Elvia øker beredskapen på grunn av varsel om sterk vind

Meteorologene melder om kraftig vind fra sent søndag kveld/natt til mandag, trolig med nordvestlig liten kuling utsatte steder med fare for kraftige vindkast. Vinden kan komme opp i 18-22 m/s. Elvia øker beredskapen for å kunne opprettholde strømleveransene.

Denne værtypen kan gi utfordringer for strømforsyningen, med risiko for trefall over linjer.

– Vi har avtalt med våre beredskapsentreprenører at de kan mobilisere store styrker hvis det skulle bli behov for det, i tillegg til våre egne mannskaper. I tillegg øker vi beredskapen på driftssentralene og kundesentrene, sier Morten Schau, kommunikasjonssjef i Elvia.

Unngå linjer som har blåst ned

– Vi fraråder folk på det sterkeste å bevege seg i nærheten av linjer som henger lavt eller ligger på bakken. Det kan være strømførende ledninger, og berøring kan medføre livsfare, påpeker Schau.

Farlige forhold som linjer på bakken med videre kan meldes til Elvia ved å klikke her.

Se strømbrudd på app og strømbruddskart

– Publikum kan se hvor det er strømbrudd i Elvias høyspentnett på Elvias app, eller på strømbruddskartet på Elvias nettsider. Vi sender også ut SMS-melding til kunder som er strømløse på grunn av feil i høyspentnettet. Feil i lavspentnettet, det vil si det siste strekket fra en transformator og inn til husveggen hos kundene, vil imidlertid ikke bli fanget opp av disse varslingssystemene, sier Schau.

– Ved større feil, som rammer svært mange av våre kunder, har vi dessverre ikke kapasitet til å besvare alle innkommende telefonsamtaler. Vi vil imidlertid legge ut talemeldinger med informasjon på vår feilmeldingstelefon 22 44 10 40 (for Oslo og Viken) og 62 12 30 00 (for Innlandet) opplyser Schau.

Råd og tips om strøm og strømbrudd finnes på www.elvia.no.

Pressekontakt for Innlandet Cecilie Gregersen tlf. 908 71 747

Pressekontakt for Oslo og Viken Vegar Stokset tlf. 952 76 256