegene, fremførte hun gjennombrudssingelen «Pstereo» med en intensitet som overbeviste en samlet musikkbransje om at hun hadde kommet for å bli. Tre kritikerroste album, fire spellemannpriser, og et hav av utsolgte konserter senere, har hun beveget seg frem til scenekanten, med blikket rettet direkte mot et hengivent publikum.

Man kan kanskje si at Emilie Nicolas opererer i mellomrommene. I tekstene utforsker hun relasjoner og kontakt. Hvor nær man kan komme et annet menneske før det blir for nært, og hvor mye avstand en relasjon tåler før den brister. Musikalsk spinner hun en rød tråd fra sin skolerte jazzbakgrunn mot et stadig mer nyskapende popunivers. Utviklingen er konstant, samtidig som noe alltid blir med videre, som i en slags hviskelek. Alt dette kan man si, men man kan også si det enklere: Emilie Nicolas lager originale poplåter som føles som varme knyttneveslag. Rett i magen.

Med singelen «Easy» tar hun sitt så langt tydeligste steg ut på dansegulvet. Med pulserende beats og dunkle toner tvinger den frem beskrivelser som ikke kunne tilhørt så mange andre: Dansbar melankoli. Fengende fortvilelse. Det veksles uanstrengt mellom det organiske og det digitale. Mellom det myke og harde, fine og fæle. Alt gjennomsyres av selvsikkerheten som kommer av å kunne et håndverk godt nok til å plukke det fra hverandre, snu det rundt og kjøre det gjennom en effektboks.

Som sanger har hun alltid vært opptatt av forskjellige måter å bruke stemmen på. Allerede som student ble hun fascinert av arabisk sang, en inspirasjon som kommer stadig tydeligere frem i hennes egen musikk, enten innpakningen er sjelfull R&B eller eksperimentell klubbmusikk. Når Emilie nå slipper ny musikk, er fokuset på én låt av gangen, og inspirasjonskildene kan dukke opp hvor som helst. Nylig fant hun den i parken:

«Jeg gikk tur med hunden min da noen gikk forbi og hørte på musikk fra mobilen sin. Jeg hørte bare noen sekunder, men tenkte at dette er det beste jeg har hørt i hele mitt liv. Jeg løp etter dem og spurte hva det var. Det var en etiopisk sanger som heter Fikreaddis Nekatibeb. Måten hun synger på inspirerer meg veldig.»

Det finnes mye man kan si om Emilie Nicolas. I kjernen av alt finner vi en vokalist i verdensklasse, unik i sin hjerteskjærende klang. En stemme som ikke lar seg gjemme eller forkle, noe som ble tydelig demonstrert da hun gjestet Karpes låt «BARAF/FAIRUZ» (2022). Her er vokalen hennes skrudd så mørk at det høres ut som en mann. Lytterens reaksjon er likevel den samme: Åh. Hør! Det er Emilie Nicolas.

Foto: Lasse Fløde

Universal Music AS er verdens, og Norges, største musikkselskap og representerer blant annet artister som Astrid S, The Weeknd, TIX, Ramón, Post Malone, Ariana Grande, Dagny, Ruben, Shawn Mendes, The Beatles, Odd Nordstoga, Drake, Imagine Dragons, The Rolling Stones m.fl.

Ny musikk fra Lana Del Rey, Sam Fender & Bree Runway + KISS sin siste Norgeskonsert!9.12.2022 09:47:21 CET | Pressemelding

Onsdag 7. desember slapp Lana Del Rey singelen “Did You Know That There’s A Tunnel Under Ocean Blvd”. Låten er skrevet i samarbeid med Mike Hermosa, og produsert av Jack Antonoff, Drew Erickson og Zach Dawes. Sammen med utgivelsen av singelen annonserte også Lana sitt niende album med samme navn. Albumet slippes 10. mars 2023, og følger opp Blue Banisters og Chemtrails Over The Country Club. Alt har sin ende - det gjelder også et av verdens største rockeband! KISS feirer til neste år sitt 50-årsjubileum og det markeres med en aller siste konsert i Norge. Det legendariske rockebandet inntar Slottsfjell sitt festivalområde, Kaldnes Vest, i Tønsberg lørdag 15. juli 2023. Sam Fender gir ut live-albumet Seventeen Going Under (Live Deluxe). Albumet er en innspilling av Sams helt utsolgte konsert for 45.000 fans i London i sommer. Som Sams største konsert til dags dato, og i kjølvannet av hans enorme opptreden på Glastonbury Festival, vitnet Finsbury Park til kulminasjonen av arbeidet til en

Ny musikk fra Lewis Capaldi, Olly Murs, The Beach Boys, Quinn XCII og RM!2.12.2022 10:06:41 CET | Pressemelding

The Rolling Stones annonserer det ultimate live-albumet – GRRR Live! Metallica er tilbake! Lewis Capaldi slipper singelen “Pointless” fra hans kommende album Broken By Desire To Be Heavenly Sent. Det har vært litt av en retur for Lewis, som gikk rett til toppen av den britiske singellisten i september med comeback-låten “Forget Me" - hans tredje britiske nummer 1 hit, noe som gjør ham til den femte artisten i år til å gå rett til topps den første uken etter utgivelse. Prestasjonen setter ham i selskap med Harry Styles, Taylor Swift, Dave og Sam Smith. Olly Murs slipper sitt syvende album Marry Me. Albumet er skrevet til Murs’ kone, og inneholder blant annet den tidligere utgitte låten “Die of a Broken Heart”. The Beach Boys album, Carl and the Passions - "So Tough" og Holland, vil bli satt I fokus på Sail On Sailor-1972, et ekspansivt sett med flere nye plater og samlebokser. Settet dokumenterer og dykker dypt inn i bandets transformative og fruktbare periode på starten av 70-tallet. Q