Elsykkelferie for «dummies»

- Sykkelferie er herlig. Elsykkelferie er enda herligere. Og elsykkelferie i Norge er helt perfekt. Det mener elsykkeleksperten Hulda Tronstad i Elbilforeningen.
Opplev nye steder med elsykkel. Det er enklere enn du tror. Foto: Norsk elbilforening

Elsykkelen passer til dagsturer og langturer. Som en dags avbrekk i en lang ferie, eller som hele ferien. Det fine med elsykkelferie er at dette er noe alle kan gjøre. Elsykkelen gir mange mulighet til aktiv og annerledes ferie.

-Sykkelferie kan være mange mil over mange dager, eller en kortere dagstur til et bestemt mål. Litt vind i håret bør man vel få i løpet av en sommer, sier Hulda Tronstad, som legger til at med en elsykkel får man et stort glis helt naturlig.

Lei deg en elsykkel

Hulda Tronstad har arbeidet med elsykler siden 2012 og har sett utviklingen av elsykler både i Norge og internasjonalt.

- I det siste årene har det kommet mange muligheter for utleiesykler, noe som gjør at det er mulig å ta en elsykkelferie uten å ha egen elsykkel.

Elbilforeningen har laget en oversikt over hvor du kan leie deg en elsykkel for en kortere eller lengre tur.

Elsykkel er enkelt

Selv om du har liten eller ingen erfaring med elsykkel, går det fint å leie. Test sykkelen der du skal leie for å bli kjent med giring og veksling av motorassistanse. Dette gjør sykkelturen til en bedre opplevelse. Pakketurer på elsykkel er blitt vanligere de senere årene.

- Mange steder har nå faste turopplegg med eller uten overnatting. Pass her på at du velger en tur som er tilpasset din form og elsykkelerfaring. Vil du sykle der det ikke er så mye trafikk, må du sjekke turen godt på forhånd. Norge er ikke alltid like godt egnet for sykkel, og særlig ikke for uerfarne syklister, sier Tronstad.

Stadig mer elsykkelbruk

Og elsyklistene bruker stadig oftere elsykkelen til turer og rekreasjon, sier Elbilforeningens årlige undersøkelse blant elsyklister.

- Elsykkelen blir ofte kjøpt inn for å komme seg enkelt og greit til jobb. Etter hvert oppdager mange at den fungerer like godt til kortere og lengre turer. Den er rett og slett litt avhengighetsskapende, sier Tronstad.

Hun har selv vært på mange ulike elsykkelturer både i Norge og i andre land. Og anbefaler å prøve.  En lengre sykkeltur gir ro i sjela og opplevelser underveis, der naturområdet og dine egne interesser kan bestemme opplevelsene. Og det er fantastisk mange steder som kan oppleves per elsykkel, nesten helt uavhengig av hvilken form du er i.

- Du kan oppleve mer av sjø, fjell, skog eller andre naturopplevelser. Eller du kan velge å oppsøke kulturopplevelser eller gode kafeer eller gårdsbesøk.

Korte eller lengre turer

Den enkleste varianten for mange vil være dagsturer som ikke krever så mye planlegging og utstyr for overnatting. Er du lite vant med sykkeltur, kan dagsturer i år være det som gjør at du får lyst til lengre turer neste år. For en tur som varer flere dager, vil den første viktige vurderingen på forhånd være om man skal bo i telt eller ligge i seng. Velger du telt, må du frakte med deg en god del utstyr som du enten allerede har eller må kjøpe. Velger du å ligge i seng, krever det bestilling og at du har bestemt reiseruta på forhånd. Her kan alternativet være pakketurer for sykkel. Dette blir mer og mer vanlig.

Den andre viktige vurderingen er om du vil være selvhjulpen med mat, eller vil satse på å kjøpe mat på kafeer eller restauranter, eller velge en kombinasjon av dette.

- Folk har ulike krav til komfort og egeninnsats, og har ulik størrelse på lommeboka, påpeker Tronstad

FAKTA OM FRAKT OG TRANSPORT AV SYKKEL

Frakt av sykkel på bilen

Har du tenkt deg på lang tur langt hjemmefra er det enkelt å ta med egen sykkel, på egen bil. Husk da å skaffe deg et solid sykkelstativ som tåler den belastningen en tung elsykkel gir. Husk også å ta av batteriet og kontroller under frakt.

Elsykkel på tog og buss

De fleste togstrekningene har begrensninger på antall sykler, og du kan som regel ikke forhåndsbestille plass. Også mange buss-selskap sier nei til å ta med sykler. Et fraktselskap eller Posten kan faktisk være mulighet, men det da bør man sjekke leveringstidene. Kanskje Nimber kan være en løsning?

FAKTA OM LADING UNDERVEIS

Du kan planlegge turen slik at du ikke trenger lading i løpet av dagen, men dette vil variere med hvilken sykkel du har, hvor mye du bruker motoren på maks ytelse, hvor tung du er og hvor mye bagasje du har med deg. Hvis du har planlagt lange dagsetapper, bør du uansett ta med deg laderen.   En times lading mens du tar en kaffe kan være nok til at du får en ekstra mil eller to og dermed gjøre det mulig å komme fram til bestemmelsestedet med nok krutt i batteriet.

Hva koster ladingen?

Nesten ingenting. En fullading av et tomt elsykkelbatteri kan koste mellom 10 og 50 øre, avhengig av kraftprisen. Dette er inkludert alle avgifter og nettleie.

Lader: Husk å ta med lader og nøkler til batteriet på turen uansett hvor lang turen er. Kanskje turen blir lenger enn du hadde tenkt.

Ferie er enkelt på elsykkel. Foto: Norsk elbilforening
Opplev nye steder med elsykkel. Foto: Norsk  elbilforening
Opplev nye steder med elsykkel. Foto: Norsk elbilforening
Elsykler  er tunge, men det går fint an å frakte dem på bil. Foto: Norsk elbilforeningen
Elsykler er tunge, men det går fint an å frakte dem på bil. Foto: Norsk elbilforeningen
Du kommer lenger med elsykkel enn med bil. Foto: Norsk elbilforening
Hulda Tronstad, seniorrådgiver i Norsk elbilforening (foto: Norsk elbilforening).

Norsk elbilforening har over 75.000 medlemmer. Dette er i hovedsak privatpersoner, men vi har også noen organisasjons- og bedriftsmedlemmer.