Elskede by inntar Trondheim

De store næringslivsaktørene Ragn-Sells og Posten/Bring går sammen for å redusere trafikken og skape et renere bymiljø i Trondheim.

Jørn Arve Flått (til venstre), leder i miljø-og næringskomiteen i Trondheim kommune, strategidirektør Per Johannessen i Ragn-Sells og regiondirektør Odd Roger Tiller i Posten gleder seg til Elskede by er i gang i Trondheim. Foto: Aleksander Alnes

«Elskede by» er et samarbeid på tvers av bransjer der målet er å redusere utslipp og antall kjøretøy. De samme miljøvennlige kjøretøyene som frakter pakker inn i sentrum, tar med seg avfall ut.

Initiativet startet som Älskade stad i Stockholm i 2017, og har siden spredd seg til flere byer. Våren 2019 kom det til Malmö og Oslo, og nå står Trondheim for tur.

Det er gjenvinningsselskapet Ragn-Sells og distributøren Posten og Bring som går nye veier for distribusjon og innsamling av gods, avfall og materialer i Trondheim. Resultatet blir mindre utslipp, mindre støy, mindre trafikk og bedre omgivelser.

Ambisjoner om å bli en ledende klima- og miljøby

Mandag 13. januar ble Elskede by i Trondheim åpnet av lederen i bystyrets miljø- og næringskomite, Jørn Arve Flått. I løpet av våren 2020 vil miljøvennlige sykler og varebiler prege bybildet i Trondheim sentrum.

- Trondheim har ambisjoner om å bli en ledende klima- og miljøby. For å klare det er vi avhengig av å ha næringslivet med på lag. Vi er derfor glad for at store aktører går for å redusere trafikken og bidra til at lufta i byen blir renere, sier ordfører Rita Ottervik.

Elskede by vil ha en samlastingssentral på Nyhavna i Trondheim. Utover våren og sommeren 2020 vil Elskede by bli testet ut i sentrumsgatene, med klimavennlige elektriske kjøretøy og elektriske varesykler.

God start i Oslo

Alt etter noen måneders drift i Oslo har Elskede by redusert antall ruter for pakker i Oslo sentrum med fire, og nye miljøvennlige kjøretøy har gjort at 18 fossile biler er borte fra sentrumsgatene. Målet er at CO2-utslippene fra disse transportene skal reduseres med 70 prosent innen 2023. Alt nå er reduksjonen på 50 prosent.

Mandag ble Elskede by i Trondheim åpnet av lederen i bystyrets miljø- og næringskomite, Jørn Arve Flått. Foto: Ragn-Sells
Mange møtte opp til åpningen av Elskede by som foregikk på Solsiden. Foto: Ragn-Sells
Jørn Arve Flått fikk teste en av de elektriske syklene som vil bli benyttet i Trondheim sentrum. Foto: Ragn-Sells

Følg saker fra Ragn‐Sells AS

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Ragn‐Sells AS på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Ragn‐Sells AS