Emilie Kathrin Vabø er Årets Trener 2020 i seiling

Emilie Kathrin Vabø (23) fra Ran Seilforening er blitt kåret til Årets Trener 2020 av Norges Seilforbund.
Emilie Kathrin Vabø fra Ran Seilforening er kåret til Årets Trener av Norges Seilforbund.

(OBS: Hedersprisutdelingen sendes direkte på Norges Seilforbunds Facebook-side kl 20)

Emilie Kathrin Vabø, for tiden hovedtrener i Ran Seilforening, er blitt kåret til Årets Trener 2020. I løpet av få år har 23 år gamle Emilie bygd opp den bredeste trenerkompetansen man kan erverve seg i Norge. I år fullførte hun trener 3-utdannelsen, som er det høyeste trenertrinnet i Norge og som kan gi adgang til å trene Norges representasjonslag i seiling. Hun har også utdannet  seg som regattasjef og forbundsdommer og har med det en svært god faglig kompetanse – sin unge alder til tross.

Emilie har bestemt seg for å gå «all in» i treneryrket innen seiling og gjøre det til sin livsvei – noe som ikke er vanlig i Norge hvor seiling er en liten idrett.

– Emilie er en utrolig glad og positiv trener som er veldig flink med de unge seilerne. Ungene og de aktive i jollegruppen her i Ran er glade for å ha henne som trener i foreningen. Hun er enormt dedikert til seilsporten, og for oss er det gøy å ha fått frem en ungdom fra egne rekker – hele veien til hovedtrenerjobben. Det er vi stolte over, sier Jon Andreas Bygstad, leder av Ran Seilforening.

– Jeg er utrolig stolt og synes det er en stor ære å motta denne prisen. 2020 har gitt meg mange utfordringer og muligheter for utvikling. Jeg har lært veldig mye og kost meg enda mer. Jeg ønsker å satse på seiling, lære mye nytt og utfordre meg selv videre, sier prisvinner Emilie Kathrin Vabø.

Emilie Kathrin Vabø, tlf. 468 06 607 - E-post: emiliekathrinvabo@gmail.com

Emilie Kathrin Vabø (stående i rød overdel) har ved siden av å væe trener også utdannet seg som regattasjef. (Foto: Thomas Nilsson - fri redaksjonell bruk)