Emilie Nicolas er klar med sin nye singel - Limits!

Foto: Lasse Fløde

Emilie Nicolas holder seg travel og følger allerede opp singelen «Easy» med en splitter ny låt – «Limits»! Låten slippes fredag 11. november.

Låten blir tilgjengelig HER 11. november kl. 00:01.

«Limits handler om en person som mister sine hemninger og grenser og ikke er noe grei mot sin partner, som fører til et forholdsbrudd og hjertesorg.» – Emilie Nicolas

På «Limits» har Emilie Nicolas fått med seg et stjernelag av bidragsytere:
Chirag Patel, Magdi Ytreeide Abdelmaguid og Nicolay Tangen Svænnes har vært med å komponere låten sammen med Emilie, og de anerkjente produsentene Thomas Kongshavn og Eivind Helgerød har stått for produksjonen.

14. oktober slapp Emilie Nicolas «Easy», sin første sololåt siden «Let Her Breathe» i 2020. Samtidig debuterte Emilie som regissør for musikkvideoen, med sin Oscar-nominerte kjæreste Herbert Nordrum i en dansende hovedrolle. Låten fikk hele 13 internasjonale NMF-plasseringer ved slipp.

Se videoen HER.

Med singelen «Easy» tar hun sitt så langt tydeligste steg ut på dansegulvet:

«Den er veldig annerledes. Jeg hadde lyst til å prøve å lage en rave- eller trancelåt, men gjøre det om til mitt», sier Emilie.

Mer om Emilie Nicolas:

Det finnes mange måter å beskrive Emilie Nicolas på. Ingenting er helt feil. Ingenting er helt riktig. Musikken er kanskje vanskelig å beskrive, men den er lett å elske. Med sine kritikerroste og prisvinnende utgivelser, har hun gang på gang vist at hun er en artist som treffer publikum både bredt og hardt.

Mye har skjedd siden hun gjorde sin første TV-opptreden på P3 Gull i 2013. Stående sidelengs, som for å søke trygghet hos bandkollegene, fremførte hun gjennombrudssingelen «Pstereo» med en intensitet som overbeviste en samlet musikkbransje om at hun hadde kommet for å bli. Tre kritikerroste album, fire spellemannpriser, og et hav av utsolgte konserter senere, har hun beveget seg frem til scenekanten, med blikket rettet direkte mot et hengivent publikum.

Man kan kanskje si at Emilie Nicolas opererer i mellomrommene. I tekstene utforsker hun relasjoner og kontakt. Hvor nær man kan komme et annet menneske før det blir for nært, og hvor mye avstand en relasjon tåler før den brister. Musikalsk spinner hun en rød tråd fra sin skolerte jazzbakgrunn mot et stadig mer nyskapende popunivers. Utviklingen er konstant, samtidig som noe alltid blir med videre, som i en slags hviskelek. Alt dette kan man si, men man kan også si det enklere: Emilie Nicolas lager originale poplåter som føles som varme knyttneveslag. Rett i magen.

Med singelen «Easy» tar hun sitt så langt tydeligste steg ut på dansegulvet. Med pulserende beats og dunkle toner tvinger den frem beskrivelser som ikke kunne tilhørt så mange andre: Dansbar melankoli. Fengende fortvilelse. Det veksles uanstrengt mellom det organiske og det digitale. Mellom det myke og harde, fine og fæle. Alt gjennomsyres av selvsikkerheten som kommer av å kunne et håndverk godt nok til å plukke det fra hverandre, snu det rundt og kjøre det gjennom en effektboks.

