Eltek tildeles 10 millioner kroner til forskning på Smarte Nett

RENERGI-programmet fra Forskningsrådet tildeler Eltek 10 millioner kroner til å utvikle kraft elektronikk for Smarte Nett. Mer effektiv bruk av det elektriske strømnettet vil gi store økonomiske og miljømessige gevinster..

Dagens elektriske nettverk er i hovedsak “dumme” og de transporterer strømmen fra generator til forbruker uten noen vesentlig intelligens. Et Smart Nett vil integrere kontakten mellom sluttbruker og strømleverandøren samt å muliggjøre lokal energilagring eller kraft generering. Et slikt nett stiller store krav til avansert styring og nye teknologiske løsninger.

- Klarer vi for eksempel å redusere toppforbruket i det elektroniske strømnettet, vil samfunnet kunne spare store utbyggingskostnader. I fremtiden kan kanskje familiens Elbil brukes som strømkilde på ettermiddagen/kvelden, for på den måten å redusere toppforbruke fra strønettett.  Dette utgjør store tekniske utfordringer som ligger frem i tid,  men der vår teknologi vil passe godt inn,  sier markedsdirektør i Eltek, Morten Schøyen.

Eltek er et internasjonalt konsern med hovedkontor i Drammen. Selskapet er markedsleder innenfor strømforsyningssystemer til telekomindustrien og andre industrielle applikasjoner. Eltek utvikler og produserer også ladere til elbil og invertere til solindustrien.

- Midlene fra Forskingsrådet vil styrke vår satsing på Smarte Nett, og vil muliggjør en mer langsiktig forskning. Støtten øker sannsynligheten for at våre visjonære mål kan realiseres, sier Schøyen.

For ytterligere informasjon, vennligst kontakt:

Markedsdirektør Eltek , Morten Schøyen + 47 915 17 452

Om Eltek

Eltek  er en strategisk teknologipartner innen strømforsyningssystemer for telekomindustrien, elkraft og jernbane infrastruktur. Selskapet har også fokus på nye forretningsområder innen fornybar energi, f. eks omformere til solkraftbransjen og ladere til elbiler. Gjennom eierskapet i Nera Telecommunications er selskapet en regional tilbyder av transmisjonssystemer, satellittkommunikasjon og infocom-systemer Konsernet hadde i 2010 en omsetning på 4 milliarder kroner, og nærmere 2900 ansatte i mer enn 40 land. Eltek ASA er notert på Oslo Børs, og har hovedkontor i Drammen.

Om Corporate Communications AS

Corporate Communications AS
Kavringen brygge 2

+47 23 89 89 30http://www.corporatecommunications.no/

Følg pressemeldinger fra Corporate Communications AS

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Corporate Communications AS på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Corporate Communications AS

REKOM-årsregnskap: Sterkt 2019 gir grobunn for optimisme på tross av korona-nedstengning3.7.2020 10:23:16 CEST | Pressemelding

REKOM økte både omsetning og tilstedeværelse i sine nøkkelmarkeder i 2019, og endte med en omsetning på nesten NOK 900 millioner og et driftsoverskudd på NOK 144 millioner (EBITDA). Samtidig reinvesterte REKOM i 2019 et tresifret millionbeløp i oppkjøp og utvikling av den eksisterende bedriften. Nordens største nattelivskonsern har tro på fremtiden til tross for korona-nedstengning, og eierne har tilført NOK 140 millioner som sikrer at REKOM står klar til å ekspandere når hverdagen vender tilbake.