Emelie Hollow slipper ny musikk og annonserer album; Solitude.

Fredag 13. januar kommer de to første sporene, singelen I Don’t Believe It, med sitt lysere motstykke; No One’s Ever Looked at Me Like That.

Foto: Sara Abraham

Solitude, albumet som slippes i mai, er resultatet av mye selvpålagt alenetid. En iskald vinterdag i slutten av januar pakket 24 år gamle Emelie Hollow fra Vinterbro i Ås med seg gitar, mikrofon og et lite keyboard og innlosjerte seg på en avsidesliggende hytte i Rondane.De fleste av sangene på Solitudeer laget foran peisen i løpet av en uke i ensomhet.

Låtene på albumet vil bli sluppet to og to, og representerer dualiteten av følelser en kan ha når man blir forelsket. Låtene er som tvillinger som går sine egne veier

”Jeg tenker på det litt som Rødhette og Ulven. Rødhette er Forelskelsen, på vei gjennom skogen; glad, bekymringsløs, nesten litt naiv, helt uten å ane at Tvilen, i Ulvens skikkelse, lurer i buskene”.

Denne dualismen kan merkes allerede på I Don’tBelieve It, den første singelen fra det kommende albumet. Ikke nødvendigvis så mye når sangen står alene – dragkampen oppstår når den møter sitt lysere motstykke, No One’s Ever Looked at Me Like That.

”Det er to låter som er delvis født ut av frustrasjonen over at man ikke er bedre i stand til å styre sitt eget tankesett, men isteden lar seg suge opp av selvdestruktive tanker og følelser. Du opplever noe som du vet er bra, og du kjenner det fysisk, likevel er det denne lille stemmen som sier at det ikke fins noen som kan elske deg og at du ikke må la deg rive med”.

Selv ser hun på de to låtene som tvillinger mer enn som direkte motstykker - om enn tvillinger som trekker i hver sin retning. Albumet er i det hele tatt bygd konseptuelt rundt en rekke ulike tvillingpar, låter som opptrer to og to og nærmest snakker med hverandre, eventuelt om hverandre, bak den andres rygg.

Emelie Hollow har bemerket seg med sin sterke musikalitet, låtskriverteft og ikke minst for sin vakre vokal. Emelie er i dag en etablert artist som står støtt på egne bein, med en helt spesiell evne til å skrive låter i skjæringspunktet mellom melankoli og eufori, der det nakne og nedstrippede glir over i det storslåtte og orkestrale. En konsert med Emelie Hollow er å ta del i en mektig opplevelse – få artister er i stand til å gjøre en konsertsal så stille, og fremkalle like mye gåsehud hos tilhørerne.

Med årene har hun dessuten blitt en ettertraktet låtskriver, med oppdrag i byer som Stockholm, København, London og Nashville, og de musikalske samarbeidene har blitt mange: Dagny, Seeb, Ruben, Emma Steinbakken, Victoria Nadine, Alexander Oscar, Jesper Jenset, TIX, Skaar og Alan Walker er bare noen av artistene som fins i kontaktlista. Emelie og Alan Walkers «LILY», som hun både skrev og var gjestevokalist på, er i dag strømmet mer enn tre milliarder ganger på verdensbasis. Hun ble nominert til Spellemannpris i 2021 i kategorien Årets låtskriver.

Etter å ha gitt ut sin første EP i 2019, etterfulgt av en Bylarm-konsert i Kulturkirken Jakob som blåste en samlet Norsk musikkbransje av banen, slapp Emelie i 2021 debutalbumet “Half The Story”. På ett tidspunkt i fjor vår lå fem av låtene fra albumet inne på landets radiospillelister samtidig.

Denne uken har Emelie Hollow også annonsert turnédatoer:

03.feb.23 - Kolbotn, Kolben Kulturhus
14.apr.23 - Sandvika, Folkebadet
18.apr.23 - Bergen, Lille Ole Bull Scene
20.apr.23 - Oslo, Parkteatret Scene
21.apr.23 - Trondheim, Byscenen
22.apr.23 - Hamar, Festiviteten Bar & Scene
28.apr.23 - Bodø, Sinus

Her kan du høre de første to låtene, fra fredag: https://EmelieHollow.lnk.to/NoOnesEver_IDontBelieve

Foto: Sara Abraham

Universal Music AS er verdens, og Norges, største musikkselskap og representerer blant annet artister som Astrid S, The Weeknd, TIX, Ramón, Post Malone, Ariana Grande, Dagny, Ruben, Shawn Mendes, The Beatles, Odd Nordstoga, Drake, Imagine Dragons, The Rolling Stones m.fl.

Ny musikk fra Ghost & Def Leppard, Paula Jivén, Lil Yachty, Daniel Caesar og SG Lewis!27.1.2023 10:54:09 CET | Pressemelding

Lyttefest for Metallicas nye album 13. april på kino verden over! Jonathan Floyd henter inspirasjon fra cheezy 80’s film i ny låt! Atle Pettersen klar for MGP med “Masterpiece” Sam Smith endelig ute med Gloria I 2022 ga Grammy-vinnende Ghost ut sitt femte album IMPERA. Albumet inneholder blant annet hitsingelen “Spillways”, som på under et år har blitt strømmet over 50 millioner ganger. Den gjensidige beundring mellom Ghost og Def Leppard har blitt godt dokumentert i intervjuer og et samarbeid mellom dem føles åpenbart. I går, torsdag 26. januar slapp “Spillways” med Joe Elliott som innslag. Siden debuten med singelen "What Are You Hungry For?" i 2021 har svenske Paula Jivén vært en følge med på. Allerede som 19-åring lager Jivén trollbindende original popmusikk, og hun har allerede klart å dyrke en helt enestående stemme som artist. Etter å ha gitt ut sin debut-EP "The Duality In Me" i 2022, går Paula inn i det nye året med kjempesingelen "Can We Talk About Me?". Høsten 2022 spilte Pa

Sam Smith endelig ute med Gloria27.1.2023 08:00:00 CET | Pressemelding

Etter suksessen med låten “Unholy” er Sam Smith klar med albumet Gloria. Albumet har før slipp solgt til gull i Norge og består av 13 nye låter som beskrives som et "coming of age"-prosjekt som gir håp og hjalp artisten selv gjennom mørke tider. Om albumet sier Smith: “Gloria got me through some dark times and was a beacon for me in my life,”, “I hope it can be that for you. Thank you for waiting so long”. Dette er deres første album siden Love Goes fra 2020 og gjestes av Ed Sheeran, Kim Petras, Jessie Reyez og Koffee. Smith jobbet på det nye albumet i Los Angeles, Jamaica og London, og har med seg blant annet norske Stargate som produsenter. I 2015 vant Sam “Record Of The Year” og “Song Of The Year” med låten “Stay With Me” og “Best New Artist” og “Best Pop Vocal Album” for In The Lonely Hour. “Unholy” er nominert til Grammy i kategorien “Best Pop Duo/Group Performance”. Seks år etter sin siste konsert i Norge, kommer superstjernen tilbake. 6. mai spiller Sam Smith for et utsolgt Oslo