Norges Kampsportforbund

EM-bronse i taekwondo til Richard Ordemann

Helgen 19.-22. mai deltar Norge i årets europamesterskap i olympisk taekwondo. På stevnets tredje og nest siste dag tok Richard Ordemann fra Tøyen Taekwondoklubb bronse i klassen herrer -80 kg. Mesterskapet har over 320 utøvere og arrangeres ved Manchester City sitt anlegg i Storbritannia.
Richard Ordemann under OL i Tokyo. Foto: Discovery

Ordemann var seedet i mesterskapets grunnet høy verdensranking og gikk dermed rett inn i 16. delsfinalen. Den vant han 14-12 i en jevn kamp mot Farzad Mansouri. I kvartfinalen vant han med klar margin mot tyrkiske Huseyin Kartal, og dermed ventet det danske talentet Edi Hrnic i semifinalen.

Semifinalen ble en jevn batalje mellom de to nordiske håpene og stod 5-5 etter full tid. Danske Hrnic trakk det lengste strået i "golden point" og dermed røk håpet om en norsk EM-finale i kveld.

Det endte til slutt med en sterk EM-bronse.

- Jeg er aldri fornøyd med en konkurranse om det ikke blir gull, så akkurat nå, så nærme semifinaletapet, er jeg mest frustrert. Det blir nok bedre utover kvelden når vi har medaljeseremoni. Da kan jeg sette pris på å ha tatt en ny mesterskapsmedalje, sier Ordemann.

Fire år siden forrige EM-medalje

Etter en lang og krevende periode med pandemi og bytte av landslagsledelse kan de norske utøverne endelig se tilbake på et tilnærmet normalt konkurranseår. Norge har stolte mesterskapstradisjoner i taekwondoens olympiske sparring, der fjorårets OL-deltaker Richard Ordemann også vant Norges forrige medalje i seniormesterskap da han tok bronse under EM i 2018.

Tøffeste kontinentale mesterskapet

Europamesterskapet i taekwondo er regnet for å være det tøffeste kontinentale mesterskapet, med flere utøvere rangert i verdenstoppen. Å ta medalje i EM er derfor en stor prestasjon.

- Vi er veldig fornøyde med innsatsen og utviklingen Richard har hatt gjennom sesongen og han viser at han er i god form. Han har bygget videre på prestasjonene han har hatt gjennom dette året og har med denne EM-medaljen tatt medalje i fire av fem konkurranser gjennom sesongen. Dessverre tapte han med minste mulige margin i semifinalen, på golden point. Vi fortsetter arbeidet og ser fremover, sier Norges spanske landslagstrener og tidligere verdensmester Juan Ramos.

Sportssjef Dag Jacobsen er også stolt over Ordemanns prestasjon, men er klar på at dette bare er et steg på veien mot det store målet:

- En EM-medalje er en utrolig stor prestasjon! Samtidig er det store målet både for laget og Richard at vi skal kvalifisere oss og ta medaljer under OL i Paris 2024. At det nå blir medalje i EM viser at vi er på rett vei og gleder oss til fortsettelsen med VM senere i år som det store målet på kort sikt.

Flere norske utøvere i aksjon

I tillegg til Ordemann konkurrerte også Mari Romundset Nilsen (kvinner -67 kg) fra Aure Kampsportklubb i dag. Hun fikk det dessverre tøft mot Spania i sin første kamp og røk dermed ut.

I går, 20. mai, deltok også Kristian Storsul Borgen (herrer -58 kg) fra Ski Taekwondo Klubb og Eliza Frazier Haugen (kvinner +73 kg) fra Tveita Taekwondo Klubb. Begge røk dessverre ut i første runde.

I morgen, 22. mai, stiller Norge med tre nye håp da Sebastian Thune (herrer -74 kg) og Milos Pilipovic (herrer +87 kg), begge fra Grorud Taekwondo Klubb, samt Karoline Gjelsvik (kvinner -62 kg) fra TIF Viking Taekwondo i Bergen deltar i årets avslutningsdag av EM.

Richard Ordemann under OL i Tokyo. Foto: Discovery
Foto: Norges Kampsportforbund
Podiet i taekwondo EM 2022, herrer -80 kg. Foto: Mastaekwondo.com
Richard Ordemann. Foto: Syver Aas Bakke

Om Norges Kampsportforbund

Norges Kampsportforbund
Ullevål Stadion, Sognsveien 75K

+47 21 02 90 00http://www.kampsport.no

Norges Kampsportforbund er et fleridrettsforbund i Norges idrettsforbund og olympiske og paralympiske komité (NIF). Norges Kampsportforbund er landsdekkende med rundt 450 medlemsklubber og 41.000 enkeltmedlemmer. Forbundet organiserer over 20 ulike kampsporter og målet er å være den ledende organisasjonen for kampsport i Norge.

Sommeren 2024 arrangerer Paris de olympiske leker. Norges Kampsportforbund drømmer om å sende norske utøvere for å delta i taekwondo. Norge har tidligere kvalifisert seg til fem OL i taekwondo, og kan stolt vise til to sølvmedaljer. Nå jobber Norges Kampsportforbund beinhardt med å kvalifisere de beste til å ta gull i OL i Paris.

Følg pressemeldinger fra Norges Kampsportforbund

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Norges Kampsportforbund på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Norges Kampsportforbund