Som sanger har hun alltid vært opptatt av forskjellige måter å bruke stemmen på. Allerede som student ble hun fascinert av arabisk sang, en inspirasjon som kommer stadig tydeligere frem i hennes egen musikk, enten innpakningen er sjelfull R&B eller eksperimentell klubbmusikk. Når Emilie nå slipper ny musikk, er fokuset på én låt av gangen, og inspirasjonskildene kan dukke opp hvor som helst. Nylig fant hun den i parken:

«Jeg gikk tur med hunden min da noen gikk forbi og hørte på musikk fra mobilen sin. Jeg hørte bare noen sekunder, men tenkte at dette er det beste jeg har hørt i hele mitt liv. Jeg løp etter dem og spurte hva det var. Det var en etiopisk sanger som heter Fikreaddis Nekatibeb. Måten hun synger på inspirerer meg veldig.»

Det finnes mye man kan si om Emilie Nicolas. I kjernen av alt finner vi en vokalist i verdensklasse, unik i sin hjerteskjærende klang. En stemme som ikke lar seg gjemme eller forkle, noe som ble tydelig demonstrert da hun gjestet Karpes låt «BARAF/FAIRUZ» (2022). Her er vokalen hennes skrudd så mørk at det høres ut som en mann. Lytterens reaksjon er likevel den samme: Åh. Hør! Det er Emilie Nicolas.

Foto: Lasse Fløde

Universal Music AS er verdens, og Norges, største musikkselskap og representerer blant annet artister som Astrid S, The Weeknd, TIX, Ramón, Post Malone, Ariana Grande, Dagny, Ruben, Shawn Mendes, The Beatles, Odd Nordstoga, Drake, Imagine Dragons, The Rolling Stones m.fl.

Ny musikk fra Ghost & Def Leppard, Paula Jivén, Lil Yachty, Daniel Caesar og SG Lewis!27.1.2023 10:54:09 CET | Pressemelding

Lyttefest for Metallicas nye album 13. april på kino verden over! Jonathan Floyd henter inspirasjon fra cheezy 80’s film i ny låt! Atle Pettersen klar for MGP med “Masterpiece” Sam Smith endelig ute med Gloria I 2022 ga Grammy-vinnende Ghost ut sitt femte album IMPERA. Albumet inneholder blant annet hitsingelen “Spillways”, som på under et år har blitt strømmet over 50 millioner ganger. Den gjensidige beundring mellom Ghost og Def Leppard har blitt godt dokumentert i intervjuer og et samarbeid mellom dem føles åpenbart. I går, torsdag 26. januar slapp “Spillways” med Joe Elliott som innslag. Siden debuten med singelen "What Are You Hungry For?" i 2021 har svenske Paula Jivén vært en følge med på. Allerede som 19-åring lager Jivén trollbindende original popmusikk, og hun har allerede klart å dyrke en helt enestående stemme som artist. Etter å ha gitt ut sin debut-EP "The Duality In Me" i 2022, går Paula inn i det nye året med kjempesingelen "Can We Talk About Me?". Høsten 2022 spilte Pa

Sam Smith endelig ute med Gloria27.1.2023 08:00:00 CET | Pressemelding

Etter suksessen med låten “Unholy” er Sam Smith klar med albumet Gloria. Albumet har før slipp solgt til gull i Norge og består av 13 nye låter som beskrives som et "coming of age"-prosjekt som gir håp og hjalp artisten selv gjennom mørke tider. Om albumet sier Smith: “Gloria got me through some dark times and was a beacon for me in my life,”, “I hope it can be that for you. Thank you for waiting so long”. Dette er deres første album siden Love Goes fra 2020 og gjestes av Ed Sheeran, Kim Petras, Jessie Reyez og Koffee. Smith jobbet på det nye albumet i Los Angeles, Jamaica og London, og har med seg blant annet norske Stargate som produsenter. I 2015 vant Sam “Record Of The Year” og “Song Of The Year” med låten “Stay With Me” og “Best New Artist” og “Best Pop Vocal Album” for In The Lonely Hour. “Unholy” er nominert til Grammy i kategorien “Best Pop Duo/Group Performance”. Seks år etter sin siste konsert i Norge, kommer superstjernen tilbake. 6. mai spiller Sam Smith for et utsolgt Oslo