Elvia

Elvia reduserer nettleien med 750 millioner

Lavere kostnader til overliggende nett gjør at Elvia kan redusere nettleien til sine kunder med rundt 750 millioner kroner i 2023.

På bakgrunn av regjeringens vedtak om tilbakeføring av flaskehalsinntekter fra Statnett og reduserte tariffer fra overliggende nett, får Elvia reduserte kostnader sammenlignet med 2022. Dette gjør det mulig for Elvia å sette ned nettleien for sine 960 000 kunder på Østlandet. Dette er spesielt viktig i en tid med høye strømkostnader.

- Vi ønsker alltid å holde nettleien til våre kunder lavest mulig. Med overføringene av flaskehalsinntektene har vi den tryggheten vi trenger for å redusere nettleien, og for våre kunder med husholdnings- og fritidsboliger betyr det i gjennomsnitt en reduksjon på seks prosent. Generelt ønsker vi fremover å respondere raskere når inntektene og kostnadene endres, og tilpasse nettleien deretter, sier Elvia-sjef Trond Skjellerud.

Fakta:

Overliggende nett er for Elvia transmisjonsnettet som Statnett operer. I bilverden ville det være tilsvarende en motorvei som E6.

Flaskehalsinntekter oppstår når kraft overføres mellom områder med forskjellig kraftpris.

Nettap er elektriske tap i strømnettet. På grunn av motstand i strømledningene vil alltid noe strøm gå tapt i form av varme mellom der strømmen blir produsert og der kunden forbruker den. Dette må nettselskapet dekke ved å kjøpe tilsvarende energimengde i kraftmarkedet.

Om Elvia

Elvia
Vangsvegen 73
2317 Hamar

Elvia er Norges største nettselskap, som betjener nær 2 millioner innbyggere på Østlandet. Selskapet bygger, drifter, vedlikeholder og rehabiliterer et strømnett på 66 000 kilometer i utstrekning